Deze zomer hebben we af en toe te maken met tropische temperaturen. Heerlijk toch? Voor een dagje strand wel. Als je wil fietsen in deze hitte, moet je je goed voorbereiden!
Inspanning bij hoge temperaturen kunnen fysieke problemen opleveren. Ga je toch fietsen? Dan is het verstandig om je goed voor te bereiden. Wij geven je 10 tips zodat jij veilig de weg op kunt.<br /> <br /> <strong>1. Zweet moet verdampen </strong><br /> Zorg voor goede kleding. Zweet kan makkelijk verdampen als de kleding gemaakt is van licht, ademend en los geweven materiaal. <br /> <br /> <strong>2. Beschermen tegen de zon </strong><br /> Bescherm het hoofd met een zweetband en/of Buff en zet altijd een helm op. Al is het warm veiligheid staat voorop. Tegenwoordig kun je uitstekende helmen kopen die voldoende ventilatie gleuven hebben. Tegen felle schittering van de zon is een zonnebril geen overbodige luxe. Op de langere termijn is dit ook beter voor de ogen. De huid kan het best beschermd worden met een zonnebrandcrème met een goede beschermingsfactor.<br /> <br /> <strong>3. Kramp </strong><br /> Als men onvoldoende drinkt en veel zweet, kunnen er door het zoutverlies spierkrampen ontstaan in bijvoorbeeld de kuiten. Even afstappen, wat drinken en dan verdwijnt het meestal wel weer <br /> <br /> <strong>4. Voldoende vocht </strong><br /> Zorg voor voldoende drinken. Bij kortdurende inspanningen, bijvoorbeeld een training van een uur, is water drinken een goede manier om vochtverlies aan te vullen.<br /> <br /> <strong>5. Mineralen en koolhydraten aanvullen </strong><br /> Bij langere trainingsperioden en tijdens toertochten is het verstandig om niet alleen vocht, maar ook mineralen en koolhydraten aan te vullen. Isotone dranken zijn hiertoe uitstekend geschikt. Na één à twee uur sporten raken ook de koolhydraatreserves uitgeput. Sportdranken met extra energie kunnen de sportprestaties verbeteren. <br /> <br /> <strong>6. Géén zouttabletten </strong><br /> Vroeger werden zouttabletten soms aanbevolen op warme, hete wedstrijddagen. Doe dit niet! Hoewel het juist is dat zweet zout bevat, is het gebruiken van zouttabletten vergelijkbaar met het drinken van zeewater als je dorst hebt. Het verergert het probleem alleen maar. Drink voldoende vocht en vul het verlies van zouten aan met natuurlijke zout uit voeding.<br /> <br /> <strong>7. Pauze houden </strong><br /> Neem tijdens trainingen en toertochten voldoende pauze. Koel het gezicht als het kan met koud water. Zorg voor aanvulling van het vochtverlies en vergeet niet te eten.<br /> <br /> <strong>8. Gewichtsverlies peilen </strong><br /> Weeg jezelf voor en na de training of toertocht. Een gewichtsverlies van slechts 2 procent leidt al tot een prestatiedaling van 10 procent. Voor iemand van 75 kg betekent dit 1,5 liter vocht. Vul vochttekorten, ook na de training of toertocht, zo snel mogelijk aan.<br /> <br /> <strong>9. Wel of niet fietsen </strong><br /> Fietstochten hoeven in het algemeen niet afgelast te worden. Wel is aan te bevelen om alleen in de ochtend of ’s avonds te fietsen. Voor de organisatie is dan te overwegen om de lengte van de tocht in te korten bij extreme hitte (boven 30 graden). De aanbeveling is om de tocht zodanig in te korten dat de deelnemers voor 14.00 uur (heetste moment van de dag) terug zijn. <br /> <br /> <strong>10. De training opbouwen </strong><br /> Acclimatiseren is belangrijk, zeker als je afreist naar een gebied met een warmer klimaat. Het circulatiesysteem kan de lichaamstemperatuur efficiënter regelen als je de lengte van de trainingen geleidelijk opbouwt. Getrainde sporters zweten bijvoorbeeld meer en sneller bij lagere temperaturen dan ongetrainde mensen.<br /> <br /> Tenslotte, geniet van het weer maar gebruik je kop! Overdrijf niet en stop wanneer je je niet goed voelt.
Op 15 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. Met jouw stem heb je invloed op hoe jouw provincie omgaat met hete hangijzers als stikstof en wonen, maar ook op hoe de buitenruimte wordt ingericht voor fietsers.
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
ZLM Verzekeringen en de NTFU zetten hun gezamenlijke steun voor Brabantse toertochten door in seizoen 2025 en 2026.
Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.
Ledenbinding is belangrijk binnen je vereniging. Wanneer je als bestuur veel aandacht aan ledenbinding besteed, blijven je leden langer lid. Maar hoe doe je dat in deze bijzondere tijd? Want hoewel je clubritten langzaam opstarten maar het clubweekend bijvoorbeeld niet door gaat, is het best lastig om binding met je leden te houden. Wij geven je 6 tips hoe je je leden bindt aan jouw vereniging.
Naast het ondersteunen van clubs, tochten en trailcrews en opleiden van wegkapiteins, behartigt de NTFU ook de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers bij de politiek. In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van 22 november vraagt NTFU met hulp van NOC*NSF bij politieke partijen meer aandacht te hebben voor ruimte voor de fietser.
Op onze kalender vind je zo’n 2.000 toertochten die onder de vlag van wielersportbond NTFU worden georganiseerd. De NTFU helpt organisatoren en bewaakt de kwaliteit van deze tochten. In het nieuwe kwaliteitssysteem staat de beleving van deelnemers centraal.
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
Mountainbikers en wandelaars delen regelmatig dezelfde routes. Dat vraagt om wederzijds begrip en veilig gedrag. De NTFU heeft daarom een gedragsinterventie uitgevoerd om de interactie tussen beide groepen te verbeteren.
De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.