Geen nieuwe pilot reservering fiets in trein

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

Bij een eerdere pilot, in de zomer van 2021, moest je als fietser vooraf via de NS-app of klantenservice precies aangeven in welke treinen je jouw fiets mee wilde nemen. De NS liet deze week weten geen nieuwe pilot te houden. De uitvoering van de reservering kostte te veel werk.

Veel klachten

Je reservering bleek namelijk geen garantie voor een plek. De Fietsersbond en Rover kregen daarover veel klachten van reizigers. De trein kon uitvallen of korter zijn dan gepland, waardoor fietsplekken kwamen te vervallen. Als er te veel fietsen in de trein waren kon je - ondanks je reservering - toch niet instappen. Of als je een overstap had gemist, bijvoorbeeld vanwege een te korte overstaptijd, had je geen garantie dat je een nieuwe reservering kon maken. 

En omdat de fietsplekken bovendien worden gedeeld met hulpmiddelen, waar geen reserveringsplicht voor geldt, kon op het laatste moment blijken dat er ondanks je reservering toch geen plaats was voor je fiets. Er zat dan niets anders op dan op het perron achterblijven en opnieuw proberen te reserveren. Knap onhandig dus.

Fietsersbond en Rover bundelden de klachten in een rapport met het advies aan de NS om de proef niet te verlengen. 

De petitie die door de NTFU, Fietsersbond, Rover en Fietsplatform werd gesteund, werd door ruim 13.000 fietsers ondertekend. 

Extra fietsplekken

Onder andere Fietsersbond en Rover dringen er nog wel bij de NS aan het aantal fietsplekken uit te breiden, zodat er ook in de toekomst geen discussie over verplichte reservering is. Ook de NTFU vindt het belangrijk dat fietsers onbezorgd moeten kunnen fietsen en spontaan beslissingen moeten kunnen nemen. Bijvoorbeeld bij materiaalpech of verandering van weer moeten fietsers de mogelijkheid hebben om de trein te nemen.

Misschien ook interessant...

NTFU

Verkiezingen: waar let je als fietser op?

Op 15 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. Met jouw stem heb je invloed op hoe jouw provincie omgaat met hete hangijzers als stikstof en wonen, maar ook op hoe de buitenruimte wordt ingericht voor fietsers.

Veiligheid

Woensdag 13 september: Dag van de Fietsbel

Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.

Huidige maatregelen verleng tot 14 januari

De huidige coronamaatregelen worden verlengd tot in ieder geval 14 januari 2022. Dat maakte demissionair premier Mark Rutte dinsdagavond 14 december bekend op de persconferentie.

Opleidingen, Veiligheid

Techniektrainingen helpen fietssportblessures voorkomen

Steeds meer mensen stoppen met sporten, omdat ze geblesseerd raken. Bijvoorbeeld na een valpartij. Dat komt naar voren uit sportblessurecijfers van VeiligheidNL. Zonde, want vaak is zo'n blessure te voorkomen. Hoe? Door techniektrainingen te volgen.

Verenigingen

Goed voorbeeld: deze clubs maakten een mooie comeback

Wat doe je als je club in onrustig vaarwater terechtkomt? De Tweewielers en WV Holten herrezen als een fenix uit de as, met een beetje hulp van de NTFU. Dit is hun verhaal.

Kleurcode

NTFU legt met video nieuwe kleurcodes voor MTB-routes uit

Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.

Vignet

Emma Brandsen gestart als onafhankelijk verkenner voor landelijk MTB-vignet

Op 1 oktober is Emma Brandsen gestart als onafhankelijk verkenner voor het landelijk mountainbikevignet. In deze rol brengt zij de visie van terreineigenaren, routebureaus en mountainbikers samen en onderzoekt zij of een toekomstbestendig vignet voor MTB-routes in Nederland haalbaar is.

Belangenbehartiging

NTFU reageert op anti-mountainbike-artikel in Trouw

Dagblad Trouw publiceerde 2 augustus een ingezonden brief met als onderwerp 'De fietser hoort niet in de natuur'. Trouw-lezer André Doorlag beweert dat mountainbikers niet in de natuur thuis horen. Daar is de NTFU het niet mee eens en stuurde daarom een reactie naar de krant.

Trailcrews

Nog beter routes aanleggen en onderhouden centraal thema tijdens eerste landelijke Traildag

De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 30 van die crews kwamen naar de landelijke Traildag. Doel: leren van elkaar hoe je routes nóg beter aanlegt en onderhoudt.

Gedrag, Imago, Kennis & onderzoek

NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.