Sportlocaties dicht om 17 uur, afstand houden en mondmasker dragen op meer plekken

Tijdens de persconferentie van vrijdag 26 november werden nieuwe maatregelen aangekondigd. Ook voor de wielersport heeft dit gevolgen. Zo moeten sportlocaties binnen en buiten om 17.00 uur dicht. De 1,5-meter-maatregel gold al sinds 24 november, maar wordt uitgebreid naar plekken waar je ook een coronatoegangsbewijs nodig hebt. De maatregelen gelden tot in ieder geval 19 december.

Tijdens de persconferentie van vrijdag 26 november werden nieuwe maatregelen aangekondigd. Ook voor de wielersport heeft dit gevolgen. Zo moeten vanaf zondag 28 november sportlocaties en horeca om 17 uur dicht, geldt de 1,5-meter-regel weer en een mondmasker is op meer plekken nodig. De 1,5-meter-maatregel gold al sinds 24 november, maar wordt uitgebreid naar plekken waar je ook een coronatoegangsbewijs nodig hebt. De maatregelen gelden tot in ieder geval 19 december.

Vanaf zondag 28 november moeten sportlocaties binnen en buiten tussen 17.00 uur en 05.00 uur de deuren sluiten. Voor sportlocaties binnen was al het coronatoegangsbewijs nodig en daar is nu ook het dragen van een mondmasker verplicht als je je verplaatst, bijvoorbeeld naar het toilet. Omdat ook hier de 1,5-meter-maatregel geldt, kunnen sportlocaties ongeveer een derde van het aantal bezoekers en sporters toelaten.

Ook horeca zoals restaurants en cafés mogen tot 17.00 uur geopend zijn. In de horeca had je al een coronatoegangsbewijs nodig, maar vanaf zondag 28 november moet je hier ook een mondmasker dragen. Zorg dus dat je beide op zak hebt, als je onderweg wilt stoppen voor koffie of warme chocolademelk.

Afstand houden en mondmasker dragen op meer plekken

De 1,5-meter-maatregel geldt ook weer, ook op locaties waar je een coronatoegangsbewijs nodig hebt. Bovendien is hier ook het dragen van een mondmasker verplicht. Doe je mee aan een toertocht? Vergeet dan niet een coronatoegangsbewijs én een mondmasker mee te nemen. Bij sommige tochten heb je deze dus nodig.

Tijdens het fietsen hoef je onderling geen afstand te houden, maar denk voor vertrek nog eens goed na over de groepsgrootte. Kun je ook andere weggebruikers de ruimte kunt geven? Splits de groep bijvoorbeeld op in kleinere groepen. Als richtlijn adviseren we onder normale omstandigheden een maximale groepsgrootte van 14 personen op de weg en 12 op de MTB. Ga voor jezelf na of dit ook in coronatijd kan, door te kijken naar factoren als:

  • de route (is er veel of weinig verkeer);
  • de weg (fiets je over brede fietspaden, polder- of dijkwegen of juist over smalle weggetjes en singletracks)
  • het tijdstip (in het weekend of door de weeks);
  • het weer (bij mooi weer trekken meer mensen erop uit);
  • ervaring van je leden (weet iedereen hoe je in een groep rijdt, is iedereen goed op elkaar ingespeeld). 

Bovendien draag je zo bij aan een positief imago van onze sport. Andere weggebruikers ergeren zich aan grote groepen. Vaak onterecht. Laat zien dat wielersporters juist rekening houden met anderen en denk goed na over de groepsgrootte en je eigen gedrag als je de weg of trails opgaat.

Lees ook: Afstand houden tot anderen lastig? Welnee! Met deze 9 tips ga je veilig en verantwoord op weg. 

Tip voor wielerclubs: houd grip op de groepsgrootte door je leden te vragen zich vooraf aan te melden voor de clubrit. Je houdt bijvoorbeeld met de app Cyql makkelijk en snel het overzicht. 

Blijft je ook in de herfst en winter 's avonds als groep doorrijden? Afgezien van het feit dat iedereen goede fietsverlichting heeft, houd er ook rekening mee dat sinds 28 november er een maximale groepsgrootte van 4 personen geldt als je ná 17.00 uur buiten sport. Ook moeten leden onderling 1,5 meter afstand tot elkaar houden.

Misschien ook interessant...

Toertochten

Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”

NTFU

Verslag NTFU Unieraadsvergadering 17 juni

Op 17 juni 2023 was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU. 

Toertochten

ZLM Verzekeringen en NTFU verlengen samenwerking voor Brabantse toertochten tot en met 2026

ZLM Verzekeringen en de NTFU zetten hun gezamenlijke steun voor Brabantse toertochten door in seizoen 2025 en 2026. 

Cyql, Verenigingen

Nieuw: Clubklassement in Cyql

Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.

Alliantie Samen Fietsen

Alliantie Samen Fietsen opent het fietsseizoen positief met complimenten

In het voorjaar laait de discussie over de drukte op het fietspad weer op. Daar wil de Alliantie Samen Fietsen iets aan doen, want vaak is die onnodig en onterecht. De organisaties geven daarom een fietsfeestje op 13 april én roepen fietsers op met complimenten te strooien.

Cyql

Nieuw: subgroepen in Cyql maken plannen nog eenvoudiger

Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid. 

 

Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

Goed voorbeeld: Een compleet overzicht van alle clubritten in Cyql

Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van de app Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. Voor GRTC Excelsior kwam Cyql precies op het juiste moment.

Gedrag, Gravel Code

Blef op ut pejke: Brabants Landschap en wielerclubs gaan fietsen in de natuur in goede banen leiden

Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.

Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.