De NTFU vroeg 700 gravelbikers het (houthakkers)hemd van het lijf. Lezers van Fietssport, Velozine en Fiets vertelden wat voor type gravelbiker ze zijn, wat zij zo leuk vinden aan gravelbiken en welke fietsen en merken ze rijden.
In het voorjaar van 2022 accepteerden meer dan 700 gravelbikers de uitnodiging van wielersportbond NTFU om deel te nemen aan hun gravelbike-onderzoek. Enorm bedankt als je hebt meegedaan, want jouw feedback is belangrijk. Je helpt de NTFU om gravelbikers beter te leren kennen, te begrijpen wat jou motiveert en wat belangrijk voor je is. De NTFU zet zich in voor wat jij als gravelbiker, mountainbiker of wielrenner belangrijk vindt. Met meer inzicht in de doelgroep, kan de bond beter beleid maken, bijvoorbeeld voor toegang bij terreineigenaren en overheidsinstanties.
We wilden weten op welk type fiets je het meeste gravelt. Het zal je niet verbazen: de gravelbike is veruit het meest populair. Slechts een enkeling (3 procent) waagt zich op de racefiets op het gravel.
Gravelbiken wint al jaren aan populariteit en gravelbikes zijn dus ook niet aan te slepen. We vroegen daarom welk merk gravelbike je hebt en de top-3 wordt gedomineerd door Canyon, Cannondale en Specialized.
Gemiddeld geven gravelbikers 2.776 euro uit aan een gravelbike. Dat is een stuk hoger dan de gemiddelde aanschafprijs voor een racefiets (1.517 euro) of een mountainbike (1.086 euro). Dat kan er mee te maken hebben dat nog relatief weinig tweedehands gravelbikes te koop zijn. Slechts een klein deel van de gravelbikers (amper 5 procent) kocht hun gravelbike namelijk tweedehands. De meeste gravelbikes werden in de fietsenzaak gekocht (61 procent). Een vijfde kocht de fiets online bij het merk en tien procent kocht ’m online via een fietsenwinkel.
Vrijwel alle gravelbikers (93 procent) hebben – behalve een gravelbike – nog een andere fiets in de garage staan. Ruim de helft heeft een racefiets, een goede 40 procent bezit ook een mountainbike en een derde heeft ze allebei.
De gravelbike wordt het meest gebruikt. Maar ook die andere fiets halen ze nog regelmatig van stal. Vooral de afwisseling tussen gravelbiken en wielrennen is populair: ruim een derde van de ondervraagden wielrent ook. De helft pakt gedurende het jaar de racefiets én de mountainbike, naast de gravelbike.
We vroegen ook hoe vaak je gravelbiket. Dat varieert: 40 procent geeft aan maximaal 4 keer per maand te gravelbiken. De andere groep – ook zo’n 40 procent – pakt 4 tot 8 keer per maand de gravelbike. Slechts 10 procent rijdt 9 keer of vaker per maand een gravelroute.
Om een zo mooi mogelijke route te rijden, maakt een kleine 50 procent voor vertrek zelf een route, via Strava of Komoot. Ruim een kwart downloadt een bestaande route, voornamelijk via Komoot en Gravelrides.cc. De meeste gravelbikers geven aan op de toegangsregels te letten, als ze een route maken of downloaden. Amper 20 procent gaat zónder vooraf bedacht plan op pad.
We wilden ook weten hoeveel kilometer je graag uitstippelt: een rit tussen de 40 en 80 kilometer. Vooral Gelderland, Noord-Brabant en Utrecht zijn populair. Een kwart van de gravelbikers heeft er een ritje in de auto of trein voor over, om een mooie route te rijden. Ruim een derde vertrekt gewoon vanuit huis.
Het mooie aan gravelbiken is dat je weggetjes die normaliter links laat liggen, met een gravelbike wel kunt induiken. Op onze vraag over wat voor type paden je graag rijdt, kiest dan ook het merendeel voor een combinatie van fijne en grove gravelpaden, flowy singletracks en verharde wegen. Een derde wil zoveel mogelijk gravel voor zijn of haar banden hebben. Het liefst fijne gravel, zoals schelpenpaden en hardpack gravel.
Gravelbiken is overgewaaid vanuit Amerika, waar al jaren tal van gravelevenementen zijn. Ook in Nederland zijn steeds meer graveltochten. Het merendeel van de ondervraagde gravelbikers doet ook mee aan die tochten. Tochten georganiseerd door een wielerclub zijn het meest populair: 50 procent meldt zich hiervoor aan. Gevolgd door eendaagse evenementen (een kwart), zoals Where The Streets Have No Name. Anders dan in Amerika, is er in Nederland nauwelijks behoefte aan gravelwedstrijden.
Dat weten we nog niet. Het onderzoek is met zo’n 700 deelnemers te klein om daar een goed antwoord op te geven. De NTFU zoekt daarom partners voor een uitgebreid onderzoek naar het gravelbiken in Nederland.
Als initiatiefnemer van de Wielersportmonitor bracht de NTFU in 2014, 2016 en 2017 de markt voor wielrenners en mountainbikers in kaart. In 2019 deed onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van de NTFU, grootschalig onderzoek naar de ontwikkelingen in de omvang van de wielersport en de motivatie en bestedingen van wielersporters.
Benieuwd naar de resultaten? Bekijk de factsheet of download het volledige onderzoek.
Net als 4 jaar geleden gaat op 1 en 2 juli de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Na de openstelling is het iconische fiets- en wandelpad weer voor lange tijd gesloten. Dit willen de NTFU, Fietsplatform, Wandelnet ANWB en de Fietsersbond voorkomen.
Naast het ondersteunen van clubs, tochten en trailcrews en opleiden van wegkapiteins, behartigt de NTFU ook de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers bij de politiek. In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van 22 november vraagt NTFU met hulp van NOC*NSF bij politieke partijen meer aandacht te hebben voor ruimte voor de fietser.
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.
Het organiseren van een toertocht kan veel tijd in beslag nemen. De NTFU probeert organisatoren daarom te helpen met het vereenvoudigen van sommige taken. Zo kun je vanaf nu bijvoorbeeld gebruikmaken van een handige digitale communicatiehulp die jouw promotionele of social media teksten schrijft. Daarnaast zorgen we dat je minder vrijwilligers nodig hebt bij de inschrijftafel door de nieuwe functionaliteit rondom het digitaal dag-inschrijven.
De NTFU vindt het belangrijk dat alle fietsers vrij, plezierig en in een veilige omgeving kunnen sporten. Zonder grensoverschrijdend gedrag. Dat begint bij een goede basis. Daarom moedigen we verenigingen aan om aan de slag te gaan met de 4 v’s voor veiligheid. Deze 4 v’s bieden een stevig fundament voor sportclubs rondom sociale veiligheid. Als je hieraan voldoet, ben je als club goed op weg!
De NTFU en KWbN ondertekenen allebei een convenant waarin ze vastleggen samen tochtorganisaties te blijven ondersteunen en versterken. Dat is hard nodig, want door scherpere regels en extra kosten staan fiets- en wandeltochten onder druk.
Op zaterdag 28 juni, tijdens het NK Wielrennen in Ede, organiseert de NTFU een inspirerend én praktisch congres voor wielerverenigingen die willen investeren in jeugd. Of je nu net begint met een jeugdafdeling of al jaren actief bent: dit congres biedt concrete handvatten, nieuwe inzichten en volop inspiratie.
NLBuitenkansen - 15 organisaties van de sport- en recreatiesector, terreinbeheerders en grondgebruikers - waaronder de NTFU - roepen het kabinet op om werk te maken van voldoende en aantrekkelijke recreatiemogelijkheden.
Samen fietsen is leuker: de app Cyql maakt het makkelijker om een gezamenlijke rit te plannen. Met de app, ontwikkeld door Freed Mobile+Interactive, kun je eenvoudig (club)ritten aanmaken en iets afspreken met clubgenoten. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Wielersportbond NTFU werkt samen met Cyql waardoor NTFU verenigingen gratis gebruik maken van de app.
Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.