In juni kwam mountainbikend Europa bij elkaar in Italië. Tijdens de IMBA Europe Summit wisselden routebouwers, vrijwilligers en mountainbikers drie dagen lang ideeën uit hoe we onze mountainbikesport toekomstbestendig kunnen maken. Ook de NTFU was aanwezig. Troy Corsen vertelt wat hij uit Val di Sole meenam voor het mountainbiken in Nederland.
In juni kwam mountainbikend Europa bij elkaar in Italië. Tijdens de IMBA Europe Summit wisselden routebouwers, vrijwilligers en mountainbikers drie dagen lang ideeën uit hoe we onze mountainbikesport toekomstbestendig kunnen maken. Ook de NTFU was aanwezig. Troy Corsen vertelt wat hij uit Val di Sole meenam voor het mountainbiken in Nederland.
.png)
IMBA Europe zet zich in voor de ontwikkeling van mountainbikeroutes in heel Europa. De organisatie wil dat meer mensen op de mountainbike stappen en iedereen toegang heeft tot veilige en mooie routes.
Eén keer per jaar organiseert IMBA Europe daarom een conferentie – de IMBA Europe Summit. In het prachtige Italiaanse Val di Sole kwamen 150 vrijwilligers van onderhoudsgroepen, routebouwers, mountainbikers, terreineigenaren en belangenbehartigers drie dagen bij elkaar.
Thema was Reframing Mountain Biking. Deelnemers discussiëren over de trends en uitdagingen van het mountainbiken. De mountainbikesport ontwikkelt zich van een niche tot één die toegankelijk is, kan en moet zijn voor een breder publiek. Iedereen wisselt tijdens de IMBA Summit daarom ideeën uit, vertelt voor welke uitdagingen ze staan en hoe ze dit oplossen. Allemaal met hetzelfde doel: mountainbiken toekomstbestendig maken.

Ook de NTFU was in Val di Sole. Troy Corsen, belangenbehartiger MTB bij de NTFU, schoof aan bij de presentaties maar ging vooral mee op pad. “Je komt toch tot de beste inzichten op de fiets”, aldus Troy.
Wat neemt hij mee uit Italië voor het mountainbiken in Nederland? “Leave a positive track”, laat Troy meteen weten. “De uitdaging van veel problemen bij de aanleg en het beheer van routes valt vaak preventief op te lossen. Hoe? Door belanghebbenden bij elkaar te brengen en samen tot een plan te komen. Voorkomen is beter dan genezen”, licht hij toe.
Niet alleen in Nederland, ook in andere landen kijken terreineigenaren en natuurbeheerders kritischer naar natuurbescherming versus natuurbeleving. In Nederland wordt er ook steeds vaker een juridische strijd over mountainbikeroutes gevoerd.
“Het hoeft helemaal niet zover te komen”, weet Troy. “Als iedereen op tijd met elkaar in gesprek gaat én blijft. De NTFU zit regelmatig aan tafel bij gesprekken tussen gemeenten, terreineigenaren, routebureaus en onderhoudsgroepen. Wij zien dat partijen juist in goed overleg prachtige routes aanleggen.”
Hoe zorgt de NTFU er dan voor dat we met elkaar praten en niet tegen elkaar strijden? “Het wordt steeds belangrijker om de positieve waarde van mountainbikeroutes onder de aandacht te brengen bij het grote publiek en overheden. Denk aan inkomsten in de recreatiesector, de positieve effecten op gezondheid en welzijn door te mountainbiken, de gemeenschap die een actieve rol neemt in route- en natuurbeheer en de kans op banen in de mountainbikesector, zoals clinics, routebouw, routebeheer, enzovoorts. Op deze manier kunnen we mountainbiken verankeren in de samenleving, dat is toch een stuk gezonder dan verketteren!?”
Wat kan de NTFU meteen toepassen uit de IMBA Summit? “Afvalvrije trails”, antwoordt Troy direct. “In Nederland is het al vanzelfsprekend dat onderhoudsgroepen vrijwillig afval langs de routes opruimen. De NTFU begon daarom met Natuurlijk Opgeruimd. Dit is een landelijke opruimactie waarmee we het werk van de onderhoudsgroepen zichtbaar maken. Een aantal onderhoudsgroepen doen al mee. In Engeland zijn al een stuk verder. Onderhoudsgroepen zijn daar aangesloten bij Trash Free Trails. Dit initiatief bundelt alle opruimacties, houdt bij hoeveel kilometer er schoon is en blijft, hoeveel kilo afval is geruimd en hoeveel vrijwilligers zich inzetten. Zo maken ze zichtbaar dat de mountainbike community eigen verantwoordelijkheid voor de natuur neemt.”
Het triggerde Troy na te denken over hoe duurzaam onze sport is. “Duurzaamheid gaat verder dan afval opruimen. Het is ook: hoe zorg je dat er géén afval meer op de route komt? Denk aan al die bidons die we gebruiken. Ik zag op de Summit ook ander materiaal voor routebordjes en -palen. Benieuwd of er in Nederland al onderhoudsgroepen of mountainbikers zijn die hiermee bezig zijn. Ik kom graag in contact met ze.”

IMBA staat voor International Mountain Bicycling Association. De van oorsprong Amerikaanse organisatie heeft in Europa een aparte tak: IMBA Europe. Het is de paraplu voor iedereen die zich inzet voor de mountainbikesport in Europa. Denk aan onderhoudsgroepen, routebouwers, mountainbikers, terreineigenaren en sportbonden. Ook de NTFU is lid van IMBA Europe. Zo komen we in contact met gelijkgestemden uit de Europese mountainbikewereld en wisselen we kennis en ervaringen uit hoe andere landen het mountainbiken aanpakken. Die inzichten, ideeën en ontwikkelingen gebruiken we weer om het mountainbiken in Nederland verder op de kaart te zetten.
Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.
Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.
Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1.100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2026 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.
Wil jij op een sportieve manier geld verdienen voor jouw vereniging? De organisatie van het fietsevenement Vebego Limburgs Mooiste is op zoek naar leden, die tegen een vergoeding voor hun club, mee wil werken tijdens een van de grootste fietsevenementen van Nederland.
Arnhemse wielerverenigingen praten tóch mee over de bospaden bij Arnhem. Ze protesteerden met de NTFU tegen sluiting voor fietsers. De clubs maken nu een voorstel waarbij fietsers wél welkom zijn. Of de gemeente écht akkoord gaat met het plan, moet nog blijken.
De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.
Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.
Fietsen is populair! De afgelopen jaren kwamen meer dan 200.000 nieuwe sportieve fietsers bij. Aansluiten bij een vereniging was echter niet vanzelfsprekend. Toch zien we dat veel fietsers wel de behoefte hebben om in een groep te fietsen, en mooie kans voor jouw club dus! Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? We geven met een aantal feiten en cijfers enkele suggesties.