De ideale wielrenroute is verkeersluw en gaat over goede wegen en paden. Met nadruk op ideaal, want recreatieve fietsers ergeren zich flink aan de vele hobbels, gaten en paaltjes, vooral in het buitengebied. Fietsplatform, NTFU, ANWB en Fietsersbond vinden het de taak van Provincies om die problemen aan te pakken. Daarom sturen ze verbeterpunten naar Provincies, waar zij snel winst voor de fiets mee kunnen behalen.
Koepelorganisatie Fietsplatform en de NTFU, ANWB en Fietsersbond wijzen Provincies op tien aanbevelingen, om het voor jou als fietser veiliger én beter te maken. De organisaties komen samen op voor de belangen van recreatieve fietser. Ze willen dat je als fietser meer ruimte krijgt. Verbetering van de fietsinfrastructuur in het buitengebied is een van de tien punten waar de overheid snel mee aan de slag kan.
Lees ook: Tien aanbevelingen voor Provincies om de fietser meer ruimte te geven
Wielrenners fietsen vrijwel allemaal buiten de bebouwde kom, zoals landelijk gebied. Net als steeds meer andere recreatieve fietsers. Maar de menging met gemotoriseerd verkeer zorgt voor conflicten. Bijvoorbeeld bij gevaarlijke kruispunten en 60-kilometerwegen. Aanvaringen zijn er door bestemmingsverkeer, sluipverkeer, toeristisch auto- en motorverkeer en landbouwverkeer.
Om veilig te kunnen blijven fietsen, moeten Provincies knelpunten nu aanpakken. Dit kan door hoofdfietsroutes te scheiden van de belangrijke autoroutes en te investeren in fietstunnels en vrijliggende fietspaden. Het is eigenlijk heel simpel: als fietsers en gemotoriseerd verkeer elkaar niet tegenkomen kunnen ze ook niet met elkaar in botsing komen.
Onnodige paaltjes en andere obstakels zijn ook een grote frustratie onder fietsers, aldus het onderzoek van de ANWB. Vooral paaltjes op of dicht langs het pad en gaten in de verharding zorgen voor ongelukken. Dat geldt ook voor een slechte aansluiting van paden en wegen op de berm. Fietsers komen hierdoor ten val. Of ze botsen op andere fietsers omdat ze op fietspaden de zijkanten mijden. Het aantal fietsslachtoffers dat op de Eerste Hulp beland stijgt: slechte infrastructuur is daar een belangrijke oorzaak van. De NTFU vindt dus dat Provincies en wegbeheerders een belangrijke taak hebben, om het fietspad beter en veiliger te maken.
Bekijk de volledige top-5 frustraties over fietsinfrastructuur
Volgens Eric Nijland, directeur Fietsplatform, is het vrij eenvoudig: verwijder onnodige paaltjes en als het dan toch nodig is, pas de richtlijnen toe. Door het toevoegen van ribbelmarkering voel je als fietser aan de trillingen in het stuur dat je op een paaltje afkoersen. Voorkom schuine bermen en rechte stoepranden. En tot slot: vul scheuren en kuilen in het wegdek direct op.
Lees ook: Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners
Recreatief fietsen groeit al jaren. Fietsers ondervinden hinder van de drukte en willen graag meer veiligheid en comfort van fietspaden en wegen. Door samen te werken, willen de landelijke fietsorganisaties ervoor zorgen dat je nu én later veilig en met plezier kunt blijven fietsen. De volledige top-10 met verbeterpunten voor recreatief fietsen op weg naar de Provinciale Statenverkiezingen kun je hier downloaden of kijk op www.fietsplatform.nl.
Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.
Wielrennen of mountainbiken is niet moeilijk. Toch? Niets is minder waar en zeker voor degenen die net begonnen zijn met wielrennen of mountainbiken. Remmen, schakelen, in- en uitklikken op de pedalen en fietsen in een groep is toch echt anders dan op een gewone fiets. Met Start2Bike verbeter je je fietstechnieken in vier trainingen.
Op dinsdag 15 februari maakte het kabinet de volgende versoepelingen in de coronamaatregelen bekend. Ondanks dat veel regels al vervallen waren, bieden de nieuwe versoepelingen nog meer perspectief voor bijvoorbeeld de organisatie van toertochten. We zetten de versoepelingen, die in twee stappen plaatsvinden, en de consequenties voor de wielersport op een rij.
De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.
Net als 4 jaar geleden gaat op 1 en 2 juli de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Na de openstelling is het iconische fiets- en wandelpad weer voor lange tijd gesloten. Dit willen de NTFU, Fietsplatform, Wandelnet ANWB en de Fietsersbond voorkomen.
De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
Er kan en mag géén streep gezet worden door toertochten als Limburgs Mooiste, Mergelheuvelland 2-Daagse en de vele kleinschalige toertochten die door én voor fietsliefhebbers georganiseerd worden. De NTFU wil daarom een vuist maken.
In 2016 lanceerde de NTFU het platform
In september 2021 lanceerde de NTFU de Cycl app. Met de Cyql app kunnen clubs eenvoudig gezamenlijke ritten plannen en met elkaar delen. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Naast de vele positieve geluiden vanuit de verenigingen, is er ook goed geluisterd naar de feedback van de clubs. In de afgelopen maanden is er dan ook hard gewerkt aan een aantal updates die de app nog completer moeten maken.
Bestuurders van wielerverenigingen die aan de slag willen met ledenwerving en -behoud kunnen vanaf nu gebruik maken van de online cursus ‘Een warm welkom op de club’. Na een succesvolle pilot in 2020 is de e-learning verder ontwikkeld en aangevuld!