Minder overlast voor recreanten en natuur door mountainbikeroutes

Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast. 

 

Nederland telt meer dan 260 bewegwijzerde mountainbikeroutes. De afgelopen jaren zijn er tientallen nieuwe routes aangelegd en bestaande routes vernieuwd, bijvoorbeeld in het Rijk van Nijmegen. Daar ontstond ophef. Natuurorganisaties eisten de sluiting van mountainbikeroutes omdat deze schadelijk zouden zijn voor diersoorten in het gebied. 

Onderzoek naar sturend effect van routes

Wielersportbond NTFU vindt sluiting van routes een slecht idee, omdat ze juist een sturend effect hebben. “Als je routes verbiedt, dan zoeken mountainbikers hun eigen weg en fietsen ze in gebieden waar dat niet wenselijk is. Dat leidt tot meer overlast voor andere recreanten en is mogelijk schadelijk voor de natuur,” zegt Troy Corsen van de NTFU. 
Track Landscapes bracht in opdracht van de bond het effect van routes op fietsbewegingen in kaart. Daarvoor gebruikt het bureau data afkomstig uit de populaire fietsapp Strava.

Data uit populaire fietsapp

Een aanzienlijk deel van de Nederlandse sportieve fietsers – waaronder veel mountainbikers – gebruikt Strava om fietsritten vast te leggen. In Nederland registreerden 675.000 unieke personen afgelopen jaar een rit via de fietsapp. Track Landscapes bracht tussen 2018 en 2022 het aantal fietsbewegingen op en rondom aangelegde MTB-routes in kaart voor gebieden in Overijssel, Limburg en Gelderland. 

Onderzoek toont aan: mountainbikers blijven op route

Het dataonderzoek van Track Landscapes laat zien dat in bijna alle gebieden in Gelderland, Overijssel en Limburg waar MTB-routes zijn aangelegd of vernieuwd er sprake is van een afname van gebruik van andere bospaden; het aantal ritten concentreerde zich op de nieuwe route. In gebieden waar routes niet nieuw of vernieuwd zijn, is geen afname van ritten buiten de routes te zien.  

Met aantrekkelijke paden kun je mountainbikers dus verleiden de route te volgen. “Voorwaarde is dat paden voldoende uitdaging bieden en goed onderhouden zijn,” vertelt Corsen. “Fietsers zijn gek op slingerende singletracks, maar hebben over het algemeen een hekel aan modderige paden.”

Verleiden is beter dan verbieden

Het sluiten van MTB-routes of weren van mountainbikers uit de natuur is niet verstandig en ook niet nodig, concludeert de NTFU op basis van het Strava-onderzoek. Het verleiden van mountainbikers door het aanleggen van uitdagende en goed onderhouden routes is een betere manier om de balans tussen natuurbescherming en recreatie te bewaken. 

Kenniscentrum van de Nederlandse wielersport

Wat beweegt de wielrenner, mountainbiker en gravelbiker? Wielersportbond NTFU weet het. De NTFU laat regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse wielersport. Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek naar het regulerend effect van mountainbikeroutes? Bekijk de samenvatting of neem contact op met Troy Corsen voor het volledige onderzoek: tcorsen@ntfu.nl of 06-82383087.

Misschien ook interessant...

Tweede editie van Week van de Wielervereniging

Na een succesvolle eerste editie in het voorjaar, biedt de NTFU eind september opnieuw de Week van de Wielervereniging aan. In deze week staat het versterken van verenigingen centraal. Bestuursleden van wielerverenigingen kunnen zes interessante workshops volgen.

Toertochten

Nieuw kwaliteitssysteem voor NTFU-toertochten: beleving centraal

Op onze kalender vind je zo’n 2.000 toertochten die onder de vlag van wielersportbond NTFU worden georganiseerd. De NTFU helpt organisatoren en bewaakt de kwaliteit van deze tochten. In het nieuwe kwaliteitssysteem staat de beleving van deelnemers centraal.

Gedrag, Imago, Kennis & onderzoek

NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.

6x tips voor een sociaal veilige vereniging

Als bestuur ben je verantwoordelijk voor een veilige sportvereniging. Dit is een vereniging waarin sportplezier centraal staat: er is geen ruimte voor agressie, intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De vraag is: hoe regel je dat als bestuur? Wij geven je een aantal tips:

Goed voorbeeld: Regionaal overleg bevordert samenwerking tussen verenigingen

In NTFU-regio 20: Oss-Uden en omgeving hebben tien NTFU-clubs zich verenigd in het Maashorst Veldtoertochten Overleg (MVTO). Dit overleg is vijf jaar geleden in het leven geroepen om zaken onderling beter met elkaar af te stemmen en om een centraal aanspreekpunt te vormen voor gemeenten, natuurbeheerders en andere sportverenigingen. 

Kleurcode

NTFU kleurt MTB-routes veilig

Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.

Verenigingen

Vebego Limburgs Mooiste zoekt vrijwilligers

Wil jij op een sportieve manier geld verdienen voor jouw vereniging? De organisatie van het fietsevenement Vebego Limburgs Mooiste is op zoek naar leden, die tegen een vergoeding voor hun club, mee wil werken tijdens een van de grootste fietsevenementen van Nederland.

Start2Bike

Start2Bike organiseren in 2025

Start2Bike is een trainingscursus voor beginnende wielrenners, mountainbikers en gravelbikers. In vier trainingen leren beginnende fietsers alles over remmen, schakelen, bochten, rijden in een groep en meer. Wil je beginnende fietsers op weg helpen? Meld je dan aan als Start2Bike startlocatie!

Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

Gelderse veerponten

NTFU op de bres voor veerponten in Gelderland

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.