Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
Bij een eerdere pilot, in de zomer van 2021, moest je als fietser vooraf via de NS-app of klantenservice precies aangeven in welke treinen je jouw fiets mee wilde nemen. De NS liet deze week weten geen nieuwe pilot te houden. De uitvoering van de reservering kostte te veel werk.
Je reservering bleek namelijk geen garantie voor een plek. De Fietsersbond en Rover kregen daarover veel klachten van reizigers. De trein kon uitvallen of korter zijn dan gepland, waardoor fietsplekken kwamen te vervallen. Als er te veel fietsen in de trein waren kon je - ondanks je reservering - toch niet instappen. Of als je een overstap had gemist, bijvoorbeeld vanwege een te korte overstaptijd, had je geen garantie dat je een nieuwe reservering kon maken.
En omdat de fietsplekken bovendien worden gedeeld met hulpmiddelen, waar geen reserveringsplicht voor geldt, kon op het laatste moment blijken dat er ondanks je reservering toch geen plaats was voor je fiets. Er zat dan niets anders op dan op het perron achterblijven en opnieuw proberen te reserveren. Knap onhandig dus.
Fietsersbond en Rover bundelden de klachten in een rapport met het advies aan de NS om de proef niet te verlengen.
De petitie die door de NTFU, Fietsersbond, Rover en Fietsplatform werd gesteund, werd door ruim 13.000 fietsers ondertekend.
Onder andere Fietsersbond en Rover dringen er nog wel bij de NS aan het aantal fietsplekken uit te breiden, zodat er ook in de toekomst geen discussie over verplichte reservering is. Ook de NTFU vindt het belangrijk dat fietsers onbezorgd moeten kunnen fietsen en spontaan beslissingen moeten kunnen nemen. Bijvoorbeeld bij materiaalpech of verandering van weer moeten fietsers de mogelijkheid hebben om de trein te nemen.
Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.
Vanaf 2026 profiteren alle leden van je club van een hogere dekking én een nieuwe ongevallenverzekering. Lees wat er verandert en hoe jij dit eenvoudig communiceert aan je leden.
In aanloop naar het WK Gravel komt oud-prof Bram Tankink met een video waarin hij gravelbikers oproept tot respect voor bewoners en de natuur. Een positieve ervaring rondom een WK is essentieel voor de toekomst van wielerevenementen, waaronder toertochten.
Ledenbinding is belangrijk binnen je vereniging. Wanneer je als bestuur veel aandacht aan ledenbinding besteed, blijven je leden langer lid. Maar hoe doe je dat in deze bijzondere tijd? Want hoewel je clubritten langzaam opstarten maar het clubweekend bijvoorbeeld niet door gaat, is het best lastig om binding met je leden te houden. Wij geven je 6 tips hoe je je leden bindt aan jouw vereniging.
De NTFU zet zich in voor een sociaal veilige sportomgeving en kondigt daarom de lancering van het Meldpunt Veilige Sport aan. Dit meldpunt biedt een laagdrempelige manier voor leden, bestuursleden en andere betrokkenen om incidenten van grensoverschrijdend gedrag te melden en draagt bij aan een veilige en plezierige sportbeleving voor iedereen.
De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”
Mountainbikers en wandelaars delen regelmatig dezelfde routes. Dat vraagt om wederzijds begrip en veilig gedrag. De NTFU heeft daarom een gedragsinterventie uitgevoerd om de interactie tussen beide groepen te verbeteren.
De Nederlandse Loterij draagt elk jaar ongeveer een kwart van de opbrengsten af aan het NOC*NSF en 77 sportbonden, waaronder de NTFU. Daarmee is het naast contributies, subsidies en sponsoring een belangrijke financiële duw in de rug.
De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.
De NTFU was aanwezig bij de IMBA Europe Summit 2025 in Boltaña, Spanje – het hart van de Pyreneeën en een opkomende mountainbikebestemming. Samen met 170 deelnemers uit 20 landen doken we in de toekomst van mountainbiken als sport, toeristische trekker én duurzame investering.