NTFU en Bosch eBike Systems lanceren Trailfund voor mountainbikeroutes

Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.

Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.

Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems willen dat elke mountainbiker toegang heeft tot veilige en mooie MTB-routes. Beide organisaties geloven dat een kwalitatief en uitdagend MTB-routenetwerk daar aan bijdraagt. Daarom zetten NTFU en Bosch eBike Systems zich samen in voor de ontwikkeling van MTB-routes, zodat mountainbikers van steeds mooiere en betere MTB-routes kunnen genieten.

Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund is daarom bedoeld om legale en openbaar toegankelijke MTB-routes aan te leggen, te verbeteren en te onderhouden. Bosch eBike Systems stelt maximaal 2.500 euro per aanvraag beschikbaar aan vrijwilligers die de MTB-routes aanleggen en onderhouden. Deze onderhoudsgroepen kunnen twee keer per jaar een aanvraag indienen.

Mountainbikers moeten financiering zelf regelen

In Nederland zorgen mountainbikers zelf voor hun MTB-routes. Zo’n 2.750 vrijwilligers werken samen meer 105.500 uur per jaar aan de routes. Zij zetten het mountainbiken in Nederland letterlijk en figuurlijk op de kaart. Ze werken continue aan de MTB-infrastructuur, door MTB-routes te verbeteren en onderhouden en nieuwe routes aan te leggen. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten ze de financiering hiervan ook zelf regelen. 

Wat kost een MTB-route

MTB-routes aanleggen én onderhouden kost namelijk geld. Om een idee van deze kosten te krijgen, zette NTFU de bedragen op een rij. Denk hierbij al gauw aan 5.000 tot 10.000 euro voor onder andere gereedschap, een professionele routebouwer en specialistisch personeel en materiaal, zoals een minikraan en kraanmachinist. Structureel onderhoud aan de route kost jaarlijks 20 tot 40 euro per kilometer. Een rockgarden aanleggen kost al snel 4.000 euro. 

Goed voor alle mountainbikers

Geld om dit allemaal te bekostigen, komt bijvoorbeeld uit de verkoop van sponsoring, donaties, giften en subsidies. “We zijn zeer trots om dit project te sponsoren. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund willen we het MTB-trailnetwerk helpen verbeteren, zodat alle mountainbikers kunnen genieten van een veilige en plezierige tijd op de trails, met of zonder elektrische ondersteuning,” zegt Tamara Winograd, Director Marketing & Communications bij Bosch eBike Systems.
 

Misschien ook interessant...

Goed voorbeeld: clubactiviteiten in coronatijd

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners

De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.

NTFU legt met video nieuwe kleurcodes voor MTB-routes uit

Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.

Belangenbehartiging

NTFU op de bres voor veerponten in Gelderland

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.