14 november 2018

Veiliger peloton dankzij duidelijke afspraken in veiligheidshandboek

Veiliger peloton dankzij duidelijke afspraken in veiligheidshandboek

Het veiligheidshandboek van de Gemondse Toerfiets Club Mon Plaisir zorgt ervoor dat alle leden op de hoogte zijn van de onderlinge verkeerssignalen die worden gehanteerd. De eensgezindheid die daarmee wordt gecreëerd zorgt voor meer veiligheid binnen het peloton.

Veiligheid voorop

“Veiligheid staat voorop bij de vereniging”, vertelt Marcel Leijten, secretaris bij GTC Mon Plaisir. Om de veiligheid binnen het peloton te vergroten werd zes jaar geleden het veiligheidshandboek in het leven geroepen. “Voorheen was het niet voor iedereen duidelijk aan welke verkeersregels zij zich moesten houden en welke verkeerssignalen wij binnen de club hanteerden. Dat zorgde voor onveilige situaties. We merkten dat het nodig was om hier richtlijnen voor te maken.”

“Auto tegen” versus “Auto voor”

In het veiligheidshandboek zijn de algemeen geldende verkeersregels opgenomen, de materiaalvoorschriften en de verkeerssignalen die binnen het peloton worden gebruikt. “De leden weten nu waar ze aan toe zijn. Zo betekent ‘auto tegen’ bijvoorbeeld dat een obstakel zich linksvoor op de weg bevindt en ‘auto voor’ dat het obstakel zich rechtsvoor op de weg bevindt. Dat zorgde eerder voor onduidelijkheid”, legt Marcel uit. “Daarnaast vinden we het heel belangrijk dat iedereen een helm draagt en hebben we in het handboek ook vastgelegd dat je zonder niet mee kunt rijden.”

Veiligheid onder de aandacht bij nieuwe leden

Een Wegkapitein ziet erop toe dat de regels worden nageleefd. “Is dat niet het geval, dan kan de Wegkapitein zich melden bij het bestuur en zorgen wij ervoor dat het veiligheidshandboek opnieuw onder de aandacht wordt gebracht”, vertelt Marcel. "Dat doen we sowieso bij de voor- en najaarsvergadering en wanneer een nieuw lid zich aanmeldt.” 

Ieder jaar het handboek onder de loep

Niet alleen vanuit het bestuur bestond de wens voor een duidelijk handboek dat te allen tijde te raadplegen is. “Vanuit leden is het idee in eerste instantie opgezet. Een oud-wedstrijdfietser heeft de eerste versie van het document gemaakt en dat hebben we met een aantal bestuursleden verder ontwikkeld”, laat Marcel weten. “Ieder jaar wordt het handboek opnieuw bekeken en waar nodig aangepast.”

"Je houden aan de verkeersregels is een stukje mentaliteit. Leden spreken elkaar aan op het gedrag en dat zorgt ervoor dat de naleving als vanzelf gaat."

Je netjes gedragen op de weg

In vergelijking tot zes jaar geleden merkt Marcel absoluut verschil in de manier waarop in het peloton gereden wordt. “We kennen allemaal de verhalen waarbij wielerverenigingen de wegen terroriseren en de verkeersregels aan hun laars lappen. Zowel voor de veiligheid binnen het peloton als die van andere weggebruikers, vinden wij het belangrijk dat onze leden zich aan de regels houden. Het is een stukje mentaliteit. Leden spreken elkaar aan op het gedrag en dat zorgt ervoor dat de naleving als vanzelf gaat.” 

Marcel zou iedere vereniging een veiligheidshandboek aanraden. “Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn. Het zorgt voor heldere, duidelijke regels waar iedereen van op de hoogte is.”