Kansen op het gebied van ledenwerving

Fietsen is populair! De afgelopen jaren kwamen meer dan 200.000 nieuwe sportieve fietsers bij. Aansluiten bij een vereniging was echter niet vanzelfsprekend. Toch zien we dat veel fietsers wel de behoefte hebben om in een groep te fietsen, en mooie kans voor jouw club dus! Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? We geven met een aantal feiten en cijfers enkele suggesties.

Fietsen populair bij vrouwen

Wist je dat 46% van de startende fietsers vrouw is? Steeds meer vrouwen stappen op de fiets, maar het aandeel vrouwen bij verenigingen blijft nog achter met slechts 14% van het ledenbestand. Een mooie kans voor jouw vereniging? WSV de Zwaluwen zette met succes een speciale damesgroep op, afgestemd op de behoeften van de doelgroep. De damesgroep groeide in twee jaar tijd van 10 naar 70 leden.

Jongere doelgroep

De gemiddelde leeftijd van een verenigingslid is 53 jaar. Van de startende fietser ligt de gemiddelde leeftijd een stuk lager. 41% van de starters is tussen de 25 en 35 jaar en 16% tussen de 35 en 45 jaar. Een mooie kans op te verjongen dus! Wil je jongere fietsers aan je vereniging binden? Bedenk dan goed waar hun behoefte ligt. Het betrekken van de doelgroep kan daarvoor heel handig zijn. Uit de wielersportmonitor blijkt dat de startende fietser vooral behoefte heeft aan:
  • Mooie en geschikte routes (32%)
  • Werken aan techniek en/of beter worden (24%)

Mond-tot-mond reclame

52% van de verenigingsleden is lid geworden via een bekende bij de vereniging. Gebruik in de ledenwerving dus de kracht van mond-tot-mond reclame en zet je leden in als ambassadeur. Ben je van plan een nieuwe doelgroep aan te spreken? Kijk eens of er al enkele leden zijn die binnen die doelgroep vallen en of ze willen helpen.

Voor in het achterhoofd

Ga je aan de slag met ledenwerving? Sportieve fietsers geven aan niet aan te sluiten bij een vereniging om de volgende redenen:
  • 25% van de sportieve fietsers sluit niet aan bij een vereniging omdat ze vinden dat dit te veel tijd kost
  • 20% van de sportieve fietsers sluit niet aan bij een vereniging omdat zij het gevoel hebben dat dit té prestatiegericht is
Het kan zijn dat de twee bovenstaande redenen te maken hebben met (onterechte) beeldvorming en/of verwachting van de sportieve fietser. Aan jouw vereniging de taak om vooraf dus goed na te denken hoe je je vereniging positioneert!

Meer weten over ledenwerving

Wil je meer lezen over ledenwerving? Kijk dan eens op deze pagina. Heb je vragen? Team verenigingsondersteuning staat voor je klaar via verenigingen@ntfu.nl of 0318 – 581300.

Misschien ook interessant...

Toertochten, Vergunningen

NTFU wil redelijke vergoeding voor natuurgebruik bij toertochten

Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.

Afsluitdijk

Fietsorganisaties teleurgesteld over mogelijkheden voor fietsen en wandelen op de Afsluitdijk

Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.

Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

Stuifduinen

Stuifduinen bedreigen fietspaden langs de kust

Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.

Fiets in de trein

Geen nieuwe pilot reservering fiets in trein

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

Toertochten

Nieuw kwaliteitssysteem voor NTFU-toertochten: beleving centraal

Op onze kalender vind je zo’n 2.000 toertochten die onder de vlag van wielersportbond NTFU worden georganiseerd. De NTFU helpt organisatoren en bewaakt de kwaliteit van deze tochten. In het nieuwe kwaliteitssysteem staat de beleving van deelnemers centraal.

Jouw Bioracer clubtenue onderdeel van onze promovideo?

De samenwerking tussen de NTFU en kledingmerk Bioracer is verlengd! Hierdoor maken clubs ook de komende jaren gebruik van korting op de aanschaf van clubkleding. Om de samenwerking te vieren maken we een mooie video met Bioracer clubtenues. Krijgt jouw clubtenue ook een mooi plekje in de video? Lees dan hieronder wat je moet doen. 

Cyql

Nieuw: subgroepen in Cyql maken plannen nog eenvoudiger

Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid. 

 

Cyql, Verenigingen

Nieuwe functionaliteiten voor Cyql app na update

In september 2021 lanceerde de NTFU de Cycl app. Met de Cyql app kunnen clubs eenvoudig gezamenlijke ritten plannen en met elkaar delen. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Naast de vele positieve geluiden vanuit de verenigingen, is er ook goed geluisterd naar de feedback van de clubs. In de afgelopen maanden is er dan ook hard gewerkt aan een aantal updates die de app nog completer moeten maken.

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer.