Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”

Aan het woord is Then Verhoeven, één van de bestuursleden van WC Mill. Enthousiast vertelt hij hoe een kleine tien jaar geleden het idee ontstond om een onverharde tocht voor wielrenners uit de grond te stampen. Then: “De club was destijds op zoek naar een leuke activiteit om het vijftigjarige bestaan te vieren. Eén van de leden had tijdens zijn vakantie in Toscane over de beroemde witte gravelwegen gefietst en opperde het idee om een Brabantse versie van de Strade Bianche op poten te zetten. Zo gezegd, zo gedaan.”
 

Begrip in toertochtland

Inmiddels is de Brabantse Strade Bianche uitgegroeid tot een begrip in toertochtland. Liefhebbers van gave grindstroken, zwoegende zandstukken, bonkende bermpaden en avontuurlijke achterafweggetjes vinden al jarenlang hun weg naar Mill. De afgelopen oktober was hierop geen uitzondering.  Zowel de korte (67 kilometer) als de lange route (90 kilometer) nam deelnemers diep het Brabantse binnenland in. De routemeester van de club had weer zijn stinkende best gedaan om de mooiste gravelgebieden aan elkaar te lussen.

Then somt één voor één de Brabantse natuurschatten op. “Het barst hier van de mooie natuur. Zo liep de tocht vanuit Mill over het landgoed van Kasteel Tongelaar om vervolgens via kleine paden de Gasselse bossen te doorkruisen. Ook moerasgebied De Vilt bij Beugen, het Brestbosch in Boxmeer,  de Staatsbossen van Sint Anthonis en de heidevelden en zandverstuivingen in de buurt van Sint Hubert zijn een feest om met je gravelbike te ontdekken. In totaal bestond zo’n 50 procent uit onverharde paden.”

Behalve stofhappen konden de deelnemers zich bij de pauzeplek op het terrein Florius Flowers in Cuijk ook tegoed doen aan Limburgse vlaai, peperkoeken, bananen, koffie, thee en sportdrank. “De verzorgingspost werd zeer goed gewaardeerd. Met name door de dames: die waren erg te spreken over het aanwezige sanitair.”

 

Van 100 naar ruim 300 deelnemers

Op de vraag wat fietsers van de graveltocht vonden, hoeft Then niet lang na te denken. “Iedereen was laaiend enthousiast. We kregen veel complimenten over de organisatie en de route. Opmerkelijk is dat het aantal deelnemers van 100 naar 330 is gegroeid en dat veel inschrijvers uit Zuid-Holland kwamen. Dit komt doordat we hard aan de weg hebben getimmerd: we hebben diverse berichten in online gravelgroepen geplaatst en onze tocht met andere fietsclubs in de omgeving gedeeld.
 
"Met alleen een flyer en een berichtje in de lokale krant red je het tegenwoordig niet meer.”

Daarnaast hebben we een betaalde social media campagne bij de NTFU afgenomen. Deze campagne heeft – met ruim 50.000 advertentieweergaven en een kleine 23.000 bereikte personen – zeker zijn steentje aan het succes bijgedragen. Met alleen een flyer en een berichtje in de lokale krant red je het tegenwoordig niet meer.”
 
Benieuwd naar de online advertentiemogelijkheden van Fietssport? Lees hier meer over de mogelijkheden. 

Enthousiaste vrijwilligers

Then legt tenslotte uit dat hij blij is dat de Brabantse Strade succesvol is verlopen. Want met 100 deelnemers is het voor WC Mill niet de moeite waard om een tocht te organiseren. Niet alleen vanwege al het werk dat erin zit, maar ook om de vrijwilligers enthousiast te houden. “Dan heb ik het niet alleen over oude clubleden, maar vooral ook over jongeren”, aldus Then. “Ik ben ervan overtuigd dat een succesvolle tocht kan bijdragen aan aanwas van onderen. Alle clubleden van WC Mill zien de toekomst van de tocht in ieder geval weer zonnig tegemoet; we barsten van de plannen. Zo willen we volgend jaar op 6 oktober weer flink uitpakken op het start/finishterrein van ons clubhuis ‘t Lagerhuis in Mill. Denk aan live muziek, standjes en een hamburgertentje. Aankleding werkt sfeer verhogend, en is volgens mij één van de redenen waarom fietsers meedoen aan een toertocht.”

 

Aan de slag met jouw tocht?

Wil je ook aan de slag met het concept van jouw tocht? Of andere manieren van promotie uitproberen? We staan voor je klaar om te helpen. Neem contact op met team verenigingsondersteuning van de NTFU via verenigingen@ntfu.nl.

 

Misschien ook interessant...

Fiets in de trein

Problemen op het spoor: fietsorganisaties vragen fietsers hun ervaringen te delen

Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.

Wijziging uploaden van routes clubpagina

Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.

De voordelen van Fietssport voor clubleden

In 2016 lanceerde de NTFU het platform Fietssport. In Fietssport Magazine, de Fietssport-app en op Fietssport.nl vinden wielrenners, mountainbikers en gravelbikers alle informatie die zij nodig hebben om hun sport te beoefenen. Steeds meer fietsers gebruiken Fietssport voor het downloaden van een route, inschrijven voor een toertocht of het vinden van een vereniging. Daarnaast kunnen leden op Fietssport.nl eenvoudig hun gegevens wijzigen, extra dekking aanvragen en schade melden. 

Start2Bike

12 en 13 oktober MTB-techniekdagen voor vrouwen

Speciaal voor vrouwen die hun mountainbikeskills verder willen uitbouwen, organiseert de NTFU 12 en 13 oktober in Spaarnwoude een techniektraining. De inschrijving is geopend.

Toertochten

Nieuw kwaliteitssysteem voor NTFU-toertochten: beleving centraal

Op onze kalender vind je zo’n 2.000 toertochten die onder de vlag van wielersportbond NTFU worden georganiseerd. De NTFU helpt organisatoren en bewaakt de kwaliteit van deze tochten. In het nieuwe kwaliteitssysteem staat de beleving van deelnemers centraal.

NTFU op sportboot bij Canal Parade 2022

Samen met nog 12 andere sportbonden, NOC*NSF, Sport Pride Foundation en de Nederlandse Loterij voer de NTFU met de sportboot mee tijdens de Canal Parade in Amsterdam. Daarmee gaf de Nederlandse sport uiting aan onze gezamenlijke opvatting dat iedereen moet kunnen sporten op basis van gelijkwaardigheid.

NTFU

In memoriam: Constant van Waterschoot, voorzitter, fervent fietser, erelid en eindredacteur

Constant van Waterschoot is veertien jaar voorzitter van de NTFU geweest en nam in 1994 als erelid afscheid van het bestuur. Hij is daarna nog jaren eindredacteur geweest van het Toer Fiets Magazine. Zo lang zijn gezondheid het toeliet is hij blijven fietsen, vooral in het door hem zo geliefde Vlaanderen, dat hij vanuit zijn woonplaats Oostburg goed kon bereiken. Op 26 november is hij op tweeëntachtigjarige leeftijd overleden.

Verenigingen

Tuchtrecht NTFU voor leden en vrijwilligers

Soms gebeuren er dingen op de sportvereniging die niet door de beugel kunnen. Wangedrag op de vereniging of bij een toertocht dient uiteraard aangepakt te worden. In de sportsector bestaat daarom het zogenaamde ‘Tuchtrecht’.

Toertochten, Verenigingen

Maak kans op kaarten voor de Tour de France Femmes toerversie voor jouw club

Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.

Toertochten

Verzet tegen verbod op wielertochten in Vaals groot: NTFU stuurt brandbrief

De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.