Veerponten

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is nog maar de vraag. Steeds meer veerponten dreigen te verdwijnen, door een tekort aan geld en personeel. Wij willen dat deze basisvoorziening in stand blijft. Want de ponten zijn een essentiele schakel voor fietsers: voor toertochten, fietsvakanties en doordeweekse trainingsritten.

Waarom is dit belangrijk

Ponten maken fiets- en wandelroutes aantrekkelijker en bevorderen bewegen door jong en oud. Goed voor de gezondheid, maatschappelijke deelname en lokale economie. De afstand tussen woning en bestemming wordt verkleind en daarmee meer autoverkeer voorkomen. Een reeks ponten verbindt gemeenschappen en maakt meer voorzieningen mogelijk, dit zorgt voor leefbare en aantrekkelijke gebieden. Kortom: een goed functionerend netwerk van veerverbindingen kan een belangrijke bouwsteen zijn voor een duurzamere modal split, zowel voor het dagelijks vervoer als voor recreatieve verplaatsingen.

Toch dreigen veerponten voor fietsers te verdwijnen:

  • Veerverbinding Hoek van Holland-Maasvlakte (2020). Dankzij succesvolle lobby van Fietsplatform is er een recreatieve opvolger in de vaart.
  • Veer Breukelen – Nieuwer ter Aa (2022). Dankzij succesvolle actie van o.a. de Fietsersbond komt er een fietsbrug, tot die tijd blijft het veer varen.
  • Het beëindigen van het Gelderse Verenfonds (2023). Oprichting van de Veerpontencoalitie van de ANWB, de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform, TeVoet, Vrienden van de Veerponten en Wandelnet, met succesvolle petitie (> 24.000 ondertekeningen).
  • Winterexploitatie voetveer Pannerden-Millingen (2022). Schakel in het Pieterpad en de LF3 Hanzeroute.
  • Veerverbinding Ameland en Schiermonnikoog (2023). De vaargeul tussen Ameland, Schiermonnikoog en het vaste land slibt dicht. Er valt niet tegenop te baggeren, dus vaart de veerdienst geregeld niet. De NTFU ondersteunt daarom het werk van de Veerpontencoalitie, een samenwerking van fiets- en wandelpartijen en de Vrienden van de Veerponten.

Wat we doen

We willen dat overheid deze basisvoorziening in stand houdt, zonder dat je daar meer voor hoeft te betalen.

De NTFU werkt daarom regelmatig mee aan de lobby om de ponten in de vaart te houden. We sluiten ons daarbij aan bij het werk dat onder andere Fietsersbond en Fietsplatform doen en vertegenwoordigen de sportieve fietser in de Veerpontencoalitie.

Wat hebben we bereikt

De inzet van de Veerpontencoalitie zorgde er onder andere voor dat:

  • de Gelderse Staten in Gelderland de veerponten in de vaart zullen houden. 
  • er tussen Nieuwer Ter Aa en Breukelen een fietsbrug komt. Tot die tijd blijft de veeront over het Amsterdam-Rijnkanaal varen.
  • het Hoeksveer - tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte - blijft ook in 2025 in de vaart.

Met wie werken we samen

De NTFU zet zich samen met de Fietsersbond, Fietsplatform, Wandelnet, ANWB, TeVoet en Vrienden van de Veerponten in voor het behoud van de Gelderse veerponten.

Meer weten?

Neem voor meer informatie contact op met Marina van Dijk, belangenbehartiger bij de NTFU.

Team Belangenbehartiging

Belangenbehartiger

Mail Team