De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.
De NTFU is het niet eens met het voorgenomen besluit van de gemeente Vaals om grote toertochten te verbieden. De wielersportbond zet zich in voor toertochten en wielerclubs en behartigt de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers. De bond stuurde daarom vrijdag een brandbrief naar de gemeenteraad.
“Limburg is een voorloper als het gaat om gezamenlijk beleid voor wielertoertochten”, vindt de NTFU. Sinds 2013 hebben gemeenten daar samen afspraken over grote en kleine toertochten in Zuid-Limburg. Zo spreiden de gemeenten alle wielerevenementen beter uit over het hele jaar en kijken ze samen goed hoe de routes door het gebied lopen. Ook hebben ze een maximum gesteld aan het aantal evenementen én het aantal deelnemers.
Onder leiding van Limburg Cycling houden de gemeenten zich aan deze afspraken en met succes. Het aantal tochten en deelnemers is sindsdien afgenomen. “Het voorgenomen besluit van de gemeente Vaals is een breuk met die gezamenlijke aanpak en brengt ons terug naar de situatie van voor 2013”, schrijft NTFU in de brief aan de gemeente.
De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.
Dagblad Trouw publiceerde 2 augustus een ingezonden brief met als onderwerp '
Voor miljoenen Nederlanders is het vanwege de lockdown niet mogelijk om te sporten op hun vaste locatie of trainingstijdstip. Gelukkig zijn er mogelijkheden om toch in beweging te blijven. In dit artikel geven we informatie hoe je op een verantwoorde manier kan blijven bewegen en zo de kans op blessures verkleint als de sport weer helemaal open gaat. Door op een verantwoorde manier te blijven sporten en of bewegen blijf je fit en vitaal. Iets wat juist in deze tijd zo belangrijk is.
In aanloop naar het WK Gravel komt oud-prof Bram Tankink met een video waarin hij gravelbikers oproept tot respect voor bewoners en de natuur. Een positieve ervaring rondom een WK is essentieel voor de toekomst van wielerevenementen, waaronder toertochten.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
De resultaten uit het imago-onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NTFU liet doen, laten een gemengd beeld zien. Mountainbikers zijn sportief en avontuurlijk, maar ze zijn ook gevaarlijk en zorgen voor overlast.
De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.
De NTFU start met VeiligheidNL een onderzoek naar hoe de wielersport veiliger kan. Wielersporters die de afgelopen drie jaar gevallen zijn, kunnen in een vragenlijst laten weten hoe, waar en wanneer ze gevallen zijn en welk letsel ze hebben opgelopen. De inzichten helpen om gerichter de sport veiliger te maken.
Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In juli kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?
In september 2021 lanceerde de NTFU de Cycl app. Met de Cyql app kunnen clubs eenvoudig gezamenlijke ritten plannen en met elkaar delen. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Naast de vele positieve geluiden vanuit de verenigingen, is er ook goed geluisterd naar de feedback van de clubs. In de afgelopen maanden is er dan ook hard gewerkt aan een aantal updates die de app nog completer moeten maken.