Denk in doelgroepen
Veel verenigingen zeggen heel oprecht: ‘iedereen is welkom bij ons!’. Dat is natuurlijk een mooie boodschap, maar als je dit gaat toepassen op ledenwerfacties dan schiet je met spreekwoordelijke hagel in het rond. Door berichten die op ‘de hele wereld’ zijn gericht, voelen mensen zich namelijk niet snel aangesproken. Wat werkt dan wel? Een uiting, foto of boodschap waardoor je je persoonlijk aangesproken voelt, waarin het bijna letterlijk om jóuw gedrag, situatie of probleem gaat. Waarschijnlijk zullen naast jou nog veel meer mensen zich aangesproken voelen, maar lang niet iedereen. Is dat erg? Nee, zeker niet. Want kijk eens kritisch naar je vereniging: daar past toch ook niet iederéén tussen?
Wie is jullie doelgroep?
Ga er eens even goed voor zitten en kijk kritisch naar je vereniging: wat voor type personen passen daar tussen? Heeft diegene al fietservaring, of is dat niet nodig? Hoe oud is hij? Vindt hij snelheid belangrijk of gaat ’t hem om de gezelligheid? Heeft hij al een eigen fiets? Wil diegene in de winter spinnen of mountainbiken of is hij alleen geïnteresseerd in een ‘zomerlidmaatschap’? Denk hier eens over na, voer een klein onderzoekje uit door het gesprek aan te gaan met bekenden die binnen deze doelgroep vallen en beschrijf de doelgroep(en) vervolgens zo concreet mogelijk. Dat kan bijvoorbeeld door dit formulier te gebruiken. Goed om te weten: je hoeft je als vereniging niet op één doelgroep te richten. Maak de doelgroep dus zo specifiek mogelijk!
Past de doelgroep bij ons aanbod?
Als je eenmaal heb bedacht welke doelgroepen jullie interessant vinden en waar zij behoefte aan hebben, probeer dan in te schatten of deze (nieuwe) doelgroepen en het (nieuwe) aanbod bij jullie vereniging passen. Worden jullie huidige leden er enthousiast van? Is er genoeg begeleiding, tijd, geld, ruimte? Is er ondanks eventuele verschillen in behoeften en verwachtingen nog wel sprake van één vereniging? Zo ja, ga ervoor! Zo nee, denk dan nog eens goed na of het wel zo’n slimme zet is om energie te gaan steken in bepaalde mensen en wensen.
Met welke boodschap ga je op pad?
Als je hebt besloten een PR-actie op te starten, denk dan goed over je boodschap. Wat biedt jullie vereniging de specifieke doelgroep die je wilt werven? Met welke argumenten ga je ze overtuigen om kennis te komen maken? Als oefening kun je voor verschillende doelgroepen een titel van een krantenkop bedenken. Hoe trek je de aandacht van iemand die net begint met jullie sport? Of die een drukke baan en twee jonge kinderen heeft? Of iemand die lid wordt voor de snelheid? Of juist voor de gezelligheid? Iedere doelgroep voelt zich aangesproken door een andere (zo ‘op maat mogelijke’) boodschap. Beschrijf en benader je doelgroepen dus zo nauwkeurig mogelijk!
Documenten