EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
De integratie van de interactieve kaart op de website is het probleem. Gekleurde vlakken laten zien wie de terreineigenaar van een gebied is. De software van de interactieve kaart ‘praat’ echter een andere codetaal dan de software van de NTFU. Net zoals bij het leren van een vreemde taal, moet de bouwer van ons EVA-systeem de nieuwe codetaal leren. Daardoor kunnen we later dan gepland de verbeterde EVA-versie lanceren.
We stellen de basisversie van EVA voor alle tochtorganisatoren beschikbaar. Tot nu, werkte een testgroep van organisatoren met deze versie.
Je gebruikt EVA via Mijn Tochten. Bekijk deze video of raadpleeg de handleiding hoe EVA werkt.
Je vult de gegevens en de routes van je tocht in. Vervolgens haalt de database van EVA de contactgegevens van de gemeenten op waar jouw tocht doorheen loopt. Dit kan even duren. Houd rekening met zo’n 1,5 uur. We werken eraan om deze wachttijd te verkorten.
EVA brengt ook (bijna) alle gebieden en bijbehorende terreineigenaren voor je in kaart. Dit zijn de gebieden van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer en de provinciale landschappen, op Noord-Holland, Zeeland en Drenthe na. Deze landschappen volgen binnenkort. Ook krijg je een overzicht van alle wegbeheerders op basis het van nationaal wegenbestand.
Vervolgens meld je met het meldingsformulier je tocht aan bij alle desbetreffende gemeenten. Het meldingsformulier bevat de informatie die de meeste gemeenten vragen. Let op: elke gemeente bepaalt echter zelf of er aanvullende informatie nodig is.
De database van EVA is verbeterd, zodat contactgegevens van gemeenten en terreineigenaren sneller veranderd kunnen worden. Als tochtorganisator kun je ons daardoor beter helpen met het verrijken van de database.
We verwachten binnenkort een oplossing te hebben om de interactieve kaart te vertalen naar de juiste codetaal. Daarna moet de interactieve kaart daadwerkelijk geïntegreerd worden in de database. Tot die tijd blijft de basisversie van EVA beschikbaar.
Heb je vragen over Eenvoudig Vergunningen Aanvragen (EVA)? Neem contact op met Jos van Schijndel, via jvanschijndel@ntfu.nl of bel 0318-581300 (ma-do van 9.00-17.00 uur).
Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.
Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.
Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.
De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om zoveel als mogelijk gemeenten te bereiken, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) de oproep onder alle gemeenten.
Arnhemse wielerverenigingen praten tóch mee over de bospaden bij Arnhem. Ze protesteerden met de NTFU tegen sluiting voor fietsers. De clubs maken nu een voorstel waarbij fietsers wél welkom zijn. Of de gemeente écht akkoord gaat met het plan, moet nog blijken.
Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.
De stemmen van de gemeenteraadsverkiezingen zijn geteld. De nieuwe raadsleden gaan 30 maart aan de slag. Ook het raadslid sport en recreatie. Een mooi moment om hem/haar een felicitatiemail te sturen met de nieuwe (of blijvende) functie plus een uitnodiging voor het werkbezoek aan jullie mountainbikeroute. Daarmee breng je meteen je route onder de aandacht bij het raadslid.
De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”
Met gepaste trots kunnen we hier melden dat het fietskledingmerk
Steeds meer mensen stoppen met sporten, omdat ze geblesseerd raken. Bijvoorbeeld na een valpartij. Dat komt naar voren uit sportblessurecijfers van VeiligheidNL. Zonde, want vaak is zo'n blessure te voorkomen. Hoe? Door techniektrainingen te volgen.