Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.
Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.
Dat Start2Bike bij ATV Ruiten Drie zo in trek is, heeft volgens coördinator Koos Visser grotendeels te maken met de keuze voor de aparte vrouwengroep. “We merken dat een hoop vrouwen wel willen fietsen, maar dat het competitiegedrag van mannen hen afschrikt”, vertelt Koos. “Het idee dat ze worden opgejaagd en hard moeten fietsen, weerhoudt ze ervan zich aan te melden.”
Om deze vrouwen tegemoet te komen, maakt ATV Ruiten Drie in de Start2Bike-trainingen onderscheid tussen een gemengde groep en een ladies-only-groep, waarvan met name de laatste erg populair is. “Vrouwen zijn gemiddeld genomen wat angstiger om zomaar op een fiets te stappen”, verklaart Koos. “Mannen vinden het vaak niet nodig om les te krijgen in het wielrennen, die zoeken het zelf wel uit. Vrouwen zien daarentegen wel het nut van een basiscursus.”
Eén op de drie Start2Bike-deelnemers sluit zich aan bij ATV Ruiten Drie
Bij ATV Ruiten Drie starten elk voor- en najaar twee groepen van maximaal 12 deelnemers met Start2Bike. “De Start2Bike-trainingen voor de gemengde groep zijn weleens geannuleerd vanwege te weinig animo, maar bij de vrouwen loopt het aantal aanmeldingen soms zo’n storm dat we geïnteresseerden moeten afwijzen”, vertelt Koos. De inhoud van de trainingen zijn voor beide groepen hetzelfde. “Het enige verschil is dat vrouwen graag wat meer ruimte hebben om te kletsen”, lacht Koos. “Bij mannen zeg ik eerder: ‘Kom op, doorfietsen!’”
Hoe al die beginnende fietsers de weg naar ATV Ruiten Drie weten te vinden? Naast de publicatie van een persbericht in het lokale weekblad en het aansporen van leden om hun familie- en vriendenkring te vragen, doet ATV Ruiten Drie vooral aan online promotie. “Een betaalde Facebook-advertentie werkt heel effectief. Je selecteert een doelgroep op basis van leeftijd en locatie – en omdat deze zo beperkt is, lopen de kosten niet hoger op dan een paar tientjes”, weet Koos. Daarnaast plaatst Ruiten Drie regelmatig foto’s en video’s van het Start2Bike-traject op de Facebook-pagina en website. “Zo krijgen geïnteresseerden een goed beeld van hoe het eraan toe gaat bij de vereniging.”
Eén op de drie Start2Bike-deelnemers sluit zich aan bij ATV Ruiten Drie. “We verlagen de drempel door na afloop van Start2Bike een introductietraining te organiseren waarbij alle deelnemers een toertochtje rijden met de standaardgroep. Zo leren ze onze leden alvast kennen en merken ze dat ze voldoende niveau hebben om deze overstap te maken.”
Als jullie club startlocatie wordt, leer je startende wielersporters uit de buurt kennen. Je hebt dan alle gelegenheid om hen uit te leggen wat jouw club te bieden heeft. Kijk op Start2Bike.nl hoe jouw club mee kan doen met Start2Bike. Heb je vragen? Neem dan contact op via info@start2bike.nl of 0318-581300.
*Dit artikel is geschreven in er periode voor het coronavirus.
Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.
Deze Cyql app, die voor NTFU verenigingen gratis te gebruiken is, maakt het plannen van clubritten een stuk eenvoudiger. Wat je allemaal kunt met Cyql, lees je op
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
Hoe mooi is het als je makkelijker naar mooie plekjes bij jou in de buurt kunt fietsen? Zoals het bos, een natuurgebied of ander groen landschap. Fietsplatform, ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU pleiten er daarom bij Provincies voor dat zij deze recreatieve bestemmingen beter bereikbaar gaan maken.
Na een succesvolle samenwerking, hebben de NTFU en Cyql de overeenkomst met nog eens drie jaar verlengd. Verenigingen die bij de NTFU zijn aangesloten maken daarom ook de komende drie jaar kosteloos gebruik van de Cyql-app.
Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.
Wat doe je als je club in onrustig vaarwater terechtkomt? De Tweewielers en WV Holten herrezen als een fenix uit de as, met een beetje hulp van de NTFU. Dit is hun verhaal.