Minder mensen in beweging door toegenomen regeldruk

De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.

Het was een unicum in breedtesportland: de introductie van de gezamenlijke Vergunningenservice van de toerfiets- en wandelbond vorig jaar. Dinsdag 4 februari tekenden beide directeuren een convenant waarin zij vastlegden elkaar te blijven versterken op het vlak van toegankelijkheid en het verlagen van de regeldruk. En dat is hard nodig!

“Zonder het toegankelijk houden van fiets- en wandeltochten loopt Nederland een groot risico”, aldus Gijs Janssen, directeur-bestuurder Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) en Arjan de Vries, algemeen directeur wielersportbond NTFU.
 

Toenemende regeldruk

Sinds april 2024 ondersteunen KWbN en NTFU hun aangesloten organisaties bij het aanvragen van vergunningen en toestemmingen voor hun tochten. Arjan de Vries geeft aan dat de regeldruk de laatste jaren sterk is toegenomen, waardoor de aanvragen complexer zijn geworden. Ook de kosten van vergunningstrajecten en toestemmingsaanvragen zijn flink gestegen, vertelt De Vries. Gijs Janssen voegt toe: “We snappen dat overheden alles doen om tochten verantwoord en veilig te laten verlopen, maar een bijna onhaalbare vergunningaanvraag is niet de oplossing.”
 

Structurele verbetering

Natasha Wijgerse, coördinator Vergunningenservice, hoort het bijna dagelijks. “Vragen die ingewikkelder zijn geworden, een steeds uitgebreidere lijst aan informatie die gegeven moet worden, procedures die elk jaar veranderen. En is een tocht wat langer, dan moeten organisatoren dat hele traject soms ook nog bij meerdere partijen doorlopen. Ik sprak laatst een organisatie die een aanvraag moest doen bij twaalf partijen! De organisatoren die we helpen zijn echt blij met de ondersteuning. Er is zoveel vraag dat we de Vergunningenservice binnen een jaar al uitbreiden met een extra medewerker. Maar eigenlijk is die behoefte natuurlijk niet wenselijk. Daarom richten we ons – naast het ondersteunen van de lokale organisatoren – vooral ook op het zoeken naar een structurele verbetering.”
 

Eén kam

Die structurele verbetering zit volgens NTFU en KWbN onder andere in het beoordelen van de tochten op risicoprofiel. “Nog te vaak worden alle evenementen over één kam geschoren”, aldus Janssen. “Wandeltochten worden dan gelijkwaardig beoordeeld als publieksevenementen die op één locatie plaatsvinden.” De Vries vult aan: “Maar wandeltochten en fietstoertochten zijn geen doorsnee publieksevenement. Er is een wezenlijk verschil, omdat er bij onze tochten veel minder mensen gelijktijdig op één plek zijn.”

Ook maken beide bonden zich hard voor meer vertrouwen in de professionaliteit van aangesloten organisatoren. “Vergunning- en toestemmingsverleners zouden ervan uit moeten kunnen gaan dat onze organisatoren een verantwoorde en veilige tocht organiseren. Dat wordt niet ‘geregeld’ door een vergunning, maar door de verantwoordelijkheid en professionaliteit van onze organisatoren”, zeggen Janssen en De Vries.

Gemeente Land van Cuijk bewijst dat een omslag mogelijk is, getuige het feit dat daar tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli 2024 volledig vergunnings- en meldingsvrij zijn.

Lees ook: Land van Cuijk maakt tochten tot 1.500 deelnemers vergunningsvrij
  

Organisatoren stoppen

Janssen en De Vries geven aan dat er een absolute noodzaak is nú iets aan de ingewikkeldere regels en procedures te doen. De toegenomen regeldruk leidde er namelijk al toe dat verschillende organisatoren stopten, wat volgens de bonden een groot probleem is. “Juist nu, in een tijd waarin we te veel stilzitten, er meer dan ooit behoefte is aan preventie en we zoeken naar middelen om sociale cohesie te bevorderen, is het belangrijk dat mensen samen gaan bewegen”, zegt De Vries. Janssen benadrukt dat georganiseerde tochten de drempel verlagen om te sporten: “Het kan toch niet zo zijn dat de hogere regeldruk leidt tot minder mensen in beweging?”
 

Uitnodiging

KWbN en NTFU doen dan ook een oproep aan gemeenten, natuurorganisaties en andere terreinbeheerders om samen met hen te werken aan het verlagen van de regeldruk, zonder concessies te doen aan de veiligheid van tochten. “Want dat laatste is essentieel. Niet alleen voor de terreinbeheerders, maar ook voor de organisatoren én voor ons als landelijke sportbonden. Daarom stellen we aan de voorkant alles in het werk om samen met onze organisatoren die veiligheid te borgen. Veiligheid staat altijd voorop”, aldus De Vries en Janssen. “Een realistische aanpak van de regeldruk is echt essentieel voor een gezonder en socialer Nederland!”
 

Hulp nodig? Schakel onze Vergunningenservice in

Heeft jouw organisatie hulp nodig bij het aanvragen van vergunningen of toestemming van terreineigenaren? Dan kun je terecht bij de Vergunningenservice van de NTFU en Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN).

Lees meer

Misschien ook interessant...

Verenigingen

Met de wind in de rug: zo ondersteunde de NTFU verenigingen in 2024

De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de fietssport. Daarom zetten we bij de NTFU in 2024 weer mooie stappen in de ontwikkeling van onze producten en diensten, speciaal voor clubs, trailcrews en bestuursleden. Met als doel: hun taak zo eenvoudig mogelijk te maken. Persoonlijk contact en een-op-een begeleiding van vrijwilligers vinden we daarbij belangrijk.
 

Kleurcode

Kleurcodes geven aan hoe makkelijk of moeilijk de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug zijn

Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.

Toegang tot de natuur, Trailcrews

NTFU richt juridisch fonds voor vrijwilligers in de fietssport op

Wielersportbond NTFU start een juridisch fonds: een financieel vangnet voor vrijwilligers die moeten knokken voor de fietssport en daarvoor juridische kosten moeten maken. 

Verenigingen

Goed voorbeeld: deze clubs maakten een mooie comeback

Wat doe je als je club in onrustig vaarwater terechtkomt? De Tweewielers en WV Holten herrezen als een fenix uit de as, met een beetje hulp van de NTFU. Dit is hun verhaal.

Toertochten, Verenigingen

Maak kans op kaarten voor de Tour de France Femmes toerversie voor jouw club

Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.

Trailfund

Vier nieuwe toekenningen NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

Op zoek naar een nieuwe mountainbike-uitdaging? Je hoeft niet ver te kijken, want dankzij financiële steun uit het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund krijgen vier mountainbikeroutes een upgrade. Het gaat om de routes Alphen, Zoetermeer, Zeewolde en Sibculo.

 

Fiets in de trein

Problemen op het spoor: fietsorganisaties vragen fietsers hun ervaringen te delen

Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.

Trailfund

Vierde ronde NTFU Bosch eBike Systems Trailfund helpt mountainbikeroutes door heel Nederland

Van Texel tot Winterswijk en van Drenthe tot Zuid-Holland: de nieuwe ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund ondersteunt vijf initiatieven voor het ontwikkelen en verbeteren van mountainbikeroutes in Nederland.

ATV Ruiten Drie profiteert van het succes van Start2Bike

Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.

Tropische temperaturen: Bereid je goed voor!

Deze zomer hebben we af en toe te maken met tropische temperaturen. Heerlijk toch? Voor een dagje strand wel. Als je wil fietsen in deze hitte, moet je je goed voorbereiden!