Fietsorganisaties teleurgesteld over mogelijkheden voor fietsen en wandelen op de Afsluitdijk

Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.

Mark Harbers, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, laat in deze brief weten dat in 2023 de Afsluitdijk maar één keer opengaat voor fietsers en wandelaars. Een precieze datum is er nog niet, maar ergens in juli, augustus of september 2023 zul je over de Afsluitdijk kunnen fietsen en wandelen.

Omdat je niet fietsend of wandelend over de dijk kunt, brengt een fietsbus je gratis naar de overkant. Die bus blijft in elk geval tot 2025 rijden. Vanaf 2024 kun je over het stuk dat tussen de spuisluizen ligt wel fietsen of wandelen – zo’n 25 kilometer – maar om de spuisluizen te passeren, komen er twee extra bushaltes aan de Waddenzijde.

Het Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn hierover teleurgesteld. De organisaties vinden dat er meer gedaan kan worden om de dijk vaker te openen voor fietsers en wandelaars. In een brief aan de leden van Tweede Kamer-commissie voor Infrastructuur en Waterstaat vragen ze daarom opnieuw hun oplossingen te bespreken met de minister.

Afsluitdijk zesenhalf jaar dicht voor fietsers en wandelaars

Het iconische fietspad is al dicht sinds april 2019. In totaal zal de dijk dus zesenhalf jaar gesloten zijn, met uitzondering van de vier weekenden in 2019 en één weekend in 2023. Volgens Esther van Garderen, directeur Fietsersbond, is dat uitzonderlijk lang. Zo lang is geen enkele weg voor autoverkeer in Nederland ooit gesloten geweest vanwege werkzaamheden. “Bovendien kan de nieuwe aanbesteding rond de spuisluizen volgens de minister tot extra vertraging leiden, waardoor de afsluiting voor fietsers en wandelaars nog langer gaat duren.”

Ook bij de NTFU zijn ze teleurgesteld over de uitkomst. Arjan de Vries, directeur van de wielersportbond: “De Afsluitdijk is een populair traject voor wielrenners. Wielrenners moeten het rondje IJsselmeer al heel lang uitstellen. En voor tochtorganisatoren betekent het dat zij de Afsluitdijk nog tot en met 2025 moeten schrappen uit de routeboeken. Terwijl we als belangenbehartigers samen voor de fietsers en wandelaars met voldoende oplossingen zijn gekomen.”

Eric Nijland, directeur Fietsplatform vult aan: “Wij juichen het toe dat de fietsbus blijft rijden, maar hebben steeds benadrukt dat dit voor recreatieve en sportieve gebruikers geen volwaardige oplossing is. Naar ons oordeel geeft de minister hiermee onvoldoende uitvoering aan de aangenomen motie Bromet.”

Extra openstellingen, bushaltes en loopbruggen

Volgens Esther moet er opnieuw gekeken worden naar de oplossingen. “Mensen willen daar kunnen fietsen en lopen. Fietsers en wandelaars worden hier achteloos opzijgeschoven. Het is kennelijk een vanzelfsprekendheid dat auto’s altijd boven fietsers en wandelaars gaan. Dat zou in Nederland toch wel voorbij moeten zijn? Daarom willen we onze adviezen extra onder de aandacht brengen.”

Het Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond vinden dat de Afsluitdijk vier keer in 2023 en één keer in 2024 open kan voor fietsers en wandelaars. Ook vinden ze dat er vier extra bushaltes nodig zijn om het fietspad tussen de sluizen vanaf 2024 goed te kunnen gebruiken in beide richtingen. Twee aan de Waddenzeekant en twee aan de IJsselmeerkant, gecombineerd met twee loopbruggen over de A7. Zo hoef je niet meerdere delen te bereizen met de fietsbus. 

“De totale kosten van de renovatie lopen in de miljarden euro’s. De uitgaven van de loopbruggen vallen daarbij in het niet. Gezien de langdurige hinder voor fietsers en wandelaars vinden wij onze oplossing alleszins realistisch”, aldus Nijland.

Bredere fietsbrug spuisluizen

Tenslotte vragen de fietsorganisaties aandacht voor de situatie die ontstaat als het werk aan de spuisluizen straks klaar is. Op de nieuwe fietsbruggen is dan een fietspad van meer dan twee meter breed nodig, om de vele fietsers en wandelaars in goede banen te leiden. Het is comfortabeler en veiliger om over zo’n breed fietspad te rijden. Maar door constructieve redenen zou dat niet kunnen. Er zijn twijfels of dat écht zo is. De extra belasting van zo’n bredere fietsbrug is klein in relatie tot die van de spuisluis en de brug voor de autoweg.

De fietsorganisaties blijven daarom om een breder fietspad vragen. Esther: “Over tien of vijfentwintig jaar verbreden kost een veelvoud van deze verbetering nú meenemen.”

Misschien ook interessant...

Toertochten, Verenigingen

Maak kans op kaarten voor de Tour de France Femmes toerversie voor jouw club

Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.

Cyql, Verenigingen

Nieuw: Clubklassement in Cyql

Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.

Verenigingen

Kansen op het gebied van ledenwerving

Fietsen is populair! De afgelopen jaren kwamen meer dan 200.000 nieuwe sportieve fietsers bij. Aansluiten bij een vereniging was echter niet vanzelfsprekend. Toch zien we dat veel fietsers wel de behoefte hebben om in een groep te fietsen, en mooie kans voor jouw club dus! Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? We geven met een aantal feiten en cijfers enkele suggesties.

Toertochten, Vergunningen

Minder mensen in beweging door toegenomen regeldruk

De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.

Verenigingen

Boete illegaal gebruik foto's: wat moet je doen?

De NTFU krijgt steeds vaker berichten van wielerclubs die een boete krijgen voor illegaal gebruik van foto’s. De kosten lopen op van tot een paar honderd tot duizenden euro. Hoe los je dit op?

Verenigingen

Voordelig helmen aanschaffen voor jouw vereniging

Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. De samenwerking tussen de twee partners uit zich als eerst via de cursus Wegkapitein. Deze cursus voor fietsverenigingen en -groepen zorgt dat zij veiliger op pad gaan. Sinds 2015 leidden we al meer dan 3.000 wegkapiteins en MTB-begeleiders op. Ekoï ondersteunt de cursus met materialen en budget.

Toertochten, Vergunningen

NTFU en KWbN bundelen krachten met Vergunningenservice

NTFU en KWbN verwelkomen van harte Natasha Wijgerse in hun midden. Natasha gaat organisatoren van beide bonden helpen bij het aanvragen van vergunningen en het doorlopen van stikstofberekeningen.

Kleurcode

Kleurcodes geven aan hoe makkelijk of moeilijk de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug zijn

Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.

Gelderse veerponten

Veerpontencoalitie: overheden pak jullie verantwoordelijkheid bij instandhouding veerponten

Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!

Verenigingen

Goed voorbeeld: frisse wind en nieuwe leden voor RTC Rally

Er waait een nieuwe wind door RTC Rally en dat merken wielrenners uit Sneek en omgeving. Maar liefst 44 mensen sloten zich het afgelopen jaar bij de Friese club aan, waarvan een derde vrouw.