Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.
Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor binnensportaccommodaties blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.
Voor sporters én publiek vanaf 18 jaar is het verplicht een QR-code te laten zien bij:
Het volledige overzicht van de nieuwe coronaregels per 6 november vind je op Rijksoverheid.nl.
Of je als deelnemer een coronatoegangsbewijs nodig hebt, is sterk afhankelijk van de wijze van organiseren. Toertochten die door de gemeente als evenement worden aangemerkt, bijvoorbeeld omdat er live muziek en verkoop van eten en drinken is, kunnen CTB-plichtig zijn. En, als start-, finish- en pauzeplaatsen in een binnensportaccommodatie of in een horecagelegenheid zijn, zal er ook naar een bewijs gevraagd worden.
Neem contact op met de organisatie van de tocht om na te gaan of je een bewijs nodig hebt: raadpleeg de desbetreffende toertochtenpagina op Fietssport.nl, de website of social media van de tocht.
Vrijwilligers zijn ook vrijgesteld van de verplichte QR-code, zoals Scan & Go-vrijwilligers, verkeersregelaars en EHBO’ers.
Lees ook: Alles wat je moet weten over het coronatoegangsbewijs
Fietsen met een groep in de openbare ruimte mag zonder coronatoegangsbewijs. Starten en/of finishen de clubritten in jullie clubhuis of in de horeca? QR-code verplicht. Verzamel je buiten op de parkeerplaats bij jullie clubhuis of horecagelegenheid? Of starten jullie altijd op de hoek van de straat? Geen QR-code verplicht.
Overleg als toertochtorganisator of als bestuurder van je wielerclub met de eigenaar van bijvoorbeeld de sportkantine of horecagelegenheid wie verantwoordelijk is voor de controles. Heb je als wielerclub je eigen clubhuis? Dan zorg je zelf voor de controle. Deel je als tochtorganisator of wielerclub – samen met andere sportverenigingen – de faciliteiten in een sportcomplex, maak dan met de beheerder goede afspraken wie de controle uitvoert. Vraag ook voor de zekerheid na bij de eigenaar van de horecagelegenheid wie verantwoordelijk is voor de controle.
In de loop van vrijdag 5 november worden op NTFU.nl de richtlijnen en protocollen voor bijvoorbeeld toertochtorganisatoren aangepast. NOC*NSF werkt ook het Sportprotocol bij met de nieuwe maatregelen die per 6 november gelden.
Soms gebeuren er dingen op de sportvereniging die niet door de beugel kunnen. Wangedrag op de vereniging of bij een toertocht dient uiteraard aangepakt te worden. In de sportsector bestaat daarom het zogenaamde ‘Tuchtrecht’.
De NTFU gaat de online tool Eenvoudig Vergunningen Aanvragen verbeteren. Het uiteindelijke doel is dat organisatoren de aanvraag direct naar de juiste instanties sturen. Tot nu toe konden ze alleen een overzicht opvragen.
Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.
De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan.
Vanaf 2026 profiteren alle leden van je club van een hogere dekking én een nieuwe ongevallenverzekering. Lees wat er verandert en hoe jij dit eenvoudig communiceert aan je leden.
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. De samenwerking tussen de twee partners uit zich als eerst via de cursus Wegkapitein. Deze cursus voor fietsverenigingen en -groepen zorgt dat zij veiliger op pad gaan. Sinds 2015 leidden we al meer dan 3.000 wegkapiteins en MTB-begeleiders op. Ekoï ondersteunt de cursus met materialen en budget.
Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.
De samenwerking tussen de NTFU en kledingmerk Bioracer is verlengd! Hierdoor maken clubs ook de komende jaren gebruik van
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
Van Texel tot Winterswijk en van Drenthe tot Zuid-Holland: de nieuwe ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund ondersteunt vijf initiatieven voor het ontwikkelen en verbeteren van mountainbikeroutes in Nederland.