Heet nieuwe leden welkom met de actie Welkom op de Club!

Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In maart en april kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?

In 2021 ontvingen meer dan 100 clubs aanmeldingen van potentiële leden om eens mee te fietsen met de club tijdens de eerste editie van de ledenwerfactie. Daar wil jouw club toch ook van profiteren?

Hoe het werkt

Je kiest zelf wanneer je vereniging potentiële leden mee laat rijden: bijvoorbeeld op een doordeweekse clubrit of juist met een speciale kennismakingsrit. Vraag je leden allemaal één introducé mee te nemen, zoals een vriend(in), familielid of collega of nodig fietsers uit de regio uit via een bericht in de lokale krant.

Fietsers melden zich aan via jouw clubpagina

Fietsers melden zich via jouw Fietssport clubpagina aan voor de proefrit(ten) van jouw vereniging. Op die manier zijn zij direct aangemeld als introducélid en dus ook terug te vinden op je ledenlijst. Dat scheelt jou weer een aantal administratieve handelingen. Introducéleden zijn tijdens de actie niet 4 weken, maar 6 weken verzekerd onder de introducéverzekering. 
Heeft je club nog geen Fietssport clubpagina? Maak deze dan hier aan! 

Support van de NTFU

Uiteraard kun je rekenen op de support van de NTFU. Je krijgt van ons:

  • Een inschrijfformulier, waarmee je potentiële leden direct aanmeldt voor de introducéverzekering;
  • Een stappenplan, zodat je goed voorbereid bent om nieuwe leden op te vangen;
  • Een mediakit, met een video, social-posts, persbericht, flyer en poster en banners voor op je website;
  • Tips hoe je je kennismakingsritten onder de aandacht brengt via de lokale media.

Uiteraard zet de NTFU zich ook in om zoveel als mogelijk fietsers te bereiken. Dat doen we door:

  • De video die we gemaakt hebben met verenigingen, waarmee we andere fietsers laten zien hoe leuk het is bij een club te fietsen; 
  • Betaalde social-media-posts via Fietssport te plaatsen, die gericht zijn aan fietsers in de buurt van jouw vereniging;
  • fietsers via onze (media)partners te enthousiasmeren om bij een club te fietsen.

Wat verwachten we van jou?

Om de ledenwerfactie tot een succes te maken, verwachten we van jouw vereniging ook een aantal zaken:

  • Je organiseert een of meerdere activiteiten voor nieuwe fietsers tussen 19 maart en 10 april 2022;
  • Je communiceert in aanloop naar de activiteit via eigen kanalen en lokale media;
  • Je communiceert met aangemelde deelnemers en zorgt dat zij goed worden opgevangen. 

Planning

Om de ingezette communicatie en de activiteiten zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen hanteren we de volgende planning:

  • Tot en met 28 februari: Clubs melden zich aan om deel te nemen aan de actie. 
  • 1 maart – 18 maart: Communicatie over Welkom op de Club via Fietssport kanalen en door de club.
  • Vanaf 1 maart: potentiële leden kunnen zich aanmelden voor het introducélidmaatschap via jouw Fietssport clubpagina. 
  • Vanaf 19 maart tot uiterlijk 10 april: De activiteit(en) van jouw vereniging voor nieuwe fietsers vinden plaats. 

Meld je vereniging aan! 

Wil jouw vereniging groeien? Bijvoorbeeld omdat het ledenaantal terugloopt? Of omdat je een nieuwe vereniging bent die een goede start wilt maken? Meld je dan hier aan en doe mee! Alleen verenigingen die zich aanmelden zullen mee worden genomen in de social media campagne van Fietssport. 

Meer informatie

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem dan via verenigingen@ntfu.nl contact op met Luuk, Caroline en Jos.
 

Misschien ook interessant...

Zet fietsen op de politieke agenda in aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen

Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.

Gedrag, Imago, Kennis & onderzoek

NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.

Toertochten

Er kan en mag geen streep door Limburgse toertochten

Er kan en mag géén streep gezet worden door toertochten als Limburgs Mooiste, Mergelheuvelland 2-Daagse en de vele kleinschalige toertochten die door én voor fietsliefhebbers georganiseerd worden. De NTFU wil daarom een vuist maken.

6x praktische tips voor het organiseren van een digitale ALV

In dit artikel schreven we eerder al over de mogelijkheden die verenigingen hebben als het gaat om het organiseren van de Algemene Ledenvergadering in tijden van corona. Door de corona spoedwet is het mogelijk om de ledenvergadering digitaal plaats te laten vinden, ook als dit nog niet is opgenomen in de statuten. Maar hoe organiseer je zo’n vergadering nu op een praktische manier? We geven een aantal tips.

Goed voorbeeld: clubactiviteiten in coronatijd

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

Hoe je als vereniging om kunt gaan met stijgende prijzen en inflatie

De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan. 

Betere fietspaden kunnen het aantal ongelukken verkleinen

Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.

Nieuw: e-learning over ledenwerving- en behoud

Bestuurders van wielerverenigingen die aan de slag willen met ledenwerving en -behoud kunnen vanaf nu gebruik maken van de online cursus ‘Een warm welkom op de club’.  Na een succesvolle pilot in 2020 is de e-learning verder ontwikkeld en aangevuld!

Toertochten

Deze nieuwe functionaliteiten maken het organiseren van je toertocht makkelijker

Het organiseren van een toertocht kan veel tijd in beslag nemen. De NTFU probeert organisatoren daarom te helpen met het vereenvoudigen van sommige taken. Zo kun je vanaf nu bijvoorbeeld gebruikmaken van een handige digitale communicatiehulp die jouw promotionele of social media teksten schrijft. Daarnaast zorgen we dat je minder vrijwilligers nodig hebt bij de inschrijftafel door de nieuwe functionaliteit rondom het digitaal dag-inschrijven. 

Belangenbehartiging

NTFU presenteert visie op mountainbiken en gravelbiken

Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.