Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend.
De NTFU werkt al ruim veertig jaar samen met Meijers als het gaat om fietsverzekeringen. De Vries: "In die jaren hebben we een mooi verzekeringspakket voor fietsers en verenigingen ontwikkeld met onder andere een ongevallendekking, schade, reisverzekering en aansprakelijkheid. Doordat we al jarenlang trouwe klant zijn en we met 75.000 leden een sterk collectief vertegenwoordigen, hebben we de kosten voor de verzekering gelijk weten te houden. Een mooi onderhandelingsresultaat!"
De prijs van de fietsverzekering kan in 2023 gelijk blijven omdat de schadeclaims afgelopen jaren zijn afgenomen. De NTFU besteedt veel aandacht aan veiligheid, met name bij verenigingen. Het is volgens De Vries dan ook niet gek dat er meer schademeldingen komen van individuele leden dan van leden van verenigingen. "Dat heeft met organisatie te maken. Hoe georganiseerder je fietst, des te minder schade is er. Onze cursus wegkapitein speelt daar ook een rol in, net zoals Start2Bike. Die cursussen worden heel goed bezocht."
Ook verzekeringspartner Meijers ziet het belang van cursussen als Start2Bike en de wegkapitein. De intermediair uit Amstelveen investeert samen met Hienfeld Assuradeuren in de veiligheid van onze sport door deze programma's te ondersteunen. Zo dragen zij bij aan het voorkomen van ongelukken, in plaats van enkel schade uit te keren. "Samen houden we ongevallen en schades ook in de toekomst beperkt en kunnen we een voordelig verzekeringspakket blijven aanbieden," aldus De Vries.
Wil je goed verzekerd het koude winterseizoen tegemoet fietsen? Sluit je dan aan bij de NTFU en profiteer van het XL-aanbod. Jouw lidmaatschap gaat dan direct in en loopt tot eind 2023. Je profiteert op die manier direct van onze betrouwbare verzekering, korting op toertochten en je ontvangt Fietssport Magazine. Uiteraard kunnen verenigingen ook gebruik maken van het XL-aanbod.
De NTFU was aanwezig bij de IMBA Europe Summit 2025 in Boltaña, Spanje – het hart van de Pyreneeën en een opkomende mountainbikebestemming. Samen met 170 deelnemers uit 20 landen doken we in de toekomst van mountainbiken als sport, toeristische trekker én duurzame investering.
In juni kwam mountainbikend Europa bij elkaar in Italië. Tijdens de IMBA Europe Summit wisselden routebouwers, vrijwilligers en mountainbikers drie dagen lang ideeën uit hoe we onze mountainbikesport toekomstbestendig kunnen maken. Ook de NTFU was aanwezig. Troy Corsen vertelt wat hij uit Val di Sole meenam voor het mountainbiken in Nederland.
Fietsend, wandelend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Steeds meer mensen genieten, ieder op zijn/haar eigen manier, van de natuur. De ene beleving is niet beter of slechter dan de ander. Toch zijn er soms irritaties. Om te zorgen dat iedere sporter respectvol omgaat met elkaar én de natuur, is er de Buitencode.
NLBuitenkansen - 15 organisaties van de sport- en recreatiesector, terreinbeheerders en grondgebruikers - waaronder de NTFU - roepen het kabinet op om werk te maken van voldoende en aantrekkelijke recreatiemogelijkheden.
De NTFU gaat de online tool Eenvoudig Vergunningen Aanvragen verbeteren. Het uiteindelijke doel is dat organisatoren de aanvraag direct naar de juiste instanties sturen. Tot nu toe konden ze alleen een overzicht opvragen.
Deze Cyql app, die voor NTFU verenigingen gratis te gebruiken is, maakt het plannen van clubritten een stuk eenvoudiger. Wat je allemaal kunt met Cyql, lees je op
Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.
Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.
Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.
De natuur verdient beter. Dat is een taak van ons allemaal. Ook die van mountainbikers en gravelbikers. Dit werd duidelijk tijdens een werkbezoek van beleidsmakers van Veluwse gemeenten en natuurbeschermers. Daar lieten ze zich informeren over de positieve effecten van sportief fietsen op de natuur.