De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.
De NTFU is het niet eens met het voorgenomen besluit van de gemeente Vaals om grote toertochten te verbieden. De wielersportbond zet zich in voor toertochten en wielerclubs en behartigt de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers. De bond stuurde daarom vrijdag een brandbrief naar de gemeenteraad.
“Limburg is een voorloper als het gaat om gezamenlijk beleid voor wielertoertochten”, vindt de NTFU. Sinds 2013 hebben gemeenten daar samen afspraken over grote en kleine toertochten in Zuid-Limburg. Zo spreiden de gemeenten alle wielerevenementen beter uit over het hele jaar en kijken ze samen goed hoe de routes door het gebied lopen. Ook hebben ze een maximum gesteld aan het aantal evenementen én het aantal deelnemers.
Onder leiding van Limburg Cycling houden de gemeenten zich aan deze afspraken en met succes. Het aantal tochten en deelnemers is sindsdien afgenomen. “Het voorgenomen besluit van de gemeente Vaals is een breuk met die gezamenlijke aanpak en brengt ons terug naar de situatie van voor 2013”, schrijft NTFU in de brief aan de gemeente.
Maakt je vereniging gebruik van de Cyql app om clubritten te plannen? Dan is het ook mogelijk om alle geplande ritten eenvoudig te publiceren op jouw eigen clubwebsite.
Fietsend, wandelend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Steeds meer mensen genieten, ieder op zijn/haar eigen manier, van de natuur. De ene beleving is niet beter of slechter dan de ander. Toch zijn er soms irritaties. Om te zorgen dat iedere sporter respectvol omgaat met elkaar én de natuur, is er de Buitencode.
Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Op zoek naar een nieuwe mountainbike-uitdaging? Je hoeft niet ver te kijken, want dankzij financiële steun uit het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund krijgen vier mountainbikeroutes een upgrade. Het gaat om de routes Alphen, Zoetermeer, Zeewolde en Sibculo.
De Nederlandse Loterij draagt elk jaar ongeveer een kwart van de opbrengsten af aan het NOC*NSF en 77 sportbonden, waaronder de NTFU. Daarmee is het naast contributies, subsidies en sponsoring een belangrijke financiële duw in de rug.
Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid.
Steeds meer mensen stoppen met sporten, omdat ze geblesseerd raken. Bijvoorbeeld na een valpartij. Dat komt naar voren uit sportblessurecijfers van VeiligheidNL. Zonde, want vaak is zo'n blessure te voorkomen. Hoe? Door techniektrainingen te volgen.
De resultaten uit het imago-onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NTFU liet doen, laten een gemengd beeld zien. Mountainbikers zijn sportief en avontuurlijk, maar ze zijn ook gevaarlijk en zorgen voor overlast.
Deze zomer wordt er veel aan het spoor gewerkt. Dat betekent extra reistijd of vervangend vervoer. Fietsers die tegen problemen aanlopen, kunnen zich melden bij de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover.