De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.
De NTFU is het niet eens met het voorgenomen besluit van de gemeente Vaals om grote toertochten te verbieden. De wielersportbond zet zich in voor toertochten en wielerclubs en behartigt de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers. De bond stuurde daarom vrijdag een brandbrief naar de gemeenteraad.
“Limburg is een voorloper als het gaat om gezamenlijk beleid voor wielertoertochten”, vindt de NTFU. Sinds 2013 hebben gemeenten daar samen afspraken over grote en kleine toertochten in Zuid-Limburg. Zo spreiden de gemeenten alle wielerevenementen beter uit over het hele jaar en kijken ze samen goed hoe de routes door het gebied lopen. Ook hebben ze een maximum gesteld aan het aantal evenementen én het aantal deelnemers.
Onder leiding van Limburg Cycling houden de gemeenten zich aan deze afspraken en met succes. Het aantal tochten en deelnemers is sindsdien afgenomen. “Het voorgenomen besluit van de gemeente Vaals is een breuk met die gezamenlijke aanpak en brengt ons terug naar de situatie van voor 2013”, schrijft NTFU in de brief aan de gemeente.
Hoe borgen we voldoende en kwalitatief goede sportruimte? In het kader van het sportakkoord is onderzoek gedaan naar maatregelen en oplossingen. NOC*NSF heeft mede namens de NTFU - de opgaven en kansen in kaart gebracht.
Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.
We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.
Op 15 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. Met jouw stem heb je invloed op hoe jouw provincie omgaat met hete hangijzers als stikstof en wonen, maar ook op hoe de buitenruimte wordt ingericht voor fietsers.
De NTFU sluit zich aan bij het statement van de KNWU over de online benadering van rensters na het WK Gravel in Zuid-Limburg. Online haat hoort absoluut niet thuis in onze sport, noch in onze samenleving.
De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.
De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de
Op zaterdag 28 juni, tijdens het NK Wielrennen in Ede, organiseert de NTFU een inspirerend én praktisch congres voor wielerverenigingen die willen investeren in jeugd. Of je nu net begint met een jeugdafdeling of al jaren actief bent: dit congres biedt concrete handvatten, nieuwe inzichten en volop inspiratie.
Deze zomer hebben we af en toe te maken met tropische temperaturen. Heerlijk toch? Voor een dagje strand wel. Als je wil fietsen in deze hitte, moet je je goed voorbereiden!