Fietsers en wandelaars beter geïnformeerd dankzij onderzoek NTFU, KWbN en komoot

Rust in de natuur en minder wrijving tussen fietsers en wandelaars, dat is het doel van een landelijk onderzoek dat wielersportbond NTFU, Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) en komoot starten. De organisaties laten in kaart brengen waar fietsen in de natuur wel en niet is toegestaan. De resultaten worden gebruikt om de gegevens in OpenStreetMap te verbeteren. 

Door een gebrek aan duidelijke informatie belanden fietsers onbedoeld op paden waar fietsen niet is toegestaan. Dit zorgt voor verstoring van de natuur en voor onbegrip en soms ook frustratie bij wandelaars en terreineigenaren. Gevolg is dat gebieden soms zelfs worden gesloten voor fietsers.
 

Investeren in een oplossing

Wielersportbond NTFU, KWbN en komoot laten daarom in kaart brengen waar fietsen in de natuur wél mag. Dat onderzoek moet betere informatie over legale bosfietspaden opleveren. Track Landscapes, die het onderzoek uitvoert, verwerkt de informatie ook in OpenStreetMap (OSM). Een belangrijke bron voor populaire routeplatforms als Strava en komoot. Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer ondersteunen dit initiatief en stellen de data van hun natuurgebieden beschikbaar.

Eindgebruikers van een routeplatform als komoot plukken hier de vruchten van. “Met betere gegevens verwachten we dat wandelaars minder vaak fietsers tegenkomen op wandelpaden”, vertelt Gijs Janssen, directeur-bestuurder bij KWbN. Tegelijkertijd wordt de kans kleiner dat fietsers per ongeluk door gebieden met kwetsbare natuur rijden.
 

De kracht en complexiteit van OpenStreetMap

OSM is een open en wereldwijd platform voor kaartgegevens waaraan iedereen kan bijdragen. Het biedt gedetailleerde informatie over fiets- en wandelpaden, routes en voorzieningen. Dit maakt het tot een van de meest betrouwbare kaartendatabases ter wereld. Populaire routeplatformen als Strava en komoot gebruiken OSM. Toch komt het voor dat informatie over waar er wel en niet gefietst mag worden, ontbreekt of niet up-to-date is in OSM. Met onduidelijkheid en misverstanden als gevolg.
 

Betrouwbare routes voor avontuurlijke fietsers

Veel fietsers en wandelaars gebruiken komoot en vertrouwen erop dat de informatie over de routes klopt. “Bij komoot is het onze missie om outdoor avonturen voor iedereen toegankelijk te maken. We willen onze gebruikers optimaal informeren over hun geplande routes, zodat ze zorgeloos op pad kunnen. In komoot zie je direct of een route over een pad loopt waar je niet mag fietsen. Maar om dit écht volledig en betrouwbaar te maken, hebben we nauwkeurige en actuele data nodig”, legt Roebijn Schijf, Marketing Manager bij komoot uit.
 

Samen verantwoordelijk voor de natuur

“Fietsers moeten ook zelf opletten waar ze mogen rijden,” stelt Troy Corsen, belangenbehartiger bij de NTFU. “Maar als je fietsnavigatie niet alle informatie heeft en de borden in het bos ook nog eens onduidelijk zijn, belanden fietsers toch onbewust op paden waar dat niet mag. Met het onderzoek helpen we gravelbikers en mountainbikers daarom door in kaart te brengen waar fietsen wel is toegestaan.”
 

Een duurzame balans

Volgens de organisaties kunnen fietsers en wandelaars met betrouwbare data en betere informatie genieten van de natuur, zonder deze te verstoren. Dit gezamenlijke initiatief draagt bij aan een toekomst waarin wandelen, fietsen en natuurbehoud in balans blijven.

Misschien ook interessant...

Kleurcode, Veiligheid

Mountainbiken steeds populairder: voorkom blessures met training en kleurcodes

Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.

Fiets in de trein

Fiets meenemen in de trein kan beter

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.

Toertochten

Deze nieuwe functionaliteiten maken het organiseren van je toertocht makkelijker

Het organiseren van een toertocht kan veel tijd in beslag nemen. De NTFU probeert organisatoren daarom te helpen met het vereenvoudigen van sommige taken. Zo kun je vanaf nu bijvoorbeeld gebruikmaken van een handige digitale communicatiehulp die jouw promotionele of social media teksten schrijft. Daarnaast zorgen we dat je minder vrijwilligers nodig hebt bij de inschrijftafel door de nieuwe functionaliteit rondom het digitaal dag-inschrijven. 

Verenigingen

Congres voor jeugdaanbod in de wielersport tijdens NK wielrennen

Op zaterdag 28 juni, tijdens het NK Wielrennen in Ede, organiseert de NTFU een inspirerend én praktisch congres voor wielerverenigingen die willen investeren in jeugd. Of je nu net begint met een jeugdafdeling of al jaren actief bent: dit congres biedt concrete handvatten, nieuwe inzichten en volop inspiratie.

Top 10 Recreatief fietsen

Snelle winst te behalen voor de fiets in landelijk gebied

De ideale wielrenroute is verkeersluw en gaat over goede wegen en paden. Met nadruk op ideaal, want recreatieve fietsers ergeren zich flink aan de vele hobbels, gaten en paaltjes, vooral in het buitengebied. Fietsplatform, NTFU, ANWB en Fietsersbond vinden het de taak van Provincies om die problemen aan te pakken. Daarom sturen ze verbeterpunten naar Provincies, waar zij snel winst voor de fiets mee kunnen behalen. 

Sociale Veiligheid

Samen voor een respectvolle wielersport

De NTFU sluit zich aan bij het statement van de KNWU over de online benadering van rensters na het WK Gravel in Zuid-Limburg. Online haat hoort absoluut niet thuis in onze sport, noch in onze samenleving.

Hoe je als vereniging om kunt gaan met stijgende prijzen en inflatie

De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan. 

NTFU

Verkiezingen: waar let je als fietser op?

Op 15 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. Met jouw stem heb je invloed op hoe jouw provincie omgaat met hete hangijzers als stikstof en wonen, maar ook op hoe de buitenruimte wordt ingericht voor fietsers.

Goed nieuws: heropstart toertochten

Per 19 mei krijgen sporters meer ruimte: sporten in groepjes is weer mogelijk. Sinds 5 juni hoef je tijdens het sporten onderling geen afstand meer te bewaren. De vraag van veel tochtorganisatoren blijft echter onbeantwoord: wanneer kan onze toertocht weer plaatsvinden? Goed nieuws: de gemeente kan het verlossende antwoord geven. Door de gezamenlijke lobby van de NTFU en andere buitensportbonden staat het ministerie van VWS toertochten toe, maar de tocht mag niet de vorm van een evenement aannemen. Met toestemming van de gemeente en onder voorwaarden, kunnen toertochten georganiseerd worden.