1 september 2020

FTC Emmen blikt terug op geslaagde ledenwerfactie

FTC Emmen blikt terug op geslaagde ledenwerfactie

Om nieuwe leden te werven, bood FTC Emmen begin dit jaar een gratis lidmaatschap aan bij aanschaf van een nieuwe fiets. De actie leverde de club 17 nieuwe leden op.

Tijdens het NTFU-project De Meesterknecht ging Gerry van der Land, secretaris bij FTC Emmen, begin dit jaar aan de slag met een projectplan om meer leden te werven. “Het idee ontstond om het binnenhalen van leden te koppelen aan de verkoop van nieuwe fietsen”, vertelt Gerry. “Bij aanschaf van een nieuwe racefiets of mountainbike in een van de lokale fietszaken, vergoeden wij een jaarlidmaatschap bij FTC Emmen en NTFU.” Het leverde de club maar liefst 17 nieuwe leden binnen een half jaar op.

Bereik vergroten

De vergrijzing binnen de club was de aanleiding om de ledenwerfactie op te zetten. “Veel leden melden zich af zodra zij een bepaalde leeftijd bereiken. We moesten wat doen om nieuwe leden aan te trekken”, stelt Gerry. “Om mij heen zie ik veel mensen die voor zichzelf fietsen, maar zij zijn lastig te bereiken en bij een club te trekken.”

Via de fietszaken verwachtte FTC Emmen zowel de beginner, die voor het eerst een fiets aanschaft, als de meer ervaren wielrenner te bereiken. “We verwachtten dat zij eerder geneigd zijn waren te fietsen, door hen een gratis lidmaatschap aan te bieden.”

Investering in de toekomst

Vier lokale fietsenzaken in Emmen werden benaderd voor een samenwerking. “We merkten al snel dat zij niet belast wilden worden met de kosten, dus besloten we dit initiatief vanuit de clubkas te betalen”, licht Gerry toe. “In principe droegen wij alleen de kosten van een lidmaatschap bij de NTFU. De opbrengst van een lidmaatschap bij FTC Emmen hadden we anders tenslotte ook niet gehad. Na een jaar wordt het lidmaatschap stilzwijgend verlengd en hopen wij dat het de club wel inkomsten gaat opleveren. Het is een investering in de toekomst.”

Om de financiële risico’s te beperken, reserveerde FTC Emmen vooraf een bepaald bedrag voor de ledenwerfactie. De actie liep een half jaar. Gerry verwachtte geen honderden aanmeldingen, maar “mochten we eerder boven het beschikbaar gestelde bedrag uitkomen, dan konden we de actie natuurlijk stopzetten”, stelt Gerry. 

Bekendheid via sociale media en websites

De actie werd met name bekendheid gegeven via sociale media en de website van zowel FTC Emmen als de deelnemende fietszaken. “Ook maakten we flyers in de huisstijl van iedere fietszaak, die zij konden meegeven aan hun klanten om hen op de actie te attenderen.”