23 augustus 2018

Een frisse wind door WTC Roden dankzij Besturen met een Visie

Een frisse wind door WTC Roden dankzij Besturen met een Visie

Met behulp van het traject Besturen met een visie dat de NTFU aanbiedt, wist het bestuur van WTC Roden de vereniging uit het dal te trekken. Het beleid is nu beter op de leden afgestemd dat heeft al tot vijftig nieuwe leden geleid.

Toen Jaroen Cazemier drie jaar geleden werd gevraagd om het stokje van de voorzitter bij WTC Roden over te nemen, sloeg hij het aanbod in eerste instantie af. “Ik was al jaren lid van de vereniging, maar fietste vooral voor mezelf. Ik had wel een mening over wat er beter kon, maar ervaring als voorzitter had ik niet,” vertelt Jaroen. “Uiteindelijk stemde ik er toch mee in. Maar als ik iets doe, wil ik het goed doen. Ik wilde het gestructureerd aanpakken en heb samen met andere bestuursleden van onze vereniging de cursus ‘Besturen met een visie’ gevolgd.”

Duidelijk doel

Bij de cursus Besturen met een visie draait het om één simpele vraag: Hoe wil je dat de vereniging er straks uitziet? Stapsgewijs ontwikkel je een heldere visie voor je vereniging en maak je een plan om dat te bereiken. “Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om een duidelijk doel voor ogen te hebben. Zodra je dat op papier hebt staan, kun je gericht te werk gaan en activiteiten bedenken om dat te bereiken,” vertelt Jaroen.

De problemen die WTC de Roden aan wilde pakken, waren het teruglopende ledenaantal en de vergrijzing van de vereniging. “We stelden het concrete doel om in vijf jaar tijd van 112 leden naar 150 leden te groeien, met een groter aandeel vrouwen en een gemiddelde leeftijd onder de 50 jaar,” stelt Jaroen.

We stelden het doel om in 5 jaar van 112 leden naar 150 leden te groeien, met een groter aandeel vrouwen en een gemiddelde leeftijd onder de 50 jaar

Leden werven op de voetbalclub

Om nieuwe leden te trekken, besloot het bestuur om potentiële leden persoonlijk te benaderen. Dat deden zij met name bij de lokale voetbalvereniging, wat volgens hem de beste kweekvijver is voor nieuwe leden. “Naarmate voetballers ouder worden, hebben ze steeds vaker last van blessures. Langs de kant zitten is frustrerend en de overstap maken naar het fietsen wordt ineens aantrekkelijk,” weet Jaroen. “Die persoonlijke benadering werkte ook om meer vrouwen te trekken. Ik ben begonnen bij mijn eigen vrouw en de buurvrouw. Zo is het balletje gaan rollen.”

Vernieuwing

Ook in de verenigingsstructuur werden een aantal veranderingen doorgevoerd. “Het was niet de bedoeling om alles over de kop te gooien, maar een frisse wind was nodig,” vertelt Jaroen. Zo is WTC Roden met een trainer gaan werken en heeft zij haar leden onderverdeeld in drie verschillende niveaus: sportief, competitief en trainingsgericht. “Iedereen fietst op zijn eigen niveau en kan eruit halen wat ‘ie zelf wil,” legt Jaroen uit.

In de kantine is WTC Roden echter weer één groot gezelschap. Om de cohesie binnen de vereniging te vergroten, worden regelmatig aanvullende activiteiten georganiseerd voor leden. “Dat kan bijvoorbeeld een barbecue zijn of een zondagsrit waar we met de hele vereniging samen rijden.”

Doel behaald

Met trots kan Jaroen melden dat de vereniging op dit moment 162 leden telt. “Het eerste doel is behaald. Ook fietst er inmiddels een actieve groep vrouwen bij de vereniging,” vertelt Jaroen. “Maar de gemiddelde leeftijd ligt nog niet onder de 50 jaar, dat blijkt toch lastig.”

Zelf deelnemen aan Besturen met een Visie? Volg dan dit najaar de workshop in Eindhoven, Utrecht of Friesland!