Kosten voor de fietsverzekering stijgen niet in 2023

Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend. 

De NTFU werkt al ruim veertig jaar samen met Meijers als het gaat om fietsverzekeringen. De Vries: "In die jaren hebben we een mooi verzekeringspakket voor fietsers en verenigingen ontwikkeld met onder andere een ongevallendekking, schade, reisverzekering en aansprakelijkheid. Doordat we al jarenlang trouwe klant zijn en we met 75.000 leden een sterk collectief vertegenwoordigen, hebben we de kosten voor de verzekering gelijk weten te houden. Een mooi onderhandelingsresultaat!" 

Samenwerken om schade te beperken

De prijs van de fietsverzekering kan in 2023 gelijk blijven omdat de schadeclaims afgelopen jaren zijn afgenomen. De NTFU besteedt veel aandacht aan veiligheid, met name bij verenigingen. Het is volgens De Vries dan ook niet gek dat er meer schademeldingen komen van individuele leden dan van leden van verenigingen. "Dat heeft met organisatie te maken. Hoe georganiseerder je fietst, des te minder schade is er. Onze cursus wegkapitein speelt daar ook een rol in, net zoals Start2Bike. Die cursussen worden heel goed bezocht."

Ook verzekeringspartner Meijers ziet het belang van cursussen als Start2Bike en de wegkapitein. De intermediair uit Amstelveen investeert samen met Hienfeld Assuradeuren in de veiligheid van onze sport door deze programma's te ondersteunen. Zo dragen zij bij aan het voorkomen van ongelukken, in plaats van enkel schade uit te keren. "Samen houden we ongevallen en schades ook in de toekomst beperkt en kunnen we een voordelig verzekeringspakket blijven aanbieden," aldus De Vries.

Extra lang verzekerd

Wil je goed verzekerd het koude winterseizoen tegemoet fietsen? Sluit je dan aan bij de NTFU en profiteer van het XL-aanbod. Jouw lidmaatschap gaat dan direct in en loopt tot eind 2023. Je profiteert op die manier direct van onze betrouwbare verzekering, korting op toertochten en je ontvangt Fietssport Magazine. Uiteraard kunnen verenigingen ook gebruik maken van het XL-aanbod

Misschien ook interessant...

Verenigingen

Boete illegaal gebruik foto's: wat moet je doen?

De NTFU krijgt steeds vaker berichten van wielerclubs die een boete krijgen voor illegaal gebruik van foto’s. De kosten lopen op van tot een paar honderd tot duizenden euro. Hoe los je dit op?

Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

NTFU

Verslag NTFU Unieraadsvergadering 17 juni

Op 17 juni 2023 was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU. 

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.

Fiets in de trein

Geen nieuwe pilot reservering fiets in trein

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

Je toertocht opgeven voor 2023? Doorloop deze stappen!

Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 26 november 2022 de eerste twee stappen van het onderstaande stappenplan. 

Goed voorbeeld: clubactiviteiten in coronatijd

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

Kennis & onderzoek, Veiligheid

NTFU en VeiligheidNL starten onderzoek hoe de wielersport veiliger kan

De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.

Ondersteuning bij lokale lobby

Arnhem praat met fietsers na protest tegen sluiting bospaden

Arnhemse wielerverenigingen praten tóch mee over de bospaden bij Arnhem. Ze protesteerden met de NTFU tegen sluiting voor fietsers. De clubs maken nu een voorstel waarbij fietsers wél welkom zijn. Of de gemeente écht akkoord gaat met het plan, moet nog blijken. 

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer.