Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.
Een fietsbel gebruiken vergroot je veiligheid in het verkeer en voorkomt ergernissen. Om dat besef bij zoveel als mogelijk wielrenners, mountainbikers en gravelbikers te vergroten, roept CloseTheGap - bekend van de HideMyBell - woensdag 13 september uit tot Dag van de Fietsbel.
"Als fietser rijd je over verschillende wegen waar ook veel andere weggebruikers gebruik van maken, met soms flinke snelheidsverschillen en/of beperkte ruimte. Goede communicatie en gedrag is dan een vereiste om ongelukken en ergernissen te voorkomen. Medeweggebruikers waarschuwen met een fietsbel is in ieder geval een goed begin", laat CloseTheGap weten.
Voor de meeste wielrenners, mountainbikers en gravelbikers is het gebruik van een fietsbel gelukkig de norm. Dat is mooi, want een fietsbel verkleint dus de kans op valpartijen en voorkomt irritaties. Toch blijft wielersportbond NTFU het gebruik van een fietsbel stimuleren. Er zijn altijd mensen die net beginnen met wielrennen, mountainbiken of gravelbiken en niet weten dat een fietsbel wettelijk verplicht is bijvoorbeeld.
Daarom zetten NTFU en Fietssport zich samen ervoor in dat zoveel als mogelijk fietsers van zich laten horen, door hun fietsbel te gebruiken. "Een fietsbel kost en weegt tegenwoordig haast niets en scheelt ergernis bij andere weggebruikers. Gewoon even bellen als je in wilt halen. Als je dat op tijd doet, is er ook de ruimte om dat te doen. En geef een vriendelijk ‘dank je wel’ bij het passeren", aldus Ellen Dobbelaar die als communicatiemedewerker bij de NTFU werkt.
In het voorjaar laait de discussie over de drukte op het fietspad weer op. Daar wil de Alliantie Samen Fietsen iets aan doen, want vaak is die onnodig en onterecht. De organisaties geven daarom een fietsfeestje op 13 april én roepen fietsers op met complimenten te strooien.
De ideale wielrenroute is verkeersluw en gaat over goede wegen en paden. Met nadruk op ideaal, want recreatieve fietsers ergeren zich flink aan de vele hobbels, gaten en paaltjes, vooral in het buitengebied. Fietsplatform, NTFU, ANWB en Fietsersbond vinden het de taak van Provincies om die problemen aan te pakken. Daarom sturen ze verbeterpunten naar Provincies, waar zij snel winst voor de fiets mee kunnen behalen.
Als bestuur ben je verantwoordelijk voor een veilige sportvereniging. Dit is een vereniging waarin sportplezier centraal staat: er is geen ruimte voor agressie, intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De vraag is: hoe regel je dat als bestuur? Wij geven je een aantal tips:
Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.
Per 25 september 2021 gaan er een aantal versoepelingen rondom de coronamaatregelen van kracht. Zo vervalt bijvoorbeeld de 1,5 meter maatregel en zijn grootschalige evenementen weer mogelijk. De versoepelingen hebben enkele gevolgen voor de fietssport en het verenigingsleven, we sommen ze voor je op in het onderstaande stuk
Fietsen is populair! De afgelopen jaren kwamen meer dan 200.000 nieuwe sportieve fietsers bij. Aansluiten bij een vereniging was echter niet vanzelfsprekend. Toch zien we dat veel fietsers wel de behoefte hebben om in een groep te fietsen, en mooie kans voor jouw club dus! Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? We geven met een aantal feiten en cijfers enkele suggesties.
Per 19 mei krijgen sporters meer ruimte: sporten in groepjes is weer mogelijk. Sinds 5 juni hoef je tijdens het sporten onderling geen afstand meer te bewaren. De vraag van veel tochtorganisatoren blijft echter onbeantwoord: wanneer kan onze toertocht weer plaatsvinden? Goed nieuws: de gemeente kan het verlossende antwoord geven.
Na een succesvolle samenwerking, hebben de NTFU en Cyql de overeenkomst met nog eens drie jaar verlengd. Verenigingen die bij de NTFU zijn aangesloten maken daarom ook de komende drie jaar kosteloos gebruik van de Cyql-app.
Rust in de natuur en minder wrijving tussen fietsers en wandelaars, dat is het doel van een landelijk onderzoek dat wielersportbond NTFU, Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) en komoot starten. De organisaties laten in kaart brengen waar fietsen in de natuur wel en niet is toegestaan. De resultaten worden gebruikt om de gegevens in OpenStreetMap te verbeteren.
De natuur verdient beter. Dat is een taak van ons allemaal. Ook die van mountainbikers en gravelbikers. Dit werd duidelijk tijdens een werkbezoek van beleidsmakers van Veluwse gemeenten en natuurbeschermers. Daar lieten ze zich informeren over de positieve effecten van sportief fietsen op de natuur.