8 maart 2021

Wat betekenen de verscherpte maatregelen voor de wielersport?

 

Wat betekenen de verscherpte maatregelen voor de wielersport?

Update 8 maart: de informatie op deze pagina is aangepast op basis van de persconferentie van premier Rutte. 

Nederland blijft tot en met ten minste 30 maart in lockdown. Tot die tijd geldt ook de avondklok. Ook de beperkingen voor de sport blijven van kracht. Het aantal mensen waarmee je samen buiten mag sporten, is nog steeds maximaal 2 mensen. Fiets dus als duo of als je dat veiliger vindt - solo. Ook houd je tijdens het fietsen nog steeds 1,5 meter afstand tot elkaar én anderen. 

Fiets als duo of fiets solo

Buiten is de maximale groepsgrootte 2 personen. Fiets dus met één clubgenoot of fietsvriend(in). Vind je het toch te risicovol om samen te fietsen of vind je het lastig om afstand te houden? Maak solo je kilometers of fiets virtueel samen met je clubgenoten of vrienden en daag elkaar uit op Bkool.

Samen sporten uitsluitend op een sportaccommodatie

Jeugd tot en met 17 jaar | samen buiten sporten mag, in teamverband, zonder 1,5 meter afstand, op een sportaccommodatie of een locatie in de openbare ruimte.

Jeugd van 18 tot en met 26 jaar | samen buiten sporten mag, in teamverband, zonder 1,5 meter afstand, uitsluitend op een sportaccommodatie.

Vanaf 16 maart: wielersporters van 27 jaar en ouder | samen buiten sporten mag, in een groep van maximaal 4 personen, mét 1,5 meter afstand tijdens het sporten, uitsluitend op een sportaccommodatie.

Fiets dichtbij huis

Ook nu het voorjaar zich aandient en de dagen langer worden: fiets dichtbij huis. Daarmee geef je gehoor aan het dringende advies om zoveel als mogelijk dichtbij huis te blijven. Ben je een mountainbiker? Pak de routes die dichtbij huis liggen en vertrek vanuit huis op de fiets. Meer tips voor mountainbiken met maatregelen lees je HIER

Rijd behoudend

Pas je tempo aan op je ervaring en vaardigheden: neem niet onnodig risico's. Houd er rekening mee dat fietspaden nog steeds glad kunnen zijn door bladeren, modder en het natte weer. 's Ochtends kan het door vorst extra glad zijn. Rijd ook behoudend op de MTB-routes. Zeker beginnende mountainbikers doen er verstandig aan voorzichtig te zijn om letsel te voorkomen. Kies de juiste bescherming en uitrusting en draag altijd een helm.

Houd je aan de 1,5 meter afstand

Tijdens het fietsen houd je 1,5 meter afstand tot je clubgenoot/fietsvriend(in) én andere verkeersdeelnemers. Fiets je samen een persoon uit hetzelfde huishouden? Dan geldt de 1,5 meter afstand onderling niet. Tot andere verkeersdeelnemers uiteraard wel.

Anderhalve meter afstand houden tot elkaar en andere verkeersdeelnemers is een basisregel die al geldt sinds het begin van de coronaperiode. Lees HIER hoe je op een veilige manier 1,5 meter afstand tot andere verkeersdeelnemers houdt.

Hoe fiets je veilig als duo?

Als wielrenner ben je gewend om vlak naast elkaar of dicht op elkaars wiel te fietsen. Als mountainbiker wil je misschien andere mountainbikers inhalen op bijvoorbeeld singletracks. Of je nu wielrenner of mountainbiker bent: doe dit niet. We doen een beroep op de zelfbeheersing van elke wielersporter: respecteer de minimale afstand van 1,5 meter tot elkaar en anderen, óók als je als duo fietst.

Dat betekent niet in het wiel van een ander rijden of schouder aan schouder naast elkaar. Inmiddels ben je er wel aan gewend om niet uit de wind te kunnen fietsen, dus zie het als een goede training: uiteindelijk word je er sterker door.

Ga je samen mountainbiken: houd onderling voldoende afstand. Ook bij de start van de route of terug op de parkeerplaats, vorm je uitsluitend een duo. Neem deze 7 tips door, vóórdat je gaat mountainbiken.

Organiseert je vereniging clubritten? Lees dan HIER hoe je als vereniging een clubrit organiseert en de leden als duo laat fietsen. Raadpleeg voor de zekerheid ook het protocol Verantwoord Sporten van sportkoepel NOC*NSF.

Kunnen toertochten nog doorgaan?

Evenementen zijn sinds het ingaan van de lockdown verboden. Dat geldt ook voor toertochten. Deze tochten zijn daarom niet langer zichtbaar op de NTFU- en Fietssport-kalender.

  • Wielersporters | Heb je je ingeschreven voor een toertocht die is afgelast? Neem contact op met de organisatie van de toertocht.
  • Toertochtorganisatoren | Organiseer je een toertocht? Lees HIER wat je moet doen als je toertocht is afgelast.

Kunnen trainingen nog doorgaan?

Ja, maar denk goed na of het verstandig is de training door te laten gaan. Moet je onder deze omstandigheden persé je training door laten gaan? Kun je de training veilig organiseren, binnen de verscherpte maatregelen? Raadpleeg eerst de lokaal geldende noodverordeningen en gemeentelijke bepalingen. Deze zijn leidend. Je vindt de noodverordeningen op de site van de betreffende veiligheidsregio. Klik hier voor overzicht van alle veiligheidsregio’s. 

Schrijft de veiligheidsregio geen aanvullende maatregelen voor sporten en trainingen? Dan gelden de volgende landelijke maatregelen:

Er mogen groepjes van maximaal 2 personen naast elkaar sporten als:

  • de groepjes minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar houden;
  • er een duidelijke afbakening is van de verschillende groepjes;
  • zij niet mengen.

Neem ook het protocol Verantwoord Sporten van sportkoepel NOC*NSF goed door, waarin je richtlijnen vindt voor onder andere trainingen, clinics en andere sportactiviteiten.

Mogen kinderen samen fietsen/trainen?

Buiten mag de jeugd tot en met 26 jaar uitsluitend op sportaccommodaties in teamverband sporten, zonder dat ze 1,5 meter afstand in acht hoeven te nemen.

Houd daarnaast rekening met de volgende punten:

Avondklok

  • In heel Nederland geldt tot en met tenminste 30 maart een avondklok. Dat betekent dat iedereen vóór 21.00 uur 's avonds binnen moet zijn.

Groepsvorming

  • Kinderen tot en met 12 jaar mogen wel in groepen bij elkaar komen.
  • Kinderen vanaf 13 jaar mogen ná het sporten niet met meer dan 2 personen bij elkaar komen.
  • Er mogen geen wedstrijden worden gehouden.

Afstand houden

  • Kinderen tot en met 12 jaar hoeven tot niemand 1,5 meter afstand te houden.
  • Sinds 3 maart geldt: kinderen en jongeren tot en met 26 jaar hoeven tijdens het sporten onderling geen 1,5 meter afstand te houden. 
  • Kinderen en jongeren tussen 12 en 18 jaar houden tijdens het sporten wél 1,5 meter afstand tot volwassenen. 
  • Volwassen houden altijd 1,5 meter afstand, tenzij ze uit hetzelfde huishouden komen. Deze regels gelden ook tijdens rustmomenten.

Trainingslocatie

  • Ouders mogen niet naar een training blijven kijken.
  • Na afloop van de training wordt de sportaccommodatie zo spoedig mogelijk verlaten.
  • Sportkantines, kleedkamers en douches zijn gesloten.

Voor iedereen, dus ook voor kinderen, geldt:

  • Bij verkoudheidsklachten (zoals loopneus, neusverkoudheid, niezen of keelpijn) mag hij/zij niet naar een training/wedstrijd. Het kind blijft ook thuis als het bij iemand woont die koorts heeft of benauwd is.

Veelgestelde vragen over fietsen in coronatijd

Wil je meer weten over fietsen in coronatijd? Raadpleeg dan de de veelgestelde vragen.

Wij staan voor je klaar

Heb je na het lezen van deze vragen en antwoorden nog opmerkingen? Neem dan contact met ons op.