Communicatie

Communicatie naar buiten

Communicatie naar buiten

Wat wil je uitstralen als vereniging? Welke informatie wil je dat een onbekende als eerste over jullie vereniging kan vinden? Denk hier eens over na en kijk of dit ook daadwerkelijk is wat je over jullie club kan vinden. 

Website

Veel potentiële leden zullen via Google op je verenigingswebsite terecht komen. Daarom is het belangrijk dat dit ‘digitale visitekaartje’ er gelikt uit ziet! Beeld je dus in dat je als nieuwe bezoeker op de website komt, denk na welke vragen je dan zou kunnen hebben en waar (en hoe snel!) je de antwoorden op deze vragen kunt vinden. Zorg er bovendien voor dat je site actueel is en dat er geen (maanden)oude berichten op de homepage staan. Als je geen tijd hebt om de site regelmatig te updaten, limiteer de hoeveelheid ‘te-updaten-informatie’ dan zo veel mogelijk. Tip: vraag eens een buurman of collega die jouw vereniging niet kent om eens naar jullie website kijken. Welke indruk laat jullie vereniging bij hem/haar achter?

Pagina op Fietssport.nl

Een ander mooi middel om jouw digitale visitekaartje op orde te hebben is een pagina op Fietssport.nl. Iedere NTFU-club kan op deze website een pagina aanmaken over jouw vereniging, waarin je vertelt wie jullie zijn, wat jullie als club bieden en kun je aangeven wanneer je bijvoorbeeld traint. Ook kun je foto's toevoegen en een link naar jullie website plaatsen. Wil jij zo'n pagina aanmaken? Dat kan hier! Je moet daarvoor wel in het bestuur van je vereniging zitten of in de PR-commissie.

Gebruik foto’s en video’s

Wist je dat 90% van de informatie die naar onze hersenen verstuurd wordt visueel is? Dat we visuele informatie 600.000 keer sneller opnemen dan tekst? En dat we 80% van de informatie die we zien kunnen reproduceren? Kortom: beeld is belangrijk en blijft goed hangen. Gebruik op je website, Facebook en andere uitingen dus veel beelden! Bovendien breng je de sfeer binnen de club veel beter over met foto’s en video’s dan via een lap tekst. Houd echter wel rekening met de privacy van mensen: check goed of ze er wel op zitten te wachten om met hun hoofd op de website te staan. Niet iedereen denkt daar even makkelijk over!