Minder mensen in beweging door toegenomen regeldruk

De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.

Het was een unicum in breedtesportland: de introductie van de gezamenlijke Vergunningenservice van de toerfiets- en wandelbond vorig jaar. Dinsdag 4 februari tekenden beide directeuren een convenant waarin zij vastlegden elkaar te blijven versterken op het vlak van toegankelijkheid en het verlagen van de regeldruk. En dat is hard nodig!

“Zonder het toegankelijk houden van fiets- en wandeltochten loopt Nederland een groot risico”, aldus Gijs Janssen, directeur-bestuurder Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) en Arjan de Vries, algemeen directeur wielersportbond NTFU.
 

Toenemende regeldruk

Sinds april 2024 ondersteunen KWbN en NTFU hun aangesloten organisaties bij het aanvragen van vergunningen en toestemmingen voor hun tochten. Arjan de Vries geeft aan dat de regeldruk de laatste jaren sterk is toegenomen, waardoor de aanvragen complexer zijn geworden. Ook de kosten van vergunningstrajecten en toestemmingsaanvragen zijn flink gestegen, vertelt De Vries. Gijs Janssen voegt toe: “We snappen dat overheden alles doen om tochten verantwoord en veilig te laten verlopen, maar een bijna onhaalbare vergunningaanvraag is niet de oplossing.”
 

Structurele verbetering

Natasha Wijgerse, coördinator Vergunningenservice, hoort het bijna dagelijks. “Vragen die ingewikkelder zijn geworden, een steeds uitgebreidere lijst aan informatie die gegeven moet worden, procedures die elk jaar veranderen. En is een tocht wat langer, dan moeten organisatoren dat hele traject soms ook nog bij meerdere partijen doorlopen. Ik sprak laatst een organisatie die een aanvraag moest doen bij twaalf partijen! De organisatoren die we helpen zijn echt blij met de ondersteuning. Er is zoveel vraag dat we de Vergunningenservice binnen een jaar al uitbreiden met een extra medewerker. Maar eigenlijk is die behoefte natuurlijk niet wenselijk. Daarom richten we ons – naast het ondersteunen van de lokale organisatoren – vooral ook op het zoeken naar een structurele verbetering.”
 

Eén kam

Die structurele verbetering zit volgens NTFU en KWbN onder andere in het beoordelen van de tochten op risicoprofiel. “Nog te vaak worden alle evenementen over één kam geschoren”, aldus Janssen. “Wandeltochten worden dan gelijkwaardig beoordeeld als publieksevenementen die op één locatie plaatsvinden.” De Vries vult aan: “Maar wandeltochten en fietstoertochten zijn geen doorsnee publieksevenement. Er is een wezenlijk verschil, omdat er bij onze tochten veel minder mensen gelijktijdig op één plek zijn.”

Ook maken beide bonden zich hard voor meer vertrouwen in de professionaliteit van aangesloten organisatoren. “Vergunning- en toestemmingsverleners zouden ervan uit moeten kunnen gaan dat onze organisatoren een verantwoorde en veilige tocht organiseren. Dat wordt niet ‘geregeld’ door een vergunning, maar door de verantwoordelijkheid en professionaliteit van onze organisatoren”, zeggen Janssen en De Vries.

Gemeente Land van Cuijk bewijst dat een omslag mogelijk is, getuige het feit dat daar tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli 2024 volledig vergunnings- en meldingsvrij zijn.

Lees ook: Land van Cuijk maakt tochten tot 1.500 deelnemers vergunningsvrij
  

Organisatoren stoppen

Janssen en De Vries geven aan dat er een absolute noodzaak is nú iets aan de ingewikkeldere regels en procedures te doen. De toegenomen regeldruk leidde er namelijk al toe dat verschillende organisatoren stopten, wat volgens de bonden een groot probleem is. “Juist nu, in een tijd waarin we te veel stilzitten, er meer dan ooit behoefte is aan preventie en we zoeken naar middelen om sociale cohesie te bevorderen, is het belangrijk dat mensen samen gaan bewegen”, zegt De Vries. Janssen benadrukt dat georganiseerde tochten de drempel verlagen om te sporten: “Het kan toch niet zo zijn dat de hogere regeldruk leidt tot minder mensen in beweging?”
 

Uitnodiging

KWbN en NTFU doen dan ook een oproep aan gemeenten, natuurorganisaties en andere terreinbeheerders om samen met hen te werken aan het verlagen van de regeldruk, zonder concessies te doen aan de veiligheid van tochten. “Want dat laatste is essentieel. Niet alleen voor de terreinbeheerders, maar ook voor de organisatoren én voor ons als landelijke sportbonden. Daarom stellen we aan de voorkant alles in het werk om samen met onze organisatoren die veiligheid te borgen. Veiligheid staat altijd voorop”, aldus De Vries en Janssen. “Een realistische aanpak van de regeldruk is echt essentieel voor een gezonder en socialer Nederland!”
 

Hulp nodig? Schakel onze Vergunningenservice in

Heeft jouw organisatie hulp nodig bij het aanvragen van vergunningen of toestemming van terreineigenaren? Dan kun je terecht bij de Vergunningenservice van de NTFU en Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN).

Lees meer

Misschien ook interessant...

Gelderse veerponten

NTFU op de bres voor veerponten in Gelderland

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.

Vignet

NTFU, terreineigenaren en routebureaus starten verkenning naar landelijk vignet voor MTB-routes

De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen.

Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

NTFU

NTFU en Ekoï bundelen krachten

Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.

Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

NTFU

In memoriam: Constant van Waterschoot, voorzitter, fervent fietser, erelid en eindredacteur

Constant van Waterschoot is veertien jaar voorzitter van de NTFU geweest en nam in 1994 als erelid afscheid van het bestuur. Hij is daarna nog jaren eindredacteur geweest van het Toer Fiets Magazine. Zo lang zijn gezondheid het toeliet is hij blijven fietsen, vooral in het door hem zo geliefde Vlaanderen, dat hij vanuit zijn woonplaats Oostburg goed kon bereiken. Op 26 november is hij op tweeëntachtigjarige leeftijd overleden.

Jouw club in de schijnwerpers op Fietssport

Fietssport is sinds 2016 het platform van de NTFU voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers. Via Fietssport Magazine, Fietssport.nl en de Fietssport app vinden fietsers aanbod van verenigingen zoals toertochten, routes en clubritten. Daarnaast vinden leden tal van voordelen via Fietssport. We leggen uit hoe jouw club en jullie leden het beste uit Fietssport halen.

Goed voorbeeld: Vitaalritten slaan aan bij fietser op leeftijd

Bij WTC Gerry van Gerwen worden twee keer in de week ‘Vitaalritten’ aangeboden. Een succesnummer dat ervoor zorgt dat leden tot op latere leeftijd doorfietsen bij de vereniging. 

Afsluitdijk

Duizenden fietsers op de Afsluitdijk

Na jaren wachten kon het 1 en 2 juli eindelijk weer: fietsen over de Afsluitdijk. Zo’n 13.000 fietsers gingen over de 32 kilometer lange dijk tussen Den Oever en Kornwerderzand. Wielrenners grepen hun kans en reden het populaire rondje IJsselmeer.