Arnhemse wielerverenigingen praten tóch mee over de bospaden bij Arnhem. Ze protesteerden met de NTFU tegen sluiting voor fietsers. De clubs maken nu een voorstel waarbij fietsers wél welkom zijn. Of de gemeente écht akkoord gaat met het plan, moet nog blijken.
Door te protesteren, konden MTB Zuid Veluwe, Wielervereniging RETO, Airborne MTB, Roelofs Mountainbike Club, gravelspecialist/routebouwer/influencer Erwin Sikkens en de NTFU toch praten met beleidsmakers en boswachters. De gemeente Arnhem nodigde hen hiervoor uit.
Lees ook: NTFU tegen sluiting van bospaden Arnhem voor fietsers
Samen hebben ze zich verenigd in de Arnhemse Bos Fiets Coalitie (ABFC). Ook het wielercollectief de Gele Rijders heeft zich bij dit ABFC aangesloten. Op die manier maken ze zich samen sterk voor mountainbikers en gravelbikers uit Arnhem en omstreken én daarbuiten. “Het is positief dat liefhebbers van bosfietsen nu verenigd zijn in het ABFC. Zo hebben we een belangrijke stem gekregen richting de gemeente, namens duizenden Arnhemse fietsers”, zegt Jack Boumeester, vice-voorzitter bij RETO.
Lees ook: Maashorst Veldtoertochten Overleg is centraal aanspreekpunt voor natuurbeheerders en gemeenten
In het plan staat dat bospaden voor ruim 70 procent dichtgaan voor fietsers. En dit geldt niet voor wandelaars en ruiters. Dit is in het bos Schaarsbergen, tussen de Schelmseweg, Deelenseweg, Koningsweg en de Kemperbergerweg.
De ABFC heeft duidelijk gemaakt dat fietsers onterecht harder geraakt worden door de plannen. “Ze hebben vooral naar omwonenden geluisterd die vervelende gebeurtenissen met fietsers in het bos ervaren. Terwijl ze helemaal niet hebben gekeken naar cijfers over het fietsen en waar die incidenten dan zijn. Ook is er niet goed nagedacht over de gevolgen voor bestaande fietsroutes, het vrije bosfietsen, verbindingsroutes, enzovoorts. Gelukkig heeft de gemeente dat nu onderkend”, zegt Jack Boumeester, vice-voorzitter bij RETO.
De ideeën van de ABFC en die van de boswachters en beleidsmaker liggen nog ver uit elkaar, toch is Jack Boumeester positief. “Het is duidelijk dat we één gezamenlijk doel hebben en dat is respectvol en samen genieten in het bos.”
Gemeente Arnhem heeft de ABFC ook gevraagd zelf met een voorstel te komen voor het padenplan. De Arnhemse wielerclubs en de gemeente praten daar binnenkort verder over. “In hoeverre er een uitkomst mogelijk is die op steun van de fietsers kan rekenen zal moeten blijken”, legt Jack uit. “Maar in ieder geval worden de borden met fietsafsluitingen deze maand niet opgehangen. Dat is voorlopig uitgesteld tot uiterlijk 1 maart 2023”.
Ons eigen gedrag tijdens een rondje mountainbiken of gravelbiken blijft ondertussen belangrijk. Want, hoewel het om een kleine groep gaat, kan ongewenst gedrag z’n weerslag hebben op de hele fietssport. Zo komen we bijvoorbeeld negatief in het nieuws en andere recreanten krijgen - onterecht - een negatief beeld van ons. Niet alleen in Arnhem, maar ook in Nijmegen en Vledder bijvoorbeeld, dreigen mountainbikeroutes en gravel- en bospaden gesloten te worden.
Houd je daarom aan de 5 praktische regels van de Buitencode:
1. Respecteer de natuur.
Maak geen lawaai en neem je afval mee.
2. Houd je aan de toegangsregels.
Ga niet zonsondergang het bos in, check de toegangsborden en blijf op de voor jou bestemde paden.
3. Geef elkaar de ruimte.
Maak plaats voor een ander en minder vaart bij drukte.
4. Wees vriendelijk.
Groet elkaar vriendelijk en heb begrip voor de natuurbeleving van de ander.
5. Spreek elkaar aan.
Spreek een ander vriendelijk en respectvol aan op zijn of haar gedrag.
Tijdens de persconferentie van vrijdag 26 november werden nieuwe maatregelen aangekondigd. Ook voor de wielersport heeft dit gevolgen. Zo moeten sportlocaties binnen en buiten om 17.00 uur dicht. De 1,5-meter-maatregel gold al sinds 24 november, maar wordt uitgebreid naar plekken waar je ook een coronatoegangsbewijs nodig hebt. De maatregelen gelden tot in ieder geval 19 december.
Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.
Constant van Waterschoot is veertien jaar voorzitter van de NTFU geweest en nam in 1994 als erelid afscheid van het bestuur. Hij is daarna nog jaren eindredacteur geweest van het Toer Fiets Magazine. Zo lang zijn gezondheid het toeliet is hij blijven fietsen, vooral in het door hem zo geliefde Vlaanderen, dat hij vanuit zijn woonplaats Oostburg goed kon bereiken. Op 26 november is hij op tweeëntachtigjarige leeftijd overleden.
Mountainbikers kunnen zich opnieuw verheugen op een flinke boost op de routes. Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat dit keer naar mountainbikeroutes in Deventer, Eersel en Meijel.
De vijfde ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat naar drie trailcrews die materiaal nodig hebben om de mountainbikeroutes te onderhouden. Het gaat om zand om kuilen te dichten en hout om wallrides en vlonders te vernieuwen.
Het nieuwe fiets- en wandelpad over de Afsluitdijk en langs de Waddenzee is vanaf 26 juni voor een groot deel open. Tussen de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand kun je over een lengte van 24 kilometer fietsen en wandelen.
De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om zoveel als mogelijk gemeenten te bereiken, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) de oproep onder alle gemeenten.
Per 25 september 2021 gaan er een aantal versoepelingen rondom de coronamaatregelen van kracht. Zo vervalt bijvoorbeeld de 1,5 meter maatregel en zijn grootschalige evenementen weer mogelijk. De versoepelingen hebben enkele gevolgen voor de fietssport en het verenigingsleven, we sommen ze voor je op in het onderstaande stuk
Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.