Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.
Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.
Dat Start2Bike bij ATV Ruiten Drie zo in trek is, heeft volgens coördinator Koos Visser grotendeels te maken met de keuze voor de aparte vrouwengroep. “We merken dat een hoop vrouwen wel willen fietsen, maar dat het competitiegedrag van mannen hen afschrikt”, vertelt Koos. “Het idee dat ze worden opgejaagd en hard moeten fietsen, weerhoudt ze ervan zich aan te melden.”
Om deze vrouwen tegemoet te komen, maakt ATV Ruiten Drie in de Start2Bike-trainingen onderscheid tussen een gemengde groep en een ladies-only-groep, waarvan met name de laatste erg populair is. “Vrouwen zijn gemiddeld genomen wat angstiger om zomaar op een fiets te stappen”, verklaart Koos. “Mannen vinden het vaak niet nodig om les te krijgen in het wielrennen, die zoeken het zelf wel uit. Vrouwen zien daarentegen wel het nut van een basiscursus.”
Eén op de drie Start2Bike-deelnemers sluit zich aan bij ATV Ruiten Drie
Bij ATV Ruiten Drie starten elk voor- en najaar twee groepen van maximaal 12 deelnemers met Start2Bike. “De Start2Bike-trainingen voor de gemengde groep zijn weleens geannuleerd vanwege te weinig animo, maar bij de vrouwen loopt het aantal aanmeldingen soms zo’n storm dat we geïnteresseerden moeten afwijzen”, vertelt Koos. De inhoud van de trainingen zijn voor beide groepen hetzelfde. “Het enige verschil is dat vrouwen graag wat meer ruimte hebben om te kletsen”, lacht Koos. “Bij mannen zeg ik eerder: ‘Kom op, doorfietsen!’”
Hoe al die beginnende fietsers de weg naar ATV Ruiten Drie weten te vinden? Naast de publicatie van een persbericht in het lokale weekblad en het aansporen van leden om hun familie- en vriendenkring te vragen, doet ATV Ruiten Drie vooral aan online promotie. “Een betaalde Facebook-advertentie werkt heel effectief. Je selecteert een doelgroep op basis van leeftijd en locatie – en omdat deze zo beperkt is, lopen de kosten niet hoger op dan een paar tientjes”, weet Koos. Daarnaast plaatst Ruiten Drie regelmatig foto’s en video’s van het Start2Bike-traject op de Facebook-pagina en website. “Zo krijgen geïnteresseerden een goed beeld van hoe het eraan toe gaat bij de vereniging.”
Eén op de drie Start2Bike-deelnemers sluit zich aan bij ATV Ruiten Drie. “We verlagen de drempel door na afloop van Start2Bike een introductietraining te organiseren waarbij alle deelnemers een toertochtje rijden met de standaardgroep. Zo leren ze onze leden alvast kennen en merken ze dat ze voldoende niveau hebben om deze overstap te maken.”
Als jullie club startlocatie wordt, leer je startende wielersporters uit de buurt kennen. Je hebt dan alle gelegenheid om hen uit te leggen wat jouw club te bieden heeft. Kijk op Start2Bike.nl hoe jouw club mee kan doen met Start2Bike. Heb je vragen? Neem dan contact op via info@start2bike.nl of 0318-581300.
*Dit artikel is geschreven in er periode voor het coronavirus.
De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.
Voor miljoenen Nederlanders is het vanwege de lockdown niet mogelijk om te sporten op hun vaste locatie of trainingstijdstip. Gelukkig zijn er mogelijkheden om toch in beweging te blijven. In dit artikel geven we informatie hoe je op een verantwoorde manier kan blijven bewegen en zo de kans op blessures verkleint als de sport weer helemaal open gaat. Door op een verantwoorde manier te blijven sporten en of bewegen blijf je fit en vitaal. Iets wat juist in deze tijd zo belangrijk is.
Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.
Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. De samenwerking tussen de twee partners uit zich als eerst via de cursus Wegkapitein. Deze cursus voor fietsverenigingen en -groepen zorgt dat zij veiliger op pad gaan. Sinds 2015 leidden we al meer dan 3.000 wegkapiteins en MTB-begeleiders op. Ekoï ondersteunt de cursus met materialen en budget.
Wil jij op een sportieve manier geld verdienen voor jouw vereniging? De organisatie van het fietsevenement Vebego Limburgs Mooiste is op zoek naar leden, die tegen een vergoeding voor hun club, mee wil werken tijdens een van de grootste fietsevenementen van Nederland.
Het nieuwe fiets- en wandelpad over de Afsluitdijk en langs de Waddenzee is vanaf 26 juni voor een groot deel open. Tussen de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand kun je over een lengte van 24 kilometer fietsen en wandelen.
De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan.
Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.