Op 15 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. Met jouw stem heb je invloed op hoe jouw provincie omgaat met hete hangijzers als stikstof en wonen, maar ook op hoe de buitenruimte wordt ingericht voor fietsers.
De provincie heeft best een aardig takenpakket. Ze bepalen onder andere of steden en dorpen kunnen uitbreiden, waar bedrijventerreinen worden aangelegd en checken of zwemwater schoon is. Maar de provincie is ook verantwoordelijk voor de aanleg van fietspaden en beslist of er ruimte is voor mountainbikers in de natuur.
Ook de waterschappen hebben invloed op onze sport. Zij houden zich onder meer bezig met schoon water, sterke dijken en het onderhoud van kanalen. Maar de waterschappen beheren ook gebieden zoals dijken en uiterwaarden, en kunnen ervoor kiezen om deze gebieden open te stellen voor fietsers. De aankomende verkiezingen hebben dus direct invloed op jouw hobby.
Ideale fietsroutes zijn verkeersluw en vrij van hobbels, gaten en paaltjes. Mountainbikers willen op goed onderhouden en uitdagende paden genieten van de natuur en voor gravelbikers moeten er voldoende mogelijkheden blijven om een rondje te trappen. Op die punten valt nog veel te verbeteren. Daarom benaderden we in aanloop naar de verkiezingen (potentiële) statenleden met suggesties en verbeterpunten.
"De aankomende verkiezingen hebben direct invloed op jouw hobby."
Zo nam sportkoepel NOC*NSF in de notitie ‘Een sterke provincie door de kracht van sport’ een aantal concrete voorstellen mee voor MTB-, gravel- en wielrenroutes. Ook zorgden we er samen met andere fietsorganisaties voor dat er een provinciaal debat werd gevoerd over het behoud van veerponten in Gelderland. Tenslotte stelden we samen met Fietsplatform, ANWB en Fietsersbond een top 10 verbeterpunten op waarmee we provinciale partijen oproepen ruimte te creëren voor onze sport.
Ook na de verkiezingen houdt de NTFU samen met de andere fietsorganisaties fietsen op de politieke agenda zodat we op een veilige en plezierige manier van onze sport kunnen blijven genieten.
Even relativeren: de aankomende verkiezingen draaien over het algemeen natuurlijk over stikstof, boeren, armoede en immigratie. En logischerwijs draait het in Groningen om gaswinning en bevingsschade en is het gevaar van hoog water in Limburg een issue. Maar dat wil niet zeggen dat veilige fietspaden en ruimte voor onze sport niet belangrijk zijn. We roepen daarom op: doe een stemwijzer en verdiep je in de partijprogramma’s.
Om je op weg te helpen, heeft het kennisplatform ‘Alles over sport’ een handig overzicht gemaakt van plannen van regionale partijen op het gebied van sport en bewegen in de 12 provincies. Het overzicht bekijk je op de site Allesoversport.nl of download je hier.
Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep.
Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.
Deze Cyql app, die voor NTFU verenigingen gratis te gebruiken is, maakt het plannen van clubritten een stuk eenvoudiger. Wat je allemaal kunt met Cyql, lees je op
Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.
Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.
De Spaanse regio Catalonië is een hotspot voor sportieve fietsers. Wielrenners, mountainbikers en (steeds meer) gravelbikers komen in deze zonovergoten regio volop aan hun trekken. Niet verwonderlijk dus dat het Catalaans Bureau voor Toerisme een samenwerking aangaat met Fietssport. Het doel: laten zien dat Catalonië behalve Barcelona, de Costa Brava, Girona, mooie stranden, tapas en sangria ook duizenden kilometers aan wielren-, mountainbike- en gravelroutes in huis heeft.
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
Wielrennen of mountainbiken is niet moeilijk. Toch? Niets is minder waar en zeker voor degenen die net begonnen zijn met wielrennen of mountainbiken. Remmen, schakelen, in- en uitklikken op de pedalen en fietsen in een groep is toch echt anders dan op een gewone fiets. Met Start2Bike verbeter je je fietstechnieken in vier trainingen.
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Alle mountainbikeroutes in Flevoland hebben een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Flevoland is daarmee de eerste provincie die dit voor alle routes in één keer laat doen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun niveau.