Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”

Aan het woord is Then Verhoeven, één van de bestuursleden van WC Mill. Enthousiast vertelt hij hoe een kleine tien jaar geleden het idee ontstond om een onverharde tocht voor wielrenners uit de grond te stampen. Then: “De club was destijds op zoek naar een leuke activiteit om het vijftigjarige bestaan te vieren. Eén van de leden had tijdens zijn vakantie in Toscane over de beroemde witte gravelwegen gefietst en opperde het idee om een Brabantse versie van de Strade Bianche op poten te zetten. Zo gezegd, zo gedaan.”
 

Begrip in toertochtland

Inmiddels is de Brabantse Strade Bianche uitgegroeid tot een begrip in toertochtland. Liefhebbers van gave grindstroken, zwoegende zandstukken, bonkende bermpaden en avontuurlijke achterafweggetjes vinden al jarenlang hun weg naar Mill. De afgelopen oktober was hierop geen uitzondering.  Zowel de korte (67 kilometer) als de lange route (90 kilometer) nam deelnemers diep het Brabantse binnenland in. De routemeester van de club had weer zijn stinkende best gedaan om de mooiste gravelgebieden aan elkaar te lussen.

Then somt één voor één de Brabantse natuurschatten op. “Het barst hier van de mooie natuur. Zo liep de tocht vanuit Mill over het landgoed van Kasteel Tongelaar om vervolgens via kleine paden de Gasselse bossen te doorkruisen. Ook moerasgebied De Vilt bij Beugen, het Brestbosch in Boxmeer,  de Staatsbossen van Sint Anthonis en de heidevelden en zandverstuivingen in de buurt van Sint Hubert zijn een feest om met je gravelbike te ontdekken. In totaal bestond zo’n 50 procent uit onverharde paden.”

Behalve stofhappen konden de deelnemers zich bij de pauzeplek op het terrein Florius Flowers in Cuijk ook tegoed doen aan Limburgse vlaai, peperkoeken, bananen, koffie, thee en sportdrank. “De verzorgingspost werd zeer goed gewaardeerd. Met name door de dames: die waren erg te spreken over het aanwezige sanitair.”

 

Van 100 naar ruim 300 deelnemers

Op de vraag wat fietsers van de graveltocht vonden, hoeft Then niet lang na te denken. “Iedereen was laaiend enthousiast. We kregen veel complimenten over de organisatie en de route. Opmerkelijk is dat het aantal deelnemers van 100 naar 330 is gegroeid en dat veel inschrijvers uit Zuid-Holland kwamen. Dit komt doordat we hard aan de weg hebben getimmerd: we hebben diverse berichten in online gravelgroepen geplaatst en onze tocht met andere fietsclubs in de omgeving gedeeld.
 
"Met alleen een flyer en een berichtje in de lokale krant red je het tegenwoordig niet meer.”

Daarnaast hebben we een betaalde social media campagne bij de NTFU afgenomen. Deze campagne heeft – met ruim 50.000 advertentieweergaven en een kleine 23.000 bereikte personen – zeker zijn steentje aan het succes bijgedragen. Met alleen een flyer en een berichtje in de lokale krant red je het tegenwoordig niet meer.”
 
Benieuwd naar de online advertentiemogelijkheden van Fietssport? Lees hier meer over de mogelijkheden. 

Enthousiaste vrijwilligers

Then legt tenslotte uit dat hij blij is dat de Brabantse Strade succesvol is verlopen. Want met 100 deelnemers is het voor WC Mill niet de moeite waard om een tocht te organiseren. Niet alleen vanwege al het werk dat erin zit, maar ook om de vrijwilligers enthousiast te houden. “Dan heb ik het niet alleen over oude clubleden, maar vooral ook over jongeren”, aldus Then. “Ik ben ervan overtuigd dat een succesvolle tocht kan bijdragen aan aanwas van onderen. Alle clubleden van WC Mill zien de toekomst van de tocht in ieder geval weer zonnig tegemoet; we barsten van de plannen. Zo willen we volgend jaar op 6 oktober weer flink uitpakken op het start/finishterrein van ons clubhuis ‘t Lagerhuis in Mill. Denk aan live muziek, standjes en een hamburgertentje. Aankleding werkt sfeer verhogend, en is volgens mij één van de redenen waarom fietsers meedoen aan een toertocht.”

 

Aan de slag met jouw tocht?

Wil je ook aan de slag met het concept van jouw tocht? Of andere manieren van promotie uitproberen? We staan voor je klaar om te helpen. Neem contact op met team verenigingsondersteuning van de NTFU via verenigingen@ntfu.nl.

 

Misschien ook interessant...

Imago

Podcast Fietsland: NTFU over drukte Veluwe en beeldvorming van wielrenners

In de nieuwe podcast Fietsland schuift Troy van de NTFU aan bij Marijn de Vries en Maarten Tjallingii voor een gesprek over... onszelf. Want ja, wielrenners zijn ook nét mensen.

Jouw Bioracer clubtenue onderdeel van onze promovideo?

De samenwerking tussen de NTFU en kledingmerk Bioracer is verlengd! Hierdoor maken clubs ook de komende jaren gebruik van korting op de aanschaf van clubkleding. Om de samenwerking te vieren maken we een mooie video met Bioracer clubtenues. Krijgt jouw clubtenue ook een mooi plekje in de video? Lees dan hieronder wat je moet doen. 

Vergunningen

Land van Cuijk maakt tochten tot 1.500 deelnemers vergunningsvrij

Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.

Jouw club in de schijnwerpers op Fietssport

Fietssport is sinds 2016 het platform van de NTFU voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers. Via Fietssport Magazine, Fietssport.nl en de Fietssport app vinden fietsers aanbod van verenigingen zoals toertochten, routes en clubritten. Daarnaast vinden leden tal van voordelen via Fietssport. We leggen uit hoe jouw club en jullie leden het beste uit Fietssport halen.

Doe mee met Welkom op de Club

Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In juli kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?

Toertochten

Meld je toertocht aan voor de kalender van 2026

NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1.100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2026 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 1 december 2025 de stappen uit het onderstaande stappenplan.

Checklist: Behoorlijk bestuur van je vereniging

Op 1 juli 2021 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De afgelopen maanden bereidden we de NTFU-verenigingen al voor op deze nieuwe wet met veel informatie en praktische handvatten. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe wet heeft te maken met de aansprakelijkheid bij een faillissement van de vereniging. Iedere bestuurder wordt dan namelijk hoofdelijk aansprakelijk gesteld, indien het bestuur zijn taak kennelijk onbehoorlijk heeft vervuld en aannemelijk is dat dit een belangrijke oorzaak is van het faillissement. Nu is natuurlijk de vraag: wanneer vervul je je taak als bestuurder of als bestuur onbehoorlijk? Wat kan jouw bestuur nu al inregelen om dit risico zo veel mogelijk uit te sluiten?

Toertochten

Er kan en mag geen streep door Limburgse toertochten

Er kan en mag géén streep gezet worden door toertochten als Limburgs Mooiste, Mergelheuvelland 2-Daagse en de vele kleinschalige toertochten die door én voor fietsliefhebbers georganiseerd worden. De NTFU wil daarom een vuist maken.

Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners

De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.

Meer ruimte voor de fiets

Steeds minder groen en natuur om te sporten en ontspannen

De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.