Hoe kijkt Nederland naar mountainbiken: de resultaten van het imago-onderzoek

De resultaten uit het imago-onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NTFU liet doen, laten een gemengd beeld zien. Mountainbikers zijn sportief en avontuurlijk, maar ze zijn ook gevaarlijk en zorgen voor overlast.

Als mountainbikers kennen we onze sport natuurlijk goed. Maar hoe kijken niet-mountainbikers naar mountainbiken? Wat is de eerste indruk van mensen als ze aan mountainbiken denken?
 

Weinig bekendheid

Belangrijkste uitkomst uit het imago-onderzoek: onbekend maakt onbemind. Nederlanders hebben wel een mening over mountainbikers, maar weten eigenlijk heel weinig over de sport. Slechts vier op de tien mensen hoort, leest of ziet regelmatig iets over mountainbiken. En meer dan de helft van de ondervraagden is niet bekend met de regels.

Wat mensen weten, halen ze uit de krant of sociale media. Dat zijn vooral berichten over asociaal gedrag zoals niet bellen, schreeuwen, rommel achterlaten en roekeloos rijden. Als het een positief bericht is, gaat dat meestal over dat mountainbikers die zich bekommeren om hun omgeving.
 

Magere voldoende

Het gemiddelde rapportcijfer dat mountainbikers krijgen is een 6,4: een magere voldoende. Mensen die wel eens een negatieve ervaring hebben gehad met een mountainbiker geven een aanzienlijk lagere beoordeling (5,1). Mensen die nooit iets horen/lezen over mountainbikers zijn ook negatiever (6,2). Lager opgeleiden zijn ook minder tevreden over mountainbikers (6,0).

Personen met mountainbikers in hun sociale kring beoordelen mountainbikers juist weer positiever dan personen zonder persoonlijk contact. Ook jongeren zijn positiever over mountainbikers dan ouderen. 
 

Positiever imago

Er is dus nog een hoop te winnen, vindt de NTFU. Een positiever imago krijgen we door meer informatie over mountainbiken delen, te reageren op onjuiste beeldvorming in de media en vooral de positieve verhalen onder de aandacht te brengen. Dat zijn acties waar de NTFU zich voor inzet.

Want als meer mensen weten en begrijpen wat mountainbiken wél is, is er meer begrip voor de sport. Daarmee is het makkelijker om routes open te houden, toertochten te organiseren en zijn er minder conflicten in het bos.
 

Meer weten?

De NTFU laat regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse wielersport. Zo weet de bond goed wat wielrenners, mountainbikers en gravelbikers beweegt. Op de onderzoekspagina vind je andere lopende en afgeronde onderzoeken naar de wielersport.

Download Imago-onderzoek MTB 2025

*
*
*

Misschien ook interessant...

Trailfund

Zand en grind voor mountainbikeroutes dankzij NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

Een paar maanden geleden vroegen we welke MTB-route het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund kan gebruiken. Meer dan tachtig reacties kreeg de wielersportbond. Vooral routes waar je tot aan je assen in de blubber staat of door mul zand moet ploeteren, kwamen terug.

Beter wielrennen of mountainbiken met Start2Bike

Wielrennen of mountainbiken is niet moeilijk. Toch? Niets is minder waar en zeker voor degenen die net begonnen zijn met wielrennen of mountainbiken. Remmen, schakelen, in- en uitklikken op de pedalen en fietsen in een groep is toch echt anders dan op een gewone fiets. Met Start2Bike verbeter je je fietstechnieken in vier trainingen.

Kennis & onderzoek

Het eerste gravelbike-onderzoek: de resultaten

De NTFU vroeg 700 gravelbikers het (houthakkers)hemd van het lijf. Lezers van Fietssport, Velozine en Fiets vertelden wat voor type gravelbiker ze zijn, wat zij zo leuk vinden aan gravelbiken en welke fietsen en merken ze rijden.

Ondersteuning bij lokale lobby

NTFU tegen sluiting van bospaden Arnhem voor fietsers

De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.

NTFU, Toegang tot de natuur

Fietsers en wandelaars beter geïnformeerd dankzij onderzoek NTFU, KWbN en komoot

Rust in de natuur en minder wrijving tussen fietsers en wandelaars, dat is het doel van een landelijk onderzoek dat wielersportbond NTFU, Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) en komoot starten. De organisaties laten in kaart brengen waar fietsen in de natuur wel en niet is toegestaan. De resultaten worden gebruikt om de gegevens in OpenStreetMap te verbeteren. 

NTFU

Verslag NTFU Unieraadsvergadering 17 juni

Op 17 juni 2023 was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU. 

Vrijwilligers werven lastig? Volg deze online cursus en krijg tips!

Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.

Sportlocaties dicht om 17 uur, afstand houden en mondmasker dragen op meer plekken

Tijdens de persconferentie van vrijdag 26 november werden nieuwe maatregelen aangekondigd. Ook voor de wielersport heeft dit gevolgen. Zo moeten sportlocaties binnen en buiten om 17.00 uur dicht. De 1,5-meter-maatregel gold al sinds 24 november, maar wordt uitgebreid naar plekken waar je ook een coronatoegangsbewijs nodig hebt. De maatregelen gelden tot in ieder geval 19 december.

Buitencode

Buitencode voor sporters in de natuur

Fietsend, wandelend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Steeds meer mensen genieten, ieder op zijn/haar eigen manier, van de natuur. De ene beleving is niet beter of slechter dan de ander. Toch zijn er soms irritaties. Om te zorgen dat iedere sporter respectvol omgaat met elkaar én de natuur, is er de Buitencode.

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer.