EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
De integratie van de interactieve kaart op de website is het probleem. Gekleurde vlakken laten zien wie de terreineigenaar van een gebied is. De software van de interactieve kaart ‘praat’ echter een andere codetaal dan de software van de NTFU. Net zoals bij het leren van een vreemde taal, moet de bouwer van ons EVA-systeem de nieuwe codetaal leren. Daardoor kunnen we later dan gepland de verbeterde EVA-versie lanceren.
We stellen de basisversie van EVA voor alle tochtorganisatoren beschikbaar. Tot nu, werkte een testgroep van organisatoren met deze versie.
Je gebruikt EVA via Mijn Tochten. Bekijk deze video of raadpleeg de handleiding hoe EVA werkt.
Je vult de gegevens en de routes van je tocht in. Vervolgens haalt de database van EVA de contactgegevens van de gemeenten op waar jouw tocht doorheen loopt. Dit kan even duren. Houd rekening met zo’n 1,5 uur. We werken eraan om deze wachttijd te verkorten.
EVA brengt ook (bijna) alle gebieden en bijbehorende terreineigenaren voor je in kaart. Dit zijn de gebieden van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer en de provinciale landschappen, op Noord-Holland, Zeeland en Drenthe na. Deze landschappen volgen binnenkort. Ook krijg je een overzicht van alle wegbeheerders op basis het van nationaal wegenbestand.
Vervolgens meld je met het meldingsformulier je tocht aan bij alle desbetreffende gemeenten. Het meldingsformulier bevat de informatie die de meeste gemeenten vragen. Let op: elke gemeente bepaalt echter zelf of er aanvullende informatie nodig is.
De database van EVA is verbeterd, zodat contactgegevens van gemeenten en terreineigenaren sneller veranderd kunnen worden. Als tochtorganisator kun je ons daardoor beter helpen met het verrijken van de database.
We verwachten binnenkort een oplossing te hebben om de interactieve kaart te vertalen naar de juiste codetaal. Daarna moet de interactieve kaart daadwerkelijk geïntegreerd worden in de database. Tot die tijd blijft de basisversie van EVA beschikbaar.
Heb je vragen over Eenvoudig Vergunningen Aanvragen (EVA)? Neem contact op met Jos van Schijndel, via jvanschijndel@ntfu.nl of bel 0318-581300 (ma-do van 9.00-17.00 uur).
Per 25 september 2021 gaan er een aantal versoepelingen rondom de coronamaatregelen van kracht. Zo vervalt bijvoorbeeld de 1,5 meter maatregel en zijn grootschalige evenementen weer mogelijk. De versoepelingen hebben enkele gevolgen voor de fietssport en het verenigingsleven, we sommen ze voor je op in het onderstaande stuk
Samen met nog 12 andere sportbonden, NOC*NSF, Sport Pride Foundation en de Nederlandse Loterij voer de NTFU met de sportboot mee tijdens de Canal Parade in Amsterdam. Daarmee gaf de Nederlandse sport uiting aan onze gezamenlijke opvatting dat iedereen moet kunnen sporten op basis van gelijkwaardigheid.
De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.
Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.
De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.
Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.
Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
Het organiseren van een toertocht kan veel tijd in beslag nemen. De NTFU probeert organisatoren daarom te helpen met het vereenvoudigen van sommige taken. Zo kun je vanaf nu bijvoorbeeld gebruikmaken van een handige digitale communicatiehulp die jouw promotionele of social media teksten schrijft. Daarnaast zorgen we dat je minder vrijwilligers nodig hebt bij de inschrijftafel door de nieuwe functionaliteit rondom het digitaal dag-inschrijven.
Op 11 juni was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU.
De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.