NTFU, terreineigenaren en routebureaus starten verkenning naar landelijk vignet voor MTB-routes

De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.

Nederland telt een half miljoen mountainbikers en ruim 280 officiële mountainbikeroutes. De manier waarop de kosten voor aanleg en onderhoud van deze routes worden betaald, verschilt per gebied. In sommige gebieden moeten mountainbikers verplicht een vignet aanschaffen, op andere locaties is dat vrijwillig. Op andere routes is er geen vignet, maar springen commerciële partijen bij of verstrekken gemeenten en provincies geld.

Dit baart steeds meer organisaties en mountainbikers zorgen. De lappendeken aan vignetten, donaties, subsidies en sponsoring zet de toekomst van mountainbikeroutes onder druk.
 

Samenwerking belangrijke eerste stap

Wielersportbond NTFU neemt daarom het initiatief om tot een landelijk mountainbikevignet te komen. De bond brengt betrokken partijen bij elkaar om te bekijken wat mogelijk is.

Zo willen NTFU, NOC*NSF, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Achterhoek Toerisme, Routenetwerken Twente, Routebureau Veluwe, Geldersch Landschap en Kastelen, Recreatie Noord-Holland, Federatie Particulier Grondbezit en Coöperatie Centroïde laten onderzoeken of een landelijk MTB-vignet haalbaar is. Zij doen mee aan een gezamenlijke verkenning naar de mogelijkheden. In een convenant dat de genoemde organisaties ondertekenen, leggen ze vast hoe dat eruit moet gaan zien.
 

Structureel geld voor mountainbikers en natuur

Uitgangspunt tijdens het hele proces is dat een landelijk vignet onderdeel wordt van een grotere beweging waarin mountainbikesport en natuurbeheer hand in hand gaan. 

Zo moet er structureel voldoende geld komen om mountainbikeroutes aan te leggen en te onderhouden en moet het voor vrijwilligers die aan de routes werken makkelijker én beter worden dit uit te voeren. Voor mountainbikers moet het duidelijker en makkelijker worden een vignet aan te schaffen. De landelijke aanpak moet ook bijdragen aan projecten voor natuurbehoud en -versterking en dat recreatie gespreid wordt in gebieden waar dat nodig is.
 

Onafhankelijke verkenner

De organisaties stellen een onafhankelijk verkenner aan, die eerst alle voors en tegens in kaart gaat brengen. Deze verkenner moet inzichtelijk maken wat alle belangen, wensen en behoeften zijn van onder andere mountainbikers, terreinbeheerders, lokale overheden en particuliere grondeigenaren. Vervolgens brengt de verkenner dit bij elkaar in een gezamenlijke visie.

Verwachting is dat de verkenning in maart 2026 klaar is. Daarna volgt een definitieve beslissing of het plan voortgezet kan worden.

Misschien ook interessant...

6x praktische tips voor het organiseren van een digitale ALV

In dit artikel schreven we eerder al over de mogelijkheden die verenigingen hebben als het gaat om het organiseren van de Algemene Ledenvergadering in tijden van corona. Door de corona spoedwet is het mogelijk om de ledenvergadering digitaal plaats te laten vinden, ook als dit nog niet is opgenomen in de statuten. Maar hoe organiseer je zo’n vergadering nu op een praktische manier? We geven een aantal tips.

Toertochten

50 Brabantse toertochten verzekerd van support van ZLM Verzekeringen

Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.

Nieuw: e-learning over ledenwerving- en behoud

Bestuurders van wielerverenigingen die aan de slag willen met ledenwerving en -behoud kunnen vanaf nu gebruik maken van de online cursus ‘Een warm welkom op de club’.  Na een succesvolle pilot in 2020 is de e-learning verder ontwikkeld en aangevuld!

Fiets in de trein

Problemen op het spoor: fietsorganisaties vragen fietsers hun ervaringen te delen

Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.

Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

Kennis & onderzoek

Populariteit wielersport groeit, met name onder jonge vrouwen

Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.

Meer ruimte voor de fiets

Steeds minder groen en natuur om te sporten en ontspannen

De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.

Belangenbehartiging

Ruimte geven aan sport

Hoe borgen we voldoende en kwalitatief goede sportruimte? In het kader van het sportakkoord is onderzoek gedaan naar maatregelen en oplossingen. NOC*NSF heeft mede namens de NTFU - de opgaven en kansen in kaart gebracht.  

Verenigingen

Boete illegaal gebruik foto's: wat moet je doen?

De NTFU krijgt steeds vaker berichten van wielerclubs die een boete krijgen voor illegaal gebruik van foto’s. De kosten lopen op van tot een paar honderd tot duizenden euro. Hoe los je dit op?

Meer ruimte voor de fiets

NTFU maakt zich met NOCNSF bij Tweede Kamer-verkiezingen sterk voor meer ruimte voor de fiets

Naast het ondersteunen van clubs, tochten en trailcrews en opleiden van wegkapiteins, behartigt de NTFU ook de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers bij de politiek. In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van 22 november vraagt NTFU met hulp van NOC*NSF bij politieke partijen meer aandacht te hebben voor ruimte voor de fietser.