Ledenwerving

Waar vind ik nieuwe leden

Waar vind ik nieuwe leden

Het hangt helemaal af van de doelgroep die je wilt werven waar je jullie nieuwe leden gaat vinden. Jongeren vind je bijvoorbeeld veel online en op sociale media, terwijl je volwassenen ook goed kunt bereiken via de huis-aan-huiskranten en lokale pers. Specificeer eerst dus heel goed wie jullie doelgroep is voordat je gaat bepalen via welke kanalen je jullie doelgroep wilt bereiken.

Communicatiekanalen

Er zijn veel mogelijkheden om bij je doelgroep onder de aandacht te komen, het is dan ook belangrijk dat je kiest welke communicatiekanalen je gaat inzetten. Je kunt beter een aantal dingen goed neerzetten, dan alles half. Maak dus keuzes! Denk je dat je jullie doelgroep goed kunt bereiken via het huis-aan-huisblad? Steek dan je energie in het schrijven van een goed persbericht. Verwacht je jullie doelgroep op Facebook te vinden? Zorg dat voor een goede Facebookpagina met mooie foto’s en leuke berichten. Hou de pagina ook actueel en plaats regelmatig berichten! Via-via is een kanaal dat altijd goed werkt: zet dus je leden in bij ledenwerving, gebruik hun netwerk. Een speciale training voor familie, vrienden en kennissen van leden kan bijvoorbeeld ook een goede manier zijn om nieuwe leden te werven.

Zorg voor een verzorgde website

Veel potentiële leden komen via Google waarschijnlijk snel uit op je website. Zorg dus dat deze er verzorgt uitziet en dat je er als geïnteresseerde kunt vinden wat je zoekt. Zet eens op een rijtje wat een potentieel nieuwe lid zou willen weten, bijvoorbeeld wanneer jullie fietsen, welke groepen er zijn en wanneer je mee mag fietsen met jullie (hoeveel fietservaring moet ik hebben?). Zorg ervoor dat deze informatie duidelijk op jullie website terug te vinden is.

Laat je buurman meelezen

Soms zie je zelf niet meer wat er nu goed en minder goed aan je website is, omdat je de site zo goed kent. Vraag daarom eens een buurman of collega die jullie website niet kent om hiernaar te kijken. Je kunt eventueel een aantal opdrachten meegeven, bijvoorbeeld ‘zoek wat ons lidmaatschap kost’ of ‘vind zo snel mogelijk op welke dagen wij fietsen’. Kan hij vinden wat hij zoekt?