Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.
Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor binnensportaccommodaties blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.
Voor sporters én publiek vanaf 18 jaar is het verplicht een QR-code te laten zien bij:
Het volledige overzicht van de nieuwe coronaregels per 6 november vind je op Rijksoverheid.nl.
Of je als deelnemer een coronatoegangsbewijs nodig hebt, is sterk afhankelijk van de wijze van organiseren. Toertochten die door de gemeente als evenement worden aangemerkt, bijvoorbeeld omdat er live muziek en verkoop van eten en drinken is, kunnen CTB-plichtig zijn. En, als start-, finish- en pauzeplaatsen in een binnensportaccommodatie of in een horecagelegenheid zijn, zal er ook naar een bewijs gevraagd worden.
Neem contact op met de organisatie van de tocht om na te gaan of je een bewijs nodig hebt: raadpleeg de desbetreffende toertochtenpagina op Fietssport.nl, de website of social media van de tocht.
Vrijwilligers zijn ook vrijgesteld van de verplichte QR-code, zoals Scan & Go-vrijwilligers, verkeersregelaars en EHBO’ers.
Lees ook: Alles wat je moet weten over het coronatoegangsbewijs
Fietsen met een groep in de openbare ruimte mag zonder coronatoegangsbewijs. Starten en/of finishen de clubritten in jullie clubhuis of in de horeca? QR-code verplicht. Verzamel je buiten op de parkeerplaats bij jullie clubhuis of horecagelegenheid? Of starten jullie altijd op de hoek van de straat? Geen QR-code verplicht.
Overleg als toertochtorganisator of als bestuurder van je wielerclub met de eigenaar van bijvoorbeeld de sportkantine of horecagelegenheid wie verantwoordelijk is voor de controles. Heb je als wielerclub je eigen clubhuis? Dan zorg je zelf voor de controle. Deel je als tochtorganisator of wielerclub – samen met andere sportverenigingen – de faciliteiten in een sportcomplex, maak dan met de beheerder goede afspraken wie de controle uitvoert. Vraag ook voor de zekerheid na bij de eigenaar van de horecagelegenheid wie verantwoordelijk is voor de controle.
In de loop van vrijdag 5 november worden op NTFU.nl de richtlijnen en protocollen voor bijvoorbeeld toertochtorganisatoren aangepast. NOC*NSF werkt ook het Sportprotocol bij met de nieuwe maatregelen die per 6 november gelden.
Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.
Steeds meer verenigingen zien het belang en de mogelijkheden van goed opgeleide instructeurs in. De NTFU ziet dat aan het groeiend aantal aanmeldingen voor de opleiding basisinstructeur. Om te zorgen dat alle cursisten gecoacht worden door een praktijkbegeleider, gaat de NTFU nieuwe praktijkbegeleiders opleiden. Daarvoor ontwikkelden we een nieuwe cursus, die praktijkbegeleiders klaarstoomt om instructeurs in spé goed te coachen.
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.
Na een succesvolle eerste editie in het voorjaar, biedt de NTFU eind september opnieuw de Week van de Wielervereniging aan. In deze week staat het versterken van verenigingen centraal. Bestuursleden van wielerverenigingen kunnen zes interessante workshops volgen.
Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.
Maakt je vereniging gebruik van de Cyql app om clubritten te plannen? Dan is het ook mogelijk om alle geplande ritten eenvoudig te publiceren op jouw eigen clubwebsite.
Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.
Op onze kalender vind je zo’n 2.000 toertochten die onder de vlag van wielersportbond NTFU worden georganiseerd. De NTFU helpt organisatoren en bewaakt de kwaliteit van deze tochten. In het nieuwe kwaliteitssysteem staat de beleving van deelnemers centraal.
Met gepaste trots kunnen we hier melden dat het fietskledingmerk
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2024 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de
Hangen er op jouw toertochten nog oude NTFU-vlaggen? Dan kun je nu gratis nieuwe vlaggen aanvragen.
Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.