De ideale wielrenroute is verkeersluw en gaat over goede wegen en paden. Met nadruk op ideaal, want recreatieve fietsers ergeren zich flink aan de vele hobbels, gaten en paaltjes, vooral in het buitengebied. Fietsplatform, NTFU, ANWB en Fietsersbond vinden het de taak van Provincies om die problemen aan te pakken. Daarom sturen ze verbeterpunten naar Provincies, waar zij snel winst voor de fiets mee kunnen behalen.
Koepelorganisatie Fietsplatform en de NTFU, ANWB en Fietsersbond wijzen Provincies op tien aanbevelingen, om het voor jou als fietser veiliger én beter te maken. De organisaties komen samen op voor de belangen van recreatieve fietser. Ze willen dat je als fietser meer ruimte krijgt. Verbetering van de fietsinfrastructuur in het buitengebied is een van de tien punten waar de overheid snel mee aan de slag kan.
Lees ook: Tien aanbevelingen voor Provincies om de fietser meer ruimte te geven
Wielrenners fietsen vrijwel allemaal buiten de bebouwde kom, zoals landelijk gebied. Net als steeds meer andere recreatieve fietsers. Maar de menging met gemotoriseerd verkeer zorgt voor conflicten. Bijvoorbeeld bij gevaarlijke kruispunten en 60-kilometerwegen. Aanvaringen zijn er door bestemmingsverkeer, sluipverkeer, toeristisch auto- en motorverkeer en landbouwverkeer.
Om veilig te kunnen blijven fietsen, moeten Provincies knelpunten nu aanpakken. Dit kan door hoofdfietsroutes te scheiden van de belangrijke autoroutes en te investeren in fietstunnels en vrijliggende fietspaden. Het is eigenlijk heel simpel: als fietsers en gemotoriseerd verkeer elkaar niet tegenkomen kunnen ze ook niet met elkaar in botsing komen.
Onnodige paaltjes en andere obstakels zijn ook een grote frustratie onder fietsers, aldus het onderzoek van de ANWB. Vooral paaltjes op of dicht langs het pad en gaten in de verharding zorgen voor ongelukken. Dat geldt ook voor een slechte aansluiting van paden en wegen op de berm. Fietsers komen hierdoor ten val. Of ze botsen op andere fietsers omdat ze op fietspaden de zijkanten mijden. Het aantal fietsslachtoffers dat op de Eerste Hulp beland stijgt: slechte infrastructuur is daar een belangrijke oorzaak van. De NTFU vindt dus dat Provincies en wegbeheerders een belangrijke taak hebben, om het fietspad beter en veiliger te maken.
Bekijk de volledige top-5 frustraties over fietsinfrastructuur
Volgens Eric Nijland, directeur Fietsplatform, is het vrij eenvoudig: verwijder onnodige paaltjes en als het dan toch nodig is, pas de richtlijnen toe. Door het toevoegen van ribbelmarkering voel je als fietser aan de trillingen in het stuur dat je op een paaltje afkoersen. Voorkom schuine bermen en rechte stoepranden. En tot slot: vul scheuren en kuilen in het wegdek direct op.
Lees ook: Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners
Recreatief fietsen groeit al jaren. Fietsers ondervinden hinder van de drukte en willen graag meer veiligheid en comfort van fietspaden en wegen. Door samen te werken, willen de landelijke fietsorganisaties ervoor zorgen dat je nu én later veilig en met plezier kunt blijven fietsen. De volledige top-10 met verbeterpunten voor recreatief fietsen op weg naar de Provinciale Statenverkiezingen kun je hier downloaden of kijk op www.fietsplatform.nl.
De samenwerking tussen de NTFU en kledingmerk Bioracer is verlengd! Hierdoor maken clubs ook de komende jaren gebruik van
Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.
Vanaf 2026 profiteren alle leden van je club van een hogere dekking én een nieuwe ongevallenverzekering. Lees wat er verandert en hoe jij dit eenvoudig communiceert aan je leden.
De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.
De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 20 van die crews kwamen naar de jaarlijkse Traildag in Mook. Doel: ervaringen uitwisselen, plannen bevragen, kennis delen en ambities bij elkaar stimuleren.
Het innen van contributies is een essentieel onderdeel van het verenigingsleven. Het zorgt ervoor dat de vereniging kan blijven draaien en activiteiten kan organiseren. Naast de bestaande facturatiemodule, biedt de NTFU vanaf nu ook een nieuwe functionaliteit: automatische incasso. Veel verenigingen gebruiken een automatische incasso, de NTFU ondersteunt dit nu ook door het genereren van automatische incassobestanden.
Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems kennen de eerste ronde van het Trailfund toe aan drie mountainbikeroutes: Netersel (Noord-Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe). Het Trailfund wordt uitgereikt aan de vrijwilligers van ATB Marum, TWC Het Snelle Wiel uit Bladel en FTC ’t Kamrad uit Assen.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1.100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2026 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de
Van Texel tot Winterswijk en van Drenthe tot Zuid-Holland: de nieuwe ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund ondersteunt vijf initiatieven voor het ontwikkelen en verbeteren van mountainbikeroutes in Nederland.
Hoe borgen we voldoende en kwalitatief goede sportruimte? In het kader van het sportakkoord is onderzoek gedaan naar maatregelen en oplossingen. NOC*NSF heeft mede namens de NTFU - de opgaven en kansen in kaart gebracht.