De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om zoveel als mogelijk gemeenten te bereiken, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) de oproep onder alle gemeenten.
De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om gemeenten van de juiste informatie te voorzien, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) namens de drie organisaties een infographic naar alle gemeenten.
Toertochten hebben sinds 5 juni een uitzonderingspositie op evenementen. Met toestemming van de gemeente en onder voorwaarden, kunnen tochten daardoor weer georganiseerd worden. De eerste tochten vonden al plaats. Er zijn ook signalen dat bij gemeenten onduidelijkheid over de status van tochten is. Daardoor lukt het organisatoren niet om toestemming van de gemeente te krijgen. Of dat gemeenten aanvragen niet in behandeling nemen. De NTFU vindt dat onterecht. De kenmerken en risico’s van een toertocht zijn immers totaal anders dan een publieksevenement zoals een popconcert of cultuurfestival.
Omdat gemeenten zo’n belangrijke rol hebben bij de herstart van tochten, roepen NTFU en KWBN alle gemeentebesturen op de loketten te openen en het gesprek met organisatoren aan te gaan. Met deze infographic leggen we ambtenaren uit waarom het veilig en verantwoord is toestemming te verlenen aan een toertocht.
De Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) steunt NTFU en KWBN. Zij sturen donderdag 17 juni onze oproep aan alle gemeentebesturen. Ook sportkoepel NOC*NSF onderschrijft onze oproep. Zij nemen onze boodschap mee in de lobby voor verdere heropening van de sport.
Neem contact op met je gemeente(n) als je een tocht wilt organiseren. Doe dit bij voorkeur telefonisch of per mail. Neem dit stappenplan door om je goed voor te bereiden op het gesprek.
Deel je ervaringen en vragen met toertochtcoördinator Caroline en verenigingsondersteuners Luuk en Jos. Zij staan klaar om je verder op weg te helpen. Laat hen weten als je problemen in het contact met de gemeente(n) hebt. Natuurlijk horen ze het ook graag als de gemeente wél meewerkt.
Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.
Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
Tochtorganisaties werden begin 2025 geconfronteerd met een onverwachte kostenpost bij Brabants Landschap: 10 procent bijdrage per deelnemer. De NTFU vindt dat zo’n bijdrage in verhouding moet staan tot het gebruik. Ook wil de wielersportbond dat de regels duidelijker worden. Het liefst ziet de NTFU dat terreineigenaren samen afspraken maken over de deelnemersbijdrage.
Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.
Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.
Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.
Beginnende wielrenners, mountainbikers of gravelaars kunnen binnenkort weer deelnemen aan Start2Bike. In 4 lessen leren zij hoe je beter fietst, verbeteren ze hun conditie en ontmoeten ze andere fietsers.
De NTFU vroeg 700 gravelbikers het (houthakkers)hemd van het lijf. Lezers van Fietssport, Velozine en Fiets vertelden wat voor type gravelbiker ze zijn, wat zij zo leuk vinden aan gravelbiken en welke fietsen en merken ze rijden.
Steeds meer mensen stoppen met sporten, omdat ze geblesseerd raken. Bijvoorbeeld na een valpartij. Dat komt naar voren uit sportblessurecijfers van VeiligheidNL. Zonde, want vaak is zo'n blessure te voorkomen. Hoe? Door techniektrainingen te volgen.