Arnhemse wielerverenigingen praten tóch mee over de bospaden bij Arnhem. Ze protesteerden met de NTFU tegen sluiting voor fietsers. De clubs maken nu een voorstel waarbij fietsers wél welkom zijn. Of de gemeente écht akkoord gaat met het plan, moet nog blijken.
Door te protesteren, konden MTB Zuid Veluwe, Wielervereniging RETO, Airborne MTB, Roelofs Mountainbike Club, gravelspecialist/routebouwer/influencer Erwin Sikkens en de NTFU toch praten met beleidsmakers en boswachters. De gemeente Arnhem nodigde hen hiervoor uit.
Lees ook: NTFU tegen sluiting van bospaden Arnhem voor fietsers
Samen hebben ze zich verenigd in de Arnhemse Bos Fiets Coalitie (ABFC). Ook het wielercollectief de Gele Rijders heeft zich bij dit ABFC aangesloten. Op die manier maken ze zich samen sterk voor mountainbikers en gravelbikers uit Arnhem en omstreken én daarbuiten. “Het is positief dat liefhebbers van bosfietsen nu verenigd zijn in het ABFC. Zo hebben we een belangrijke stem gekregen richting de gemeente, namens duizenden Arnhemse fietsers”, zegt Jack Boumeester, vice-voorzitter bij RETO.
Lees ook: Maashorst Veldtoertochten Overleg is centraal aanspreekpunt voor natuurbeheerders en gemeenten
In het plan staat dat bospaden voor ruim 70 procent dichtgaan voor fietsers. En dit geldt niet voor wandelaars en ruiters. Dit is in het bos Schaarsbergen, tussen de Schelmseweg, Deelenseweg, Koningsweg en de Kemperbergerweg.
De ABFC heeft duidelijk gemaakt dat fietsers onterecht harder geraakt worden door de plannen. “Ze hebben vooral naar omwonenden geluisterd die vervelende gebeurtenissen met fietsers in het bos ervaren. Terwijl ze helemaal niet hebben gekeken naar cijfers over het fietsen en waar die incidenten dan zijn. Ook is er niet goed nagedacht over de gevolgen voor bestaande fietsroutes, het vrije bosfietsen, verbindingsroutes, enzovoorts. Gelukkig heeft de gemeente dat nu onderkend”, zegt Jack Boumeester, vice-voorzitter bij RETO.
De ideeën van de ABFC en die van de boswachters en beleidsmaker liggen nog ver uit elkaar, toch is Jack Boumeester positief. “Het is duidelijk dat we één gezamenlijk doel hebben en dat is respectvol en samen genieten in het bos.”
Gemeente Arnhem heeft de ABFC ook gevraagd zelf met een voorstel te komen voor het padenplan. De Arnhemse wielerclubs en de gemeente praten daar binnenkort verder over. “In hoeverre er een uitkomst mogelijk is die op steun van de fietsers kan rekenen zal moeten blijken”, legt Jack uit. “Maar in ieder geval worden de borden met fietsafsluitingen deze maand niet opgehangen. Dat is voorlopig uitgesteld tot uiterlijk 1 maart 2023”.
Ons eigen gedrag tijdens een rondje mountainbiken of gravelbiken blijft ondertussen belangrijk. Want, hoewel het om een kleine groep gaat, kan ongewenst gedrag z’n weerslag hebben op de hele fietssport. Zo komen we bijvoorbeeld negatief in het nieuws en andere recreanten krijgen - onterecht - een negatief beeld van ons. Niet alleen in Arnhem, maar ook in Nijmegen en Vledder bijvoorbeeld, dreigen mountainbikeroutes en gravel- en bospaden gesloten te worden.
Houd je daarom aan de 5 praktische regels van de Buitencode:
1. Respecteer de natuur.
Maak geen lawaai en neem je afval mee.
2. Houd je aan de toegangsregels.
Ga niet zonsondergang het bos in, check de toegangsborden en blijf op de voor jou bestemde paden.
3. Geef elkaar de ruimte.
Maak plaats voor een ander en minder vaart bij drukte.
4. Wees vriendelijk.
Groet elkaar vriendelijk en heb begrip voor de natuurbeleving van de ander.
5. Spreek elkaar aan.
Spreek een ander vriendelijk en respectvol aan op zijn of haar gedrag.
Organiseer je binnenkort een tocht? Via de stallingsverzekering zijn alle fietsen in jouw fietsenstalling verzekerd voor diefstal, een mooie service voor je deelnemers! Lees hier hoe je een fietsenstalling kunt faciliteren en aan welke voorwaarden deze moet voldoen.
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Met gepaste trots kunnen we hier melden dat het fietskledingmerk
Het innen van contributies is een essentieel onderdeel van het verenigingsleven. Het zorgt ervoor dat de vereniging kan blijven draaien en activiteiten kan organiseren. Naast de bestaande facturatiemodule, biedt de NTFU vanaf nu ook een nieuwe functionaliteit: automatische incasso. Veel verenigingen gebruiken een automatische incasso, de NTFU ondersteunt dit nu ook door het genereren van automatische incassobestanden.
Er kan en mag géén streep gezet worden door toertochten als Limburgs Mooiste, Mergelheuvelland 2-Daagse en de vele kleinschalige toertochten die door én voor fietsliefhebbers georganiseerd worden. De NTFU wil daarom een vuist maken.
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.
De gemeente Nijmegen heeft een nieuwe bosbeheervisie voor de Vier Perken, Mariënbosch en Westermeerdijk. Daarin blijven de meeste routes en paden open voor de gravelbiker. Stichting Rijk van Nijmegen en de NTFU leverden als vertegenwoordiger van een van de belangrijkste gebruikersgroepen input aan voor de plannen van de gemeente.
Het
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”