Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.
Nederland telt meer dan 260 bewegwijzerde mountainbikeroutes. De afgelopen jaren zijn er tientallen nieuwe routes aangelegd en bestaande routes vernieuwd, bijvoorbeeld in het Rijk van Nijmegen. Daar ontstond ophef. Natuurorganisaties eisten de sluiting van mountainbikeroutes omdat deze schadelijk zouden zijn voor diersoorten in het gebied.
Wielersportbond NTFU vindt sluiting van routes een slecht idee, omdat ze juist een sturend effect hebben. “Als je routes verbiedt, dan zoeken mountainbikers hun eigen weg en fietsen ze in gebieden waar dat niet wenselijk is. Dat leidt tot meer overlast voor andere recreanten en is mogelijk schadelijk voor de natuur,” zegt Troy Corsen van de NTFU.
Track Landscapes bracht in opdracht van de bond het effect van routes op fietsbewegingen in kaart. Daarvoor gebruikt het bureau data afkomstig uit de populaire fietsapp Strava.
Een aanzienlijk deel van de Nederlandse sportieve fietsers – waaronder veel mountainbikers – gebruikt Strava om fietsritten vast te leggen. In Nederland registreerden 675.000 unieke personen afgelopen jaar een rit via de fietsapp. Track Landscapes bracht tussen 2018 en 2022 het aantal fietsbewegingen op en rondom aangelegde MTB-routes in kaart voor gebieden in Overijssel, Limburg en Gelderland.

Het dataonderzoek van Track Landscapes laat zien dat in bijna alle gebieden in Gelderland, Overijssel en Limburg waar MTB-routes zijn aangelegd of vernieuwd er sprake is van een afname van gebruik van andere bospaden; het aantal ritten concentreerde zich op de nieuwe route. In gebieden waar routes niet nieuw of vernieuwd zijn, is geen afname van ritten buiten de routes te zien.
Met aantrekkelijke paden kun je mountainbikers dus verleiden de route te volgen. “Voorwaarde is dat paden voldoende uitdaging bieden en goed onderhouden zijn,” vertelt Corsen. “Fietsers zijn gek op slingerende singletracks, maar hebben over het algemeen een hekel aan modderige paden.”
Het sluiten van MTB-routes of weren van mountainbikers uit de natuur is niet verstandig en ook niet nodig, concludeert de NTFU op basis van het Strava-onderzoek. Het verleiden van mountainbikers door het aanleggen van uitdagende en goed onderhouden routes is een betere manier om de balans tussen natuurbescherming en recreatie te bewaken.
Wat beweegt de wielrenner, mountainbiker en gravelbiker? Wielersportbond NTFU weet het. De NTFU laat regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse wielersport. Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek naar het regulerend effect van mountainbikeroutes? Bekijk de samenvatting of neem contact op met Troy Corsen voor het volledige onderzoek: tcorsen@ntfu.nl of 06-82383087.
De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2025 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de
Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.
Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In juli kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2024 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de
De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”
Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
Constant van Waterschoot is veertien jaar voorzitter van de NTFU geweest en nam in 1994 als erelid afscheid van het bestuur. Hij is daarna nog jaren eindredacteur geweest van het Toer Fiets Magazine. Zo lang zijn gezondheid het toeliet is hij blijven fietsen, vooral in het door hem zo geliefde Vlaanderen, dat hij vanuit zijn woonplaats Oostburg goed kon bereiken. Op 26 november is hij op tweeëntachtigjarige leeftijd overleden.