NTFU presenteert visie op mountainbiken en gravelbiken

Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.

De visie geeft antwoord op zeven urgente uitdagingen waar mountainbikers en gravelbikers tegenaan lopen. Een aantal van deze uitdagingen zorgen nu al voor spanning en dilemma’s in de praktijk. De NTFU is van mening dat dit alleen maar zal toenemen, als we hier geen oplossingen voor vinden.

  1. Recreatiedruk | Nederland is een klein landje, met veel inwoners en weinig groen. Het wordt dus steeds drukker in de bossen en dat heeft invloed op de natuur.
  2. Minder ruimte | Om alle mensen in goede banen door de natuur te leiden, nemen terreineigenaren maatregelen. Zo wordt er kritischer gekeken of en waar er recreanten en toertochten mogen komen.
  3. Beweegarmoede | We zitten teveel en bewegen te weinig. Toch is er steeds minder groene ruimte om te kunnen fietsen en wandelen.
  4. Rechtszaken | Enkele natuurbeschermingsorganisaties proberen via de rechter af te dwingen dat mountainbikeroutes gesloten worden. Terwijl trailcrews juist mee willen denken.
  5. Juridische claims | Letselschadeadvocaten dienen steeds vaker claims in tegen trailcrews en routebureaus. De sport bestaat bij de gratie van vrijwilligers, die hier niet tegen opgewassen zijn.
  6. Conflicten | Het is voor gravelbikers lang niet altijd duidelijk waar ze wel en niet mogen fietsen. Dat zorgt voor conflicten met andere recreanten en terreineigenaren.
  7. Financiering | Mountainbikeroutes worden betaald vanuit donaties, vignetten, sponsoring en deels overheidsgeld. Dat model is niet toekomstbestendig als we willen dat er goede en veilige routes zijn.
 

Nieuwe paden

In het visiedocument ‘Nieuwe paden’ legt de NTFU uit wat wij de beste aanpak vinden voor een betere toekomst voor mountainbikers, gravelbikers en trailbouwers en hoe we samen met andere bosgebruikers beter in de natuur kunt sporten.

Daarvoor heeft de fietssport nieuwe paden nodig. Letter, in de zin van mooie mountainbikeroutes en gravelpaden. Maar ook figuurlijk: door op een andere manier te kijken naar hoe mountainbikers en gravelbikers een plek in onze natuur krijgen.

Aan de hand van het verhaal van Mark, een mountainbiker en gravelbiker uit Ruurlo, legt de NTFU uit hoe hij in 2035 de sport, de natuur en de andere bosgebruikers ervaart. En het is niet alleen Mark’s verhaal, maar ook dat van duizenden andere mountainbikers en gravelbikers.
 

Uitgangspunten visie

Om dat verhaal van Mark werkelijkheid te laten worden, heeft de NTFU wel andere organisaties nodig. Denk aan terreineigenaren, routeplatforms, gemeenten, provincies, routebureaus en natuurorganisaties. Met het toekomstbeeld wil de NTFU daarom andere organisaties inspireren om mee te denken én te werken aan een betere toekomst voor mountainbikers, gravelbikers en andere bosgebruikers.

Zo wil de NTFU dat routeplatforms zoals Komoot en Strava meehelpen om het ‘wildfietsen’ terug te dringen door toegangsregels beter aan te geven in digitale routes. Ook wil de NTFU dat er voldoende ruimte is en blijft voor mountainbikers en gravelbikers, met nieuwe routes en paden maar ook dat zij vrij kunnen en blijven fietsen waar dat kan en mag. De bond hoopt ook dat er extra geld komt om duidelijker aan te geven waar je wel en niet mag fietsen in een gebied. 

Zelf gaat de NTFU ervoor zorgen dat trailcrews de juiste juridische hulp krijgen en er speciale workshops en trainingen voor trailbouwers komen. Ook wil de bond meer kennis delen over de impact van mountainbiken en gravelbiken op de natuur en de wensen en behoeften van jou als mountainbiker of gravelbiker delen met terreineigenaren en gemeenten.

Download MTB- en gravelbikevisie 2035

*
*
*
*

Misschien ook interessant...

Toertochten

Veiligheidspunten opgeven bij organisatie toertocht

Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.

Gravel Code

Gravel Code: Bram Tankink roept gravelbikers op tot respectvol rijden tijdens WK Gravel 2025

In aanloop naar het WK Gravel komt oud-prof Bram Tankink met een video waarin hij gravelbikers oproept tot respect voor bewoners en de natuur. Een positieve ervaring rondom een WK is essentieel voor de toekomst van wielerevenementen, waaronder toertochten.

Opleidingen

NTFU gaat extra praktijkbegeleiders opleiden

Steeds meer verenigingen zien het belang en de mogelijkheden van goed opgeleide instructeurs in. De NTFU ziet dat aan het groeiend aantal aanmeldingen voor de opleiding basisinstructeur. Om te zorgen dat alle cursisten gecoacht worden door een praktijkbegeleider, gaat de NTFU nieuwe praktijkbegeleiders opleiden. Daarvoor ontwikkelden we een nieuwe cursus, die praktijkbegeleiders klaarstoomt om instructeurs in spé goed te coachen.

Hoe je als vereniging om kunt gaan met stijgende prijzen en inflatie

De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan. 

Gelderse veerponten

Petitie voor Gelderse veerponten al 17000x getekend

Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer. 

Afsluitdijk

Op 1 en 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers

Zaterdag 1 en zondag 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Beide dagen kun je over het fonkelnieuwe fietspad langs de Waddenzee zoeven. Hét moment voor het roemruchte Rondje IJsselmeer, want daarna gaat 'ie weer dicht.

Afsluitdijk

Vanaf 26 juni fietsen en wandelen op de Afsluitdijk

Het nieuwe fiets- en wandelpad over de Afsluitdijk en langs de Waddenzee is vanaf 26 juni voor een groot deel open. Tussen de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand kun je over een lengte van 24 kilometer fietsen en wandelen.

Meer ruimte voor de fiets

Steeds minder groen en natuur om te sporten en ontspannen

De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.

NTFU

NTFU en Ekoï bundelen krachten

Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.