De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.
De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.

Om te zorgen er voor iedereen genoeg groen en natuur is, moet er tot 2030 ongeveer 27.000 hectare aan gebied bij komen. Tot 2050 is zelfs zo’n 63.000 hectare extra nodig. Genoeg groen om je heen is goed voor je fysieke en mentale gezondheid en het zorgt ervoor dat je prettig kunt wonen, werken en leven. De NTFU zijn het eens met de ANWB dat provincies en gemeenten recreatief groen daarom structureel moeten opnemen in hun beleidsplannen.
Lees ook: Meer ruimte voor recreatie, verkenning nationaal toekomstig recreatietekort (ANWB, mei 2023)
In veel recreatie- en natuurgebieden is het nu al erg druk. Steeds meer mensen trekken er graag op uit om te wandelen, fietsen, hardlopen, paardrijden of gewoon even naar buiten willen, maar er is ook te weinig ruimte in de natuur om dit te kunnen doen. Dat zorgt voor spanningen tussen mensen en verstoring van de natuur.
Anno 2023 is er gemiddeld in Nederland 308 vierkante meter groen per inwoner beschikbaar. Daarmee is de hoeveelheid groen om te recreëren in 100 jaar tijd met een factor 5 afgenomen. Vooral in en rondom grote steden is er steeds minder groen en daardoor wordt het voor veel mensen steeds minder prettig om daar te wonen. Ze hebben minder ruimte om te bewegen, sporten en ontspannen.
De NTFU wil dat ook wielrenners, mountainbikers en gravelbikers van de natuur kunnen blijven genieten. We zetten ons daarom in voor de ontwikkeling van mountainbikeroutes, waar dat kan vrij fietsen toe te staan of nieuwe routes voor mountainbikers en gravelbikers aan te leggen en betere fietspaden te maken.
Samen met de ANWB, Fietsplatform en de Fietsersbond vraagt de NTFU aan alle Provincies om natuurgebieden en landelijk gebied bereikbaar te maken én te houden voor fietsers. Zo wordt het minder druk op populaire paden, zijn er minder frustraties en irritaties en is er minder schade aan de natuur. Uit onderzoek dat de NTFU liet doen, wordt duidelijk dat mountainbikers juist de aangegeven mountainbikeroute volgen en niet van het pad afgaan.
Lees ook: Minder overlast voor recreanten en natuur door mountainbikeroutes
Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.
De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.
Alle mountainbikeroutes in Flevoland hebben een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Flevoland is daarmee de eerste provincie die dit voor alle routes in één keer laat doen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun niveau.
Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.
Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.
De NTFU was aanwezig bij de IMBA Europe Summit 2025 in Boltaña, Spanje – het hart van de Pyreneeën en een opkomende mountainbikebestemming. Samen met 170 deelnemers uit 20 landen doken we in de toekomst van mountainbiken als sport, toeristische trekker én duurzame investering.
We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.
In het voorjaar laait de discussie over de drukte op het fietspad weer op. Daar wil de Alliantie Samen Fietsen iets aan doen, want vaak is die onnodig en onterecht. De organisaties geven daarom een fietsfeestje op 13 april én roepen fietsers op met complimenten te strooien.
De organisaties binnen het Sportcluster Veenendaal – waaronder de NTFU, NOB, NRZ en NBF – hebben besloten hun succesvolle samenwerking met nog eens tien jaar te verlengen. Daarmee bouwen ze voort op een partnerschap dat al vijftien jaar lang bijdraagt aan de ontwikkeling van sport in Nederland.