29 juli 2019

Tempo Soest trekt nieuwe doelgroep aan met klimtrainingen

Tempo Soest trekt nieuwe doelgroep aan met klimtrainingen

Speciaal voor de fietser die meer uitdaging zoekt, organiseert Tempo Soest jaarlijks een Klimweek. De week is het sluitstuk van een periode van klimtrainingen. Door op deze manier de prestatiegerichte fietser uit te dagen, spreekt Tempo Soest een nieuwe, jongere doelgroep aan en dat is het ledenbestand van de club ten goede gekomen.

Zo’n zeven jaar geleden ontwikkelde Tempo Soest een trainingsprogramma dat renners specifiek voorbereidt op de grotere klimtochten, zoals Luik-Bastenaken-Luik en de Amstel Gold Race. Waar Start2Bike zich op de beginnende toerfietser richt, is dit programma bedoeld voor de meer ervaren en prestatiegerichte wielrenner.

Nieuwe doelgroep

Het aantrekken van een nieuwe doelgroep was voor Tempo Soest een van de redenen om het trainingsaanbod uit te breiden. “We wilden de meer ervaren wielrenners stimuleren en uitdagen. We zien nu dat de gemiddelde snelheid van de fietsers bij onze vereniging omhoog is gegaan en de gemiddelde leeftijd is gedaald.” De klimtrainingen vinden jaarlijks plaats van begin maart tot eind mei. “Aansluitend op de klimtrainingen organiseren we een Klimweek, waarbij we naar het buitenland gaan om gezamenlijk een tocht in de bergen te rijden”, vertelt Rob Prinzen, voormalig voorzitter van Tempo Soest.

De gemiddelde snelheid van de fietsers bij onze vereniging is omhoog gegaan en de gemiddelde leeftijd is gedaald

Krachttraining in de polder

In het eerste jaar zijn de trainingen verzorgd door een externe trainer, maar in de jaren daarna heeft Tempo Soest de prestatietrainingen zelf opgepakt. De focus ligt op het ontwikkelen van kracht, wat nodig is bij het klimmen. “Daar zijn geen heuveltjes voor nodig. De trainingen doen we gewoon in de polder, met intervaltrainingen in bepaalde hartslagzones. Af en toe reizen we af naar een gebied met meer heuvels, zodat we in de voorbereiding toch wat bergjes mee kunnen pakken”, legt Prinzen uit. “Formeel staan de klimtrainingen en de Klimweek los van elkaar, maar we zien dat veel leden graag gebruikmaken van de klimtrainingen. Ze willen goed voor de dag komen en vinden het fijn om ergens naartoe te werken.”

Aanbod afstemmen

Waar in de beginjaren van de Klimweek nog werd gekozen voor een georganiseerd evenement, worden de routes tegenwoordig zelf uitgestippeld. “Het voordeel daarvan is dat we het aanbod beter op de wensen van de deelnemers kunnen afstemmen”, legt Prinzen uit. “Voor de beginnende fietsers zetten we bijvoorbeeld een kortere tocht uit dan voor de meer ervaren fietsers. Iedereen kan op deze manier aansluiten.”

Kleine moeite

De Klimweek levert Tempo Soest financieel niets op, maar het kost het bestuur ook geen enkele moeite. De Klimweek niet vanuit het bestuur te organiseren, is een bewuste keuze. “Twee leden met buitenlandse routekennis en organisatietalent nemen de organisatie van de Klimweek voor hun rekening. Zij bepalen waar de Klimweek naartoe gaat en regelen het vervoer en de accommodatie. Dit voorstel wordt in de ledenvergadering gepresenteerd en afgestemd op de wensen van de club. We ondersteunen dit initiatief van harte, want wij vinden het belangrijk om onze leden diverse activiteiten aan te bieden en het vergroot de sociale cohesie binnen de club.”