Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
Bij een eerdere pilot, in de zomer van 2021, moest je als fietser vooraf via de NS-app of klantenservice precies aangeven in welke treinen je jouw fiets mee wilde nemen. De NS liet deze week weten geen nieuwe pilot te houden. De uitvoering van de reservering kostte te veel werk.
Je reservering bleek namelijk geen garantie voor een plek. De Fietsersbond en Rover kregen daarover veel klachten van reizigers. De trein kon uitvallen of korter zijn dan gepland, waardoor fietsplekken kwamen te vervallen. Als er te veel fietsen in de trein waren kon je - ondanks je reservering - toch niet instappen. Of als je een overstap had gemist, bijvoorbeeld vanwege een te korte overstaptijd, had je geen garantie dat je een nieuwe reservering kon maken.
En omdat de fietsplekken bovendien worden gedeeld met hulpmiddelen, waar geen reserveringsplicht voor geldt, kon op het laatste moment blijken dat er ondanks je reservering toch geen plaats was voor je fiets. Er zat dan niets anders op dan op het perron achterblijven en opnieuw proberen te reserveren. Knap onhandig dus.
Fietsersbond en Rover bundelden de klachten in een rapport met het advies aan de NS om de proef niet te verlengen.
De petitie die door de NTFU, Fietsersbond, Rover en Fietsplatform werd gesteund, werd door ruim 13.000 fietsers ondertekend.
Onder andere Fietsersbond en Rover dringen er nog wel bij de NS aan het aantal fietsplekken uit te breiden, zodat er ook in de toekomst geen discussie over verplichte reservering is. Ook de NTFU vindt het belangrijk dat fietsers onbezorgd moeten kunnen fietsen en spontaan beslissingen moeten kunnen nemen. Bijvoorbeeld bij materiaalpech of verandering van weer moeten fietsers de mogelijkheid hebben om de trein te nemen.
Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.
Ledenbinding is belangrijk binnen je vereniging. Wanneer je als bestuur veel aandacht aan ledenbinding besteed, blijven je leden langer lid. Maar hoe doe je dat in deze bijzondere tijd? Want hoewel je clubritten langzaam opstarten maar het clubweekend bijvoorbeeld niet door gaat, is het best lastig om binding met je leden te houden. Wij geven je 6 tips hoe je je leden bindt aan jouw vereniging.
Fietsen is populair! De afgelopen jaren kwamen meer dan 200.000 nieuwe sportieve fietsers bij. Aansluiten bij een vereniging was echter niet vanzelfsprekend. Toch zien we dat veel fietsers wel de behoefte hebben om in een groep te fietsen, en mooie kans voor jouw club dus! Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? We geven met een aantal feiten en cijfers enkele suggesties.
Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.
De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.
Het
Samen met nog 12 andere sportbonden, NOC*NSF, Sport Pride Foundation en de Nederlandse Loterij voer de NTFU met de sportboot mee tijdens de Canal Parade in Amsterdam. Daarmee gaf de Nederlandse sport uiting aan onze gezamenlijke opvatting dat iedereen moet kunnen sporten op basis van gelijkwaardigheid.
Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het
De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de
De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan.