Kansen op het gebied van ledenwerving

Fietsen is populair! De afgelopen jaren kwamen meer dan 200.000 nieuwe sportieve fietsers bij. Aansluiten bij een vereniging was echter niet vanzelfsprekend. Toch zien we dat veel fietsers wel de behoefte hebben om in een groep te fietsen, en mooie kans voor jouw club dus! Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? We geven met een aantal feiten en cijfers enkele suggesties.

Fietsen populair bij vrouwen

Wist je dat 46% van de startende fietsers vrouw is? Steeds meer vrouwen stappen op de fiets, maar het aandeel vrouwen bij verenigingen blijft nog achter met slechts 14% van het ledenbestand. Een mooie kans voor jouw vereniging? WSV de Zwaluwen zette met succes een speciale damesgroep op, afgestemd op de behoeften van de doelgroep. De damesgroep groeide in twee jaar tijd van 10 naar 70 leden.

Jongere doelgroep

De gemiddelde leeftijd van een verenigingslid is 53 jaar. Van de startende fietser ligt de gemiddelde leeftijd een stuk lager. 41% van de starters is tussen de 25 en 35 jaar en 16% tussen de 35 en 45 jaar. Een mooie kans op te verjongen dus! Wil je jongere fietsers aan je vereniging binden? Bedenk dan goed waar hun behoefte ligt. Het betrekken van de doelgroep kan daarvoor heel handig zijn. Uit de wielersportmonitor blijkt dat de startende fietser vooral behoefte heeft aan:
  • Mooie en geschikte routes (32%)
  • Werken aan techniek en/of beter worden (24%)

Mond-tot-mond reclame

52% van de verenigingsleden is lid geworden via een bekende bij de vereniging. Gebruik in de ledenwerving dus de kracht van mond-tot-mond reclame en zet je leden in als ambassadeur. Ben je van plan een nieuwe doelgroep aan te spreken? Kijk eens of er al enkele leden zijn die binnen die doelgroep vallen en of ze willen helpen.

Voor in het achterhoofd

Ga je aan de slag met ledenwerving? Sportieve fietsers geven aan niet aan te sluiten bij een vereniging om de volgende redenen:
  • 25% van de sportieve fietsers sluit niet aan bij een vereniging omdat ze vinden dat dit te veel tijd kost
  • 20% van de sportieve fietsers sluit niet aan bij een vereniging omdat zij het gevoel hebben dat dit té prestatiegericht is
Het kan zijn dat de twee bovenstaande redenen te maken hebben met (onterechte) beeldvorming en/of verwachting van de sportieve fietser. Aan jouw vereniging de taak om vooraf dus goed na te denken hoe je je vereniging positioneert!

Meer weten over ledenwerving

Wil je meer lezen over ledenwerving? Kijk dan eens op deze pagina. Heb je vragen? Team verenigingsondersteuning staat voor je klaar via verenigingen@ntfu.nl of 0318 – 581300.

Misschien ook interessant...

Staatssecretaris vraagt VSG vereenvoudiging vergunningsprocedure te onderzoeken

Staatssecretaris van Sport – Paul Blokhuis – heeft Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) gevraagd met gemeenten te kijken hoe de vergunningsprocedure voor sportevenementen eenvoudiger kan. Deze boodschap van de staatssecretaris is een mooi resultaat van onze lobby voor vereenvoudiging voor tochtorganisatoren en vermindering van de administratieve lasten.

Top 10 Recreatief fietsen

Tien aanbevelingen voor Provincies om de fietser meer ruimte te geven

We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.

Gelderse veerponten

Petitie voor Gelderse veerponten al 17000x getekend

Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.

Toertochten, Vergunningen

Minder mensen in beweging door toegenomen regeldruk

De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.

Sociale Veiligheid

Samen voor een respectvolle wielersport

De NTFU sluit zich aan bij het statement van de KNWU over de online benadering van rensters na het WK Gravel in Zuid-Limburg. Online haat hoort absoluut niet thuis in onze sport, noch in onze samenleving.

Verenigingen

Boete illegaal gebruik foto's: wat moet je doen?

De NTFU krijgt steeds vaker berichten van wielerclubs die een boete krijgen voor illegaal gebruik van foto’s. De kosten lopen op van tot een paar honderd tot duizenden euro. Hoe los je dit op?

Goed voorbeeld: Vitaalritten slaan aan bij fietser op leeftijd

Bij WTC Gerry van Gerwen worden twee keer in de week ‘Vitaalritten’ aangeboden. Een succesnummer dat ervoor zorgt dat leden tot op latere leeftijd doorfietsen bij de vereniging. 

Betere fietspaden kunnen het aantal ongelukken verkleinen

Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.

Opleidingen, Veiligheid

Techniektrainingen helpen fietssportblessures voorkomen

Steeds meer mensen stoppen met sporten, omdat ze geblesseerd raken. Bijvoorbeeld na een valpartij. Dat komt naar voren uit sportblessurecijfers van VeiligheidNL. Zonde, want vaak is zo'n blessure te voorkomen. Hoe? Door techniektrainingen te volgen.

Vignet

NTFU, terreineigenaren en routebureaus starten verkenning naar landelijk vignet voor MTB-routes

De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.