Start2Bike organiseren in 2025

Start2Bike is een trainingscursus voor beginnende wielrenners, mountainbikers en gravelbikers. In vier trainingen leren beginnende fietsers alles over remmen, schakelen, bochten, rijden in een groep en meer. Wil je beginnende fietsers op weg helpen? Meld je dan aan als Start2Bike startlocatie!

Voorjaar 2025
De voorjaarsdageditie start op 22 en 23 maart 2025. Op 1 februari gaat de inschrijving weer open. Wil je dit voorjaar aan de slag met Start2Bike? Zorg dan dat je trainingen voor 1 februari aangemeld zijn. Startlocaties kunnen via ‘Mijn startlocatie’ trainingen toevoegen. Dit kan voor zowel het voorjaar als het najaar. Heb je problemen met aanmelden of inloggen? Neem dan contact op via info@start2bike.nl.

We geven startlocaties graag meer vrijheid om de trainingen in te plannen. We houden ons vast aan het startweekend voor iedereen om te beginnen, maar de opvolgende trainingen kunnen flexibel ingepland worden. Deze kun je als startlocatie samen met de deelnemers en trainers afstemmen.

Het inschrijfgeld voor deelnemers blijft dit voorjaar €40,- per deelnemer. Normaal gesproken kregen de organiserende startlocaties een startlocatiebudget van €250,- aangevuld met €5,- per deelnemer bij minimaal 6 deelnemers. Om dit eenvoudiger te maken ontvangen organiserende verenigingen nu €25,- per deelnemer, zonder een minimum aantal deelnemers. Je mag als startlocatie zelf bepalen met hoeveel deelmemers je de trainingen door laat gaan.

Website in een nieuw jasje
Vorig jaar hebben we Start2Bike.nl in een nieuw jasje gestoken! De site lijkt verdacht veel op Fietssport.nl. Start2Bike is gericht op (beginnende) fietsers, dus was het logisch dat de websites meer op elkaar lijken. Zo kunnen beginnende fietsers via Fietssport sneller hun weg vinden naar onze trainingen, en kunnen deelnemers na afloop eenvoudig een toertocht of club zoeken op Fietssport.nl. Organiseer je Start2Bike? Dan kun je nog steeds je trainingen plannen via Start2Bike.nl. Maar let op: je dient voordat je opnieuw inlogt eerst een nieuw wachtwoord aan te vragen. Heb je nog nooit een Start2Bike training georganiseerd? Meld je vereniging of startlocatie dan aan via deze pagina.

Heb je vragen of wil je meer informatie? Mail dan naar info@start2bike.nl.

Misschien ook interessant...

Vignet

NTFU, terreineigenaren en routebureaus starten verkenning naar landelijk vignet voor MTB-routes

De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.

Cyql, Verenigingen

Nieuwe functionaliteiten voor Cyql app na update

In september 2021 lanceerde de NTFU de Cycl app. Met de Cyql app kunnen clubs eenvoudig gezamenlijke ritten plannen en met elkaar delen. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Naast de vele positieve geluiden vanuit de verenigingen, is er ook goed geluisterd naar de feedback van de clubs. In de afgelopen maanden is er dan ook hard gewerkt aan een aantal updates die de app nog completer moeten maken.

Goed nieuws: heropstart toertochten

Per 19 mei krijgen sporters meer ruimte: sporten in groepjes is weer mogelijk. Sinds 5 juni hoef je tijdens het sporten onderling geen afstand meer te bewaren. De vraag van veel tochtorganisatoren blijft echter onbeantwoord: wanneer kan onze toertocht weer plaatsvinden? Goed nieuws: de gemeente kan het verlossende antwoord geven. Door de gezamenlijke lobby van de NTFU en andere buitensportbonden staat het ministerie van VWS toertochten toe, maar de tocht mag niet de vorm van een evenement aannemen. Met toestemming van de gemeente en onder voorwaarden, kunnen toertochten georganiseerd worden.

NTFU op sportboot bij Canal Parade 2022

Samen met nog 12 andere sportbonden, NOC*NSF, Sport Pride Foundation en de Nederlandse Loterij voer de NTFU met de sportboot mee tijdens de Canal Parade in Amsterdam. Daarmee gaf de Nederlandse sport uiting aan onze gezamenlijke opvatting dat iedereen moet kunnen sporten op basis van gelijkwaardigheid.

Belangenbehartiging

Ruimte geven aan sport

Hoe borgen we voldoende en kwalitatief goede sportruimte? In het kader van het sportakkoord is onderzoek gedaan naar maatregelen en oplossingen. NOC*NSF heeft mede namens de NTFU - de opgaven en kansen in kaart gebracht.  

Sportlocaties dicht om 17 uur, afstand houden en mondmasker dragen op meer plekken

Tijdens de persconferentie van vrijdag 26 november werden nieuwe maatregelen aangekondigd. Ook voor de wielersport heeft dit gevolgen. Zo moeten sportlocaties binnen en buiten om 17.00 uur dicht. De 1,5-meter-maatregel gold al sinds 24 november, maar wordt uitgebreid naar plekken waar je ook een coronatoegangsbewijs nodig hebt. De maatregelen gelden tot in ieder geval 19 december.

Start2Bike

Start2Bike organiseren in 2026

Wielerclubs opgelet! Blok het weekend van 21 en 22 maart 2026 alvast op jullie planning. Dan starten de Start2Bike-trainingen weer. Dé kans om nieuwe leden te werven. Geven jullie voor het eerst Start2Bike? Of wil je een opfriscursus? Meld je dan hieronder aan voor de gratis trainersdag op 7 maart 2026.

NTFU

Kosten voor de fietsverzekering stijgen niet in 2023

Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend. 

Horeca en sportkantines dicht om 20 00 uur, vaste zitplaats verplicht

In sportkantines en op het buitenterras is een vaste zitplaats verplicht en horeca – ook van sportaccommodaties – moet om 20.00 uur sluiten. Daarnaast is het advies om voor en na het sporten 1,5 meter afstand te houden. Dat zijn de aanvullende maatregelen die sinds 13 november gelden. De maatregelen gelden tot in ieder geval 3 december.

Dijkwegen, Veiligheid

Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.