Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems kennen de eerste ronde van het Trailfund toe aan drie mountainbikeroutes: Netersel (Noord-Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe). Het Trailfund wordt uitgereikt aan de vrijwilligers van ATB Marum, TWC Het Snelle Wiel uit Bladel en FTC ’t Kamrad uit Assen.

“De NTFU en Bosch eBike Systems willen dat elke mountainbier over veilige en mooie mountainbikeroutes in Nederland kan rijden. Met het Trailfund helpen we daarom de vrijwilligers die de mountainbikeroutes aanleggen, onderhouden en beheren. Zij leveren fantastisch werk voor de mountainbikesport, want ze werken continue aan de routes en paden. Daarnaast moeten ze de financiering ervan ook zelf regelen. De NTFU is daarom blij met de support van Bosch eBike Systems voor het Trailfund. We kijken ernaar uit om samen de eerste drie projecten te ondersteunen”, zegt Troy Corsen, belangenbehartiger MTB bij de NTFU.
De eerste drie projecten die met steun van het Trailfund uitgevoerd worden, zijn naar verwachting in september klaar. “We zijn erg blij dat de sponsoring door het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund zo snel zijn vruchten afwerpt. Dankzij de vele vrijwilligers kunnen mountainbikers dit najaar al genieten van de nieuwe veilige paden. Dat betekent nog meer mogelijkheden om het plezier op de mountainbike en e-mountainbike te vergroten”, zegt Tamara Winograd, hoofd marketing en communicatie bij Bosch eBike Systems.
De mountainbikeroute van TWC Het Snelle Wiel is deze zomer het toneel voor een landelijke mountainbikewedstrijd voor jeugd. Om voor deze jonge fanatiekelingen én de vergevorderde mountainbiker voldoende aanbod te bieden, gaat de onderhoudsgroep met hulp van het Trailfund een rock garden, north shore- en boomwortelsectie bouwen.
De vrijwilligers van ATB Marum gebruiken het Trailfund om een droge-route-sectie aan te leggen. Een deel van de mountainbikeroute Marum dat langs de snelweg A7 loopt, is soms te nat om over te rijden. Daarom wil de onderhoudsgroep een nieuwe sectie van zo’n 1,5 kilometer langs het bestaande pad leggen. Zo kunnen mountainbikers de nieuwe snelle track in de zomer én winter rijden.
Mountainbikers weten de mountainbikeroute Anloo in Drenthe goed te vinden. Daardoor slijt de route uit en ontstaan er gaten en kuilen in de paden. FTC ’t Kamrad kan het Trailfund dus goed gebruiken om leemzand aan te schaffen. Daarmee willen ze de kuilen opvullen en de route weer verbeteren.
NTFU en Bosch eBike Systems stellen voor de tweede helft van 2022 opnieuw het Trailfund beschikbaar. Onderhoudsgroepen die een mountainbikeroute willen aanleggen, verbeteren of onderhouden kunnen via ntfu.nl een aanvraag indienen. Dat kan tot 15 november. Daarna wordt er een selectie gemaakt. In de aanvraag moet duidelijk zijn wat je precies wil aanleggen, bouwen of onderhouden. En het project moet haalbaar zijn, want uiteindelijk moeten mountainbikers er natuurlijk van kunnen profiteren.
De NTFU vroeg 700 gravelbikers het (houthakkers)hemd van het lijf. Lezers van Fietssport, Velozine en Fiets vertelden wat voor type gravelbiker ze zijn, wat zij zo leuk vinden aan gravelbiken en welke fietsen en merken ze rijden.
De toekomst van grote toertochten in Zuid-Limburg leek op het spel te staan, maar het plan van de gemeente Vaals om grote tochten op hun grondgebied te verbieden, is afgeketst. De NTFU verzette zich tegen dit omstreden voorstel.
Na een succesvolle eerste editie in het voorjaar, biedt de NTFU eind september opnieuw de Week van de Wielervereniging aan. In deze week staat het versterken van verenigingen centraal. Bestuursleden van wielerverenigingen kunnen zes interessante workshops volgen.
Een vereniging draait op vrijwilligers. Het bestuur, verschillende commissies, de uitpijlers van een tocht, de eventuele bardiensten: elke club is afhankelijk van een enthousiaste groep vrijwilligers. Toch blijft dit vaak een probleem. Wij geven je 6 tips hoe je de juiste vrijwilligers vindt voor jouw vereniging.
De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.
Bij
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.
Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.
In