Minder mensen in beweging door toegenomen regeldruk

De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.

Het was een unicum in breedtesportland: de introductie van de gezamenlijke Vergunningenservice van de toerfiets- en wandelbond vorig jaar. Dinsdag 4 februari tekenden beide directeuren een convenant waarin zij vastlegden elkaar te blijven versterken op het vlak van toegankelijkheid en het verlagen van de regeldruk. En dat is hard nodig!

“Zonder het toegankelijk houden van fiets- en wandeltochten loopt Nederland een groot risico”, aldus Gijs Janssen, directeur-bestuurder Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) en Arjan de Vries, algemeen directeur wielersportbond NTFU.
 

Toenemende regeldruk

Sinds april 2024 ondersteunen KWbN en NTFU hun aangesloten organisaties bij het aanvragen van vergunningen en toestemmingen voor hun tochten. Arjan de Vries geeft aan dat de regeldruk de laatste jaren sterk is toegenomen, waardoor de aanvragen complexer zijn geworden. Ook de kosten van vergunningstrajecten en toestemmingsaanvragen zijn flink gestegen, vertelt De Vries. Gijs Janssen voegt toe: “We snappen dat overheden alles doen om tochten verantwoord en veilig te laten verlopen, maar een bijna onhaalbare vergunningaanvraag is niet de oplossing.”
 

Structurele verbetering

Natasha Wijgerse, coördinator Vergunningenservice, hoort het bijna dagelijks. “Vragen die ingewikkelder zijn geworden, een steeds uitgebreidere lijst aan informatie die gegeven moet worden, procedures die elk jaar veranderen. En is een tocht wat langer, dan moeten organisatoren dat hele traject soms ook nog bij meerdere partijen doorlopen. Ik sprak laatst een organisatie die een aanvraag moest doen bij twaalf partijen! De organisatoren die we helpen zijn echt blij met de ondersteuning. Er is zoveel vraag dat we de Vergunningenservice binnen een jaar al uitbreiden met een extra medewerker. Maar eigenlijk is die behoefte natuurlijk niet wenselijk. Daarom richten we ons – naast het ondersteunen van de lokale organisatoren – vooral ook op het zoeken naar een structurele verbetering.”
 

Eén kam

Die structurele verbetering zit volgens NTFU en KWbN onder andere in het beoordelen van de tochten op risicoprofiel. “Nog te vaak worden alle evenementen over één kam geschoren”, aldus Janssen. “Wandeltochten worden dan gelijkwaardig beoordeeld als publieksevenementen die op één locatie plaatsvinden.” De Vries vult aan: “Maar wandeltochten en fietstoertochten zijn geen doorsnee publieksevenement. Er is een wezenlijk verschil, omdat er bij onze tochten veel minder mensen gelijktijdig op één plek zijn.”

Ook maken beide bonden zich hard voor meer vertrouwen in de professionaliteit van aangesloten organisatoren. “Vergunning- en toestemmingsverleners zouden ervan uit moeten kunnen gaan dat onze organisatoren een verantwoorde en veilige tocht organiseren. Dat wordt niet ‘geregeld’ door een vergunning, maar door de verantwoordelijkheid en professionaliteit van onze organisatoren”, zeggen Janssen en De Vries.

Gemeente Land van Cuijk bewijst dat een omslag mogelijk is, getuige het feit dat daar tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli 2024 volledig vergunnings- en meldingsvrij zijn.

Lees ook: Land van Cuijk maakt tochten tot 1.500 deelnemers vergunningsvrij
  

Organisatoren stoppen

Janssen en De Vries geven aan dat er een absolute noodzaak is nú iets aan de ingewikkeldere regels en procedures te doen. De toegenomen regeldruk leidde er namelijk al toe dat verschillende organisatoren stopten, wat volgens de bonden een groot probleem is. “Juist nu, in een tijd waarin we te veel stilzitten, er meer dan ooit behoefte is aan preventie en we zoeken naar middelen om sociale cohesie te bevorderen, is het belangrijk dat mensen samen gaan bewegen”, zegt De Vries. Janssen benadrukt dat georganiseerde tochten de drempel verlagen om te sporten: “Het kan toch niet zo zijn dat de hogere regeldruk leidt tot minder mensen in beweging?”
 

Uitnodiging

KWbN en NTFU doen dan ook een oproep aan gemeenten, natuurorganisaties en andere terreinbeheerders om samen met hen te werken aan het verlagen van de regeldruk, zonder concessies te doen aan de veiligheid van tochten. “Want dat laatste is essentieel. Niet alleen voor de terreinbeheerders, maar ook voor de organisatoren én voor ons als landelijke sportbonden. Daarom stellen we aan de voorkant alles in het werk om samen met onze organisatoren die veiligheid te borgen. Veiligheid staat altijd voorop”, aldus De Vries en Janssen. “Een realistische aanpak van de regeldruk is echt essentieel voor een gezonder en socialer Nederland!”
 

Hulp nodig? Schakel onze Vergunningenservice in

Heeft jouw organisatie hulp nodig bij het aanvragen van vergunningen of toestemming van terreineigenaren? Dan kun je terecht bij de Vergunningenservice van de NTFU en Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN).

Lees meer

Misschien ook interessant...

Mountainbiken steeds populairder: voorkom blessures met training en kleurcodes

Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.

Trailcrews, Trailfund

Van kuilenpad naar flowtrail met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

De vijfde ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund gaat naar drie trailcrews die materiaal nodig hebben om de mountainbikeroutes te onderhouden. Het gaat om zand om kuilen te dichten en hout om wallrides en vlonders te vernieuwen.

NTFU

Woorden raken. Ook die van jou.

De fietssport is er voor iedereen: fietsen is wat ons verbindt. Toch voelt niet elke wielersporters zich welkom in de sport. Zo worden fietsers met een maatje meer niet door iedereen serieus genomen. Net als mensen met een goedkope fiets en kleding.

Goed voorbeeld: Een compleet overzicht van alle clubritten in Cyql

Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van de app Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. Voor GRTC Excelsior kwam Cyql precies op het juiste moment.

Goed voorbeeld: clubactiviteiten in coronatijd

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

Kleurcode

Kleurcodes geven aan hoe makkelijk of moeilijk de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug zijn

Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.

Afsluitdijk

Vanaf 26 juni fietsen en wandelen op de Afsluitdijk

Het nieuwe fiets- en wandelpad over de Afsluitdijk en langs de Waddenzee is vanaf 26 juni voor een groot deel open. Tussen de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand kun je over een lengte van 24 kilometer fietsen en wandelen.

Cyql

Nieuw: subgroepen in Cyql maken plannen nog eenvoudiger

Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid. 

 

Vignet

Emma Brandsen gestart als onafhankelijk verkenner voor landelijk MTB-vignet

Op 1 oktober is Emma Brandsen gestart als onafhankelijk verkenner voor het landelijk mountainbikevignet. In deze rol brengt zij de visie van terreineigenaren, routebureaus en mountainbikers samen en onderzoekt zij of een toekomstbestendig vignet voor MTB-routes in Nederland haalbaar is.

Gelderse veerponten

NTFU op de bres voor veerponten in Gelderland

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.