29 maart 2018

MTB Utrechtse Heuvelrug bereikt duizenden mountainbikers via social media

MTB Utrechtse Heuvelrug bereikt duizenden mountainbikers via social media

De Facebookpagina van MTB Utrechtse Heuvelrug heeft ruim tienduizend volgers. Dit helpt de stichting, die de mountainbikeroutes op de Utrechtse heuvelrug onderhoudt, bij de uitvoering van haar werkzaamheden.

Een jaar of twee geleden heeft MTB Utrechtse Heuvelrug een Facebookpagina aangemaakt, simpelweg omdat het een makkelijk platform is om een grote groep mountainbikers te bereiken. “We hebben de pagina met zinvolle informatie gevuld en al snel groeide het aantal volgers,” vertelt Bert Lam, voorzitter van MTB Utrechtse Heuvelrug. “Het succes van de Facebookpagina hangt natuurlijk samen met het succes van de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug. Zodra mensen hier informatie over zoeken, komen ze op onze Facebookpagina terecht.” 

Gedrag sturen

Op de Facebookpagina worden uiteenlopende berichten geplaatst. Van bruikbaar advies en updates over onderhoud aan de paden tot oproepjes voor vrijwilligers en berichten over gevonden voorwerpen. “Binnen zekere grenzen proberen we de mountainbikers te sturen op hun gedrag. Het is natuurlijk maar de vraag of ons advies ook wordt opgevolgd. In principe doen wij een mededeling en gaan we verder niet in de discussie met de mensen, dat mogen ze onderling doen.”

Af en toe komt het ook weleens voor dat een bericht van de pagina verwijderd moet worden, omdat het een andere impact heeft dan verwacht werd. “Het bericht dat we plaatsten over het verstoren van wild vanwege ’s nachts in het bos fietsen bijvoorbeeld. Dat explodeerde en bereikte maar liefst 125 duizend mensen. Op een gegeven moment werden we zelfs gebeld door krant en televisie. Dat vonden we te ver gaan en uiteindelijk hebben we het bericht van de pagina verwijderd. Dat is het voordeel van zo’n vluchtig medium.”

Ongekend succes

In ongeveer twee jaar tijd groeide het aantal volgers tot boven de tienduizend. “Het is nooit onze intentie geweest om zo’n grote online community op te bouwen,” geeft Bert toe. “Maar het helpt ons zeker bij het uitvoeren van onze werkzaamheden. We kunnen veel meer mensen bereiken en het levert ons tegelijkertijd meer aandacht op. Daardoor komen veel mensen op de Utrechtse Heuvelrug fietsen. Die kopen het vignet en dat brengt weer geld in het laatje bij het Nationaal Park, dat het weer een-op-een besteedt aan aanleg, beheer en onderhoud van de MTB-routes. Vrijwilligers werven we ook via de Facebookpagina.”

De succesformule om zo’n grote online community op te bouwen zit hem volgens Bert in het verschaffen van zinvolle informatie. “Dat wordt dan actief gedeeld en zo bereik je een heleboel mensen. Ook doseren is belangrijk, je moet niet alles tegelijkertijd over de schutting gooien. Wij plaatsen één bericht per dag.” Voor veel meer berichten is ook geen tijd, want het bijhouden van de pagina moet gewoon tussen het werk door gebeuren.